• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia

Gaah, jag har fått ett "kommentars-troll" på bloggen efter att de tipsade och la in en länk till receptet på lussekatter på Astma & allergiförbundets facebooksida igår.

Någon som inte kan (dvs vill) läsa vad som faktiskt står i texten.

Jag ska sätta mig och godkänna några av kommentarerna trots allt och försöka att formulera något bra svar på dem trots "trolleriet", men börjar det tjafsas tillbaka mer kommer jag ju knappast godkänna vidare kommentarer. Den funktionen - att jag måste godkänna kommentarer innan de publiceras är rätt trevlig. Cool

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Allrona

Tack för tipsen om kalendern. Tror inte dotter är så superkänslig mot mjölk så det borde gå bra att använda plasten som chokladen har legat i. Däremot är hon superkänslig mot soja så hur i h....te kan de komma på att göra nytt recept på carlshamn visp och då tillsätta sojalecitin? Grr! Aja, jag får väl testa om hon reagerar, hon älskar ju visp med vaniljsocker och fruktpure.

Det är förresten ett tips istället för glass, vispa carlshamn visp ha i vaniljsocker och fruktpure eller bär och frys in. Supergott enligt dottern

• Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-11-24 09:43:02 följande:
    Det har jag faktiskt tänkt göra ngt liknande.

Men lite förslag på vad som ni brukar räkna till julmat och sådant som ni absolut tycker hör julen till och ska finnas på matbordet, kakfatet och i godisskålen?
    Helt utan att behöva ta hänsyn till allergier alltså. Vad är jul när det handlar om ätbara saker för eran del?
    Jag har nog glömt skriva att jag tycker recept-kalendern är en super idé!

Vårt julbord, alla kan inte äta allt.
    köttbullar, revbensspjäll, prinskorv, skaldjursomelett, sillsallad, potatis, jansson, inlagd sill, senapssill, rökt lax, ägghalvor, bruna bönor, mimosasallad. Undrar om jag glömt något?
    Julknäcke, delikatessknäcke, vörtbröd, julost, älgsylta, julskinka
    pepparkakor, lussekatter, nötkakor, kokoskakor, chokladkaka (världesn bästa/cerlanders)
    Kola, knäck, julskum, choklad (kan vara olika sorter)
    Och så fruktfat! Nötter har vi struntat i på senaste år, för det går knappt åt några. Men kanske iår när jag gör brända mandlar och trippelnötter går det ner?

Det är nog tur att alla inte kan äta allt
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-11-24 11:50:19 följande:
    Jag har nog glömt skriva att jag tycker recept-kalendern är en super idé!
    Ja, ngt måste man väl ta sig för att fundera på som man kan ha som ursäkt att inte sätta sig och tentaplugga till megatentan om en vecka Oskyldig  Flört   Cool
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-11-24 12:04:16 följande:
    Ja, ngt måste man väl ta sig för att fundera på som man kan ha som ursäkt att inte sätta sig och tentaplugga till megatentan om en vecka Oskyldig  Flört   Cool
    MmhHmm. Inspirerad av dig har jag just lagt in mina favoritgodisrecept på min gamla dammiga blogg, den använder jag själv när jag är hos mina päron t.ex. och vill komma åt ett recept. Eller när någon på jobbet frågar om nått recept.
    Från början var det utan mjölk och ägg, sen blev det utan mjölk, ägg och sädesslag, sen kunde vi lägga till ägg, sen mjölk till barnen men inte mig... Jag har behållt alla gamla recept, så det är väldigt blandat vad det är utan. Ett kompliment till "utan allt" bloggen kanske Trillingnötterna gjorde jag för första gången idag (började igår, det tar sin tid när man gör annant imellan) och de blev riktigt lyckade, mycket bättre än de jag provade förra året när man bara rostade och sen doppade i choklad.

www.nogg.se/blogg.asp
  • Bebbeprinsen
    Kavat skrev 2010-11-23 22:03:54 följande:
    Oj. Visst skulle det kunna vara så. Ända sättet att veta är nog att ta bort vete igen och se om han blir bra och ev. provocera igen?
    Tack för svaret, ja vi provar att utesluta i 3 veckor nu men det är så trist. Trodde faktiskt det skulle fungera nu när vi provat så länge!
  • Bebbeprinsen
    Blå Flygare skrev 2010-11-23 22:33:22 följande:
    För dottern tog det vid förra provoceringen 3 mån innan vi fattade att hon reagerade, men reaktionen kom något tidigare, kom smygandes.
    Nu håller vi på att provocera igen, denna ggn ett sädesslag i taget.
    Mjölk och ägg är avklarat, det tål hon nu
    Tack för svaret! Ok ja det har kanske smugit sig på här, börjat sova sämre osv, men man hoppas ju så innerligt att det ska fungera. Vi får utesluta vete igen 3 veckor o provocera igen sen. Synd att läkarna har så få svar, det är faktiskt mer givande att kolla i denna tråden. Har haft tät läkakontakt och det verkade inte alls som om det skulle kunna smyga sig på reaktioner efter så pass lång provoceringstid enligt läkaren. Men då ser man att verkligheten tyvärr är en annan.
    Skönt att mjölk o ägg fungerar för er! Måste öppna sig en ny värld Solig
  • Bebbeprinsen

Hur pass "öppna" är ni mot förskolan gällande provoceringar osv. Känns lite läskigt att de kanske inte tar så allvarligt på allergierna om de vet att man ändå provocerar hemma? Förstår ni hur jag menar?

• Bebbeprinsen
    Blå Flygare skrev 2010-11-23 22:33:22 följande:
    För dottern tog det vid förra provoceringen 3 mån innan vi fattade att hon reagerade, men reaktionen kom något tidigare, kom smygandes.
    Nu håller vi på att provocera igen, denna ggn ett sädesslag i taget.
    Mjölk och ägg är avklarat, det tål hon nu
    En liten fundering till. Hur gör man det mindre kännbart för barnet när man håller på och "velar" fram o tillbaka. Det är ju ganksa stor smak skillnad på vetebröd o "rent" bröd. Har en 4 åring som är super observant. Känns sådär kul o ta bort det som vi nu bjudit på under 3 mån, typ snabbmakaroner som han tyckte var rena himmelriket att äta. Första veckorna körde vi "blindtest" men sen trodde vi ju att det fungerade... Blir så himla rörigt, vi har ju varit SÅ strikta med honom och han har aldrig funderat över vete mat innanGråter önskar bara provoceringen vore ogjord just nu.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-11-23 22:01:29 följande:
    Lilleman skrek hysteriskt och fick superont i magen. Och han skrek länge och mycket och högt. Absolut den starkaste reaktionen via amningen.
    Då verkar det inte bättre än att det är ägg. Nu har jag inte ätit ägg på några dagar och han har inte alls lika besvärligt med gaser och ont i magen, Har kunna sova på natten i sin säng istället för att krypa runt på min mage. 
    Natten som var ammade han 22, 02:20 och 07  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
Svar på tråden Allergitråden