• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78
    t0va skrev 2010-11-23 11:17:38 följande:
    men... nu ringde bvckärringen igen... dels går det inte att få e-recept så vi måste gå dit, fine är bara 100m. Men de skriver inte ut profylac utan nutramigen för profylac går bara att få en burk i taget och vill vi ha fler åt gången och inte betala 120kr var 3:e dag så blir det nutra men då ska vi blanda i en tesked socker så den blir sötare för det är skillnaden mellan profylac och nutran. 

Ni som vet är det så, jag är inte sockerhysterisk men det känns ju helt galet. Och på apoteket reagerade  de ju när vi kom sist med receptet och bara fic en burk åt gången för de sa att så har de inte varit med om tidigare. Jag ringdesvärmor som jobbar på apotek så hon ska kolla upp det med sina kollegor. *suck* så gick hela denna dagen åt att fjanta lite till. 

Någon som vet hur det ligger till är östergötland det handlar om och här är allt möjligt eller kanske rättare sagt omöjligt,  
    Det som skiljer Nutra och Profylac är att det ena är hydrolyserad kasein och det andra hydrolyserad vassle. Olika mjölkproteiner. Man kan vara olika känslig för dessa. Vår dotter klarade inte av Nutra men Profylac fungerade.

Har ni provat Nutra tidigare så ni vet att den fungerar för er?
  • Allrona

Tova - ring annars Apotekets kundservice eller kontakta närmaste sjukhus dietist och fråga om det stämmer. Det verkar ju inte klokt om det skulle vara så!

• t0va

Nej vi har bara kört med profylac, och nu är han ju dålig efter vaccineringen också så byta mat igen... Ska se vad svärmor säger så ska vi fråga på vårar apotek sen när vi åker och handlar. Verkar sjukt att det inte går att skriva ut mer än en åt gången. Jag kan acceptera om det är en prisfråga men då får de ju säga det. BVC sa att det var exakt samma förutom att profylac är sötare i smaken, åh herregud att det aldrig ska gå smidigt. Imorgon ska jag träffa sköterskan på föräldrastödet som lovat att hjälpa om BVC krånglar. Nu borde vi få remiss till allergisköterskan, jag provade att ringa men de har telefontid imorgon.

• Blå Flygare
    t0va skrev 2010-11-23 11:52:59 följande:
    Nej vi har bara kört med profylac, och nu är han ju dålig efter vaccineringen också så byta mat igen... Ska se vad svärmor säger så ska vi fråga på vårar apotek sen när vi åker och handlar. Verkar sjukt att det inte går att skriva ut mer än en åt gången. Jag kan acceptera om det är en prisfråga men då får de ju säga det. BVC sa att det var exakt samma förutom att profylac är sötare i smaken, åh herregud att det aldrig ska gå smidigt. Imorgon ska jag träffa sköterskan på föräldrastödet som lovat att hjälpa om BVC krånglar. Nu borde vi få remiss till allergisköterskan, jag provade att ringa men de har telefontid imorgon.
    Det är inte klokt! Vet inte hur det är just där ni bor, men på alla andra ställen går det ju att få profylac i större uttag. Och det är inte sockermängden som skiljer dem då! De är gjorda på olika proteiner i mjölken som ger dem olika smak. Nutran är mycket speceill i smaken och det är inte lätt att byta från profylac till nutra. Plus risken för reaktion mot den, fast den risken är väl iof ganska liten. Gällande priset så kostar nutran en tia mer per burk.
  • t0va
    Blå Flygare skrev 2010-11-23 13:35:07 följande:
    Det är inte klokt! Vet inte hur det är just där ni bor, men på alla andra ställen går det ju att få profylac i större uttag. Och det är inte sockermängden som skiljer dem då! De är gjorda på olika proteiner i mjölken som ger dem olika smak. Nutran är mycket speceill i smaken och det är inte lätt att byta från profylac till nutra. Plus risken för reaktion mot den, fast den risken är väl iof ganska liten. Gällande priset så kostar nutran en tia mer per burk.
    *suck* nu hämtade vi receptet och hon sa att "det är likvärdigt och samma mat bara olika märken och det smakar ungefär samma skiljer inte så mycket" 

Så jag tänkte åka och hämta ut och fråga apoteket vad de säger om det går att få ut profylac och sen ska svärmor ringa i kväll, hon jobbar ändå på sjukhuset så personalen där på apoteket borde ju ha koll. Jag var så sur att jag orkade inte ens börja tjaffsa.

Ska ligga på så vi får remiss nu för det här funkar ju inte. Läste något om att nutran kan ge trög mage också någon här som vet hur det kan vara med den saken?

Får väl göra som med mjölkmaten och ge lite för att se vad han säger först.  
  • Kavat
    t0va skrev 2010-11-23 13:46:59 följande:
    *suck* nu hämtade vi receptet och hon sa att "det är likvärdigt och samma mat bara olika märken och det smakar ungefär samma skiljer inte så mycket" 

Så jag tänkte åka och hämta ut och fråga apoteket vad de säger om det går att få ut profylac och sen ska svärmor ringa i kväll, hon jobbar ändå på sjukhuset så personalen där på apoteket borde ju ha koll. Jag var så sur att jag orkade inte ens börja tjaffsa.

Ska ligga på så vi får remiss nu för det här funkar ju inte. Läste något om att nutran kan ge trög mage också någon här som vet hur det kan vara med den saken?

Varning för risk för förstoppning med nutramigen eftersom det är kasein. Profylac innehåller vassle. Vi fick 10 burkar profylac per utag.
    Jag hade inte bytt!
  • Blå Flygare
    t0va skrev 2010-11-23 13:46:59 följande:

Likvärdigt kan man iof säga att det är, det är samma målgrupp och näringsmässigt samma. Men smaken skiljer sig - nutran har visat sig vara svårare att fasa ut när barnen blir större så när barnen slutar med nutra slutar de även med välling. Därför har de här helt gått över till profylac för att när barnen tål mjölk lättare kunna gå över till det. (Vi har dock nutra eftersom vi haft det innan de ändrade).

Tyvärr kan man inte byta sort utan att få ny anvisning, jag har försökt när det varit restat. Läk/dietist måste då skriva ut nytt recept.

Ang förstoppning så har min tjej problem med det, men om det beror på nutran eller ej är ju svårt att veta. Vi vill inte ta bort den för att testa eftersom det kan vara svårt att återintroducera. Även grabben som inte äter någon nutra (tål mjölk)  är förstoppad om han inte får laktulos.
  • tes 75

visst är det så att sojasås i tillverkningen blivit fri från allergiframkallande ämnen (eller iaf att bara extra känsliga känner av sojan)? gäller detta även denna sojasås? www.allergimat.com/produkt.asp någon som vet?

• t0va

tackar, jag ska jaga allergissköterskan imorgon och fråga. Hämtade ut nutran och gav 30ml som han gluffsade i  sig så det går ner i alla fall, men sockret skippade jag. 

Fattar inte varför de ens skrev ut första gången om man bara får en burk i taget, men de verkar ha noll koll. Tror vi har 5 burkar profylac kvar så kör på det och bråkar vidare. Illa om han får förstoppning när hans mage bråkat så mycket innan vi fick mjölkfritt, så elakt mot de små om det häbder och vården vägrar fatta och tycker man ska ge lactulos eller liknande.  

• t0va

och där ringde föräldrastödet, nu har de tröttnat och pratade med sin chef som är barnläkare så han fixar in oss till allergimottagningen :D

Svar på tråden Allergitråden