• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

Sousafon - jag har två barn varav ett inte är allergisk mot något och det andra mot mycket.

• mammasmelvin

hej. min son är 26 månader och har haft dålig mage, typ alltid. eftersom han växer som han ska och e glad och hänger med så har ingen tagit mig på allvar med mina allergiteorier. men nu fick ja tjatat mig till tester och på patchtestet visar det allergi mot mjölk, vete, råg, havre och soja:( men är det ngn annan här som har ett allergiskt barn som inte får ngn annan reaktion än bara dålig mage? han e som sagt 26 månader, väger över 16 kilo och är ca 92 cm lång.,

• Snutten
    Sousafon skrev 2010-11-22 13:19:52 följande:
    Nu har vi varit hos barnläkaren för att diskutera sonens testsvar. (Skrev om detta innan, det visar sig att han är allergisk mot nötter, ägg, fisk, skaldjur, pollen, katt.) Kändes skönt att prata med läkaren, och i stunden kände jag mig lite lugnare, men nu efteråt bubblar allt upp igen. Är bara så ledsen över detta, och dessutom och främst så klart orolig över vad som kan hända. 

Men vi har fått betapred och aerius att ge om han får en reaktion. Adrenalinspruta fick vi inte, läkaren menade att man bara skriver ut det om barnet redan har fått en riktigt svår reaktion. Sonens reaktioner har ju bara varit halvsvåra (kräkning/diarré och senare hosta, nysningar, svullnad). Kan ändå känna mig rädd att han ska få en svårare reaktion. Han hade ju klass fem-resultat på äggvita och mandel.

Är det någon av er som har ett barn som är allergiskt och ett som inte är det alls? Vi har en tiomånaders också, som hittills inte verkat allergisk. Men så har hon heller inte fått ägg än, har lite svårt att våga, fast doktorn sade att vi skulle. 
    Vi har storebror 6,5 år som är frisk som en nötkärna och så har vi Siri som är ett kapitel för sig.
  • Kavat
    JPL skrev 2010-11-22 11:44:08 följande:
    Ja, snälla gör det så att jag inte helt har missuppfattat innan jag mailar dem och påpekar misstagen.
    Jag hittar den inte! Ska kolla sen igen. Håller på att bli galen för det var fler saker som var försvunna igår.. Hur kan något försvinna! Skrikandes
  • Kavat
    mammasmelvin skrev 2010-11-22 22:18:24 följande:
    hej. min son är 26 månader och har haft dålig mage, typ alltid. eftersom han växer som han ska och e glad och hänger med så har ingen tagit mig på allvar med mina allergiteorier. men nu fick ja tjatat mig till tester och på patchtestet visar det allergi mot mjölk, vete, råg, havre och soja:( men är det ngn annan här som har ett allergiskt barn som inte får ngn annan reaktion än bara dålig mage? han e som sagt 26 månader, väger över 16 kilo och är ca 92 cm lång.,
    Hej och välkommen!
    Eksemen har kommit vid 2-3 års ålder här. Men min kille har spytt skrikit pga magont och haft stoa sömnsvårigheter.r
  • Allrona

Jpl - jag läste tidningen på nätet och även jag uppfattade artikeln som att de bara tog allergiprov och litade blint på det. på den vårdcentralen skulle inte min dotter ha en enda allergi :-/

• JPL
    Allrona skrev 2010-11-23 08:28:06 följande:
    Jpl - jag läste tidningen på nätet och även jag uppfattade artikeln som att de bara tog allergiprov och litade blint på det. på den vårdcentralen skulle inte min dotter ha en enda allergi :-/
    Morr. (Fast inte till dig såklart ). Jasg ska banne mig maila till dem!
  • Miralicia
    "Alla allergiprover var normala. Man finner ingen förklaring med dessa prover.  ... och inga tecken på någon sjukdom" (och sen slut och ingen mer åtgärd från läkarens sida) respektive "Jag finner att allt är bra" är två skriftliga utlåtanden som jag har fått från två olika läkare på vår VC ang mig själv efter att ha tagit en drös allergi- & även celiakiprover härom året.

Hur läget var när jag fick de breven med "jag finner att allt är bra"  respektive underförstått att inga andra åtgärder är aktuella går att se i mitt bildgalleri under starka bilder. Vete katten om jag håller med dem Obestämd
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • JPL
    Miralicia skrev 2010-11-23 11:00:40 följande:
    "Alla allergiprover var normala. Man finner ingen förklaring med dessa prover.  ... och inga tecken på någon sjukdom" (och sen slut och ingen mer åtgärd från läkarens sida) respektive "Jag finner att allt är bra" är två skriftliga utlåtanden som jag har fått från två olika läkare på vår VC ang mig själv efter att ha tagit en drös allergi- & även celiakiprover härom året.

Hur läget var när jag fick de breven med "jag finner att allt är bra"  respektive underförstått att inga andra åtgärder är aktuella går att se i mitt bildgalleri under starka bilder. Vete katten om jag håller med dem 
    Morr, "Jag finner att allt är bra". Det är ju därför man går till läkaren liksom. För att allt är bra Obestämd

Har iaf mailat redaktören för Allergia nu. Ska bli spännande att se om det blir något svar också.
  • t0va

men... nu ringde bvckärringen igen... dels går det inte att få e-recept så vi måste gå dit, fine är bara 100m. Men de skriver inte ut profylac utan nutramigen för profylac går bara att få en burk i taget och vill vi ha fler åt gången och inte betala 120kr var 3:e dag så blir det nutra men då ska vi blanda i en tesked socker så den blir sötare för det är skillnaden mellan profylac och nutran. 

Ni som vet är det så, jag är inte sockerhysterisk men det känns ju helt galet. Och på apoteket reagerade  de ju när vi kom sist med receptet och bara fic en burk åt gången för de sa att så har de inte varit med om tidigare. Jag ringdesvärmor som jobbar på apotek så hon ska kolla upp det med sina kollegor. *suck* så gick hela denna dagen åt att fjanta lite till. 

Någon som vet hur det ligger till är östergötland det handlar om och här är allt möjligt eller kanske rättare sagt omöjligt,  

Svar på tråden Allergitråden