• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora

Åt köttbullar till middag kl 17 ammade 18.10 sedan ville han ha redan kl 20:15 börjar efter detta knöla lite och ville amma igen 21:30 börjar efter detta bli missnöjd och kl 22 är magknipet ett faktum. Kom till ro vid 23:30.

Det kan inte vara något annat än ägg då det inte var ngn vanlig lök i dem utan vitlök  som brukar funka.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Blå Flygare
    Mela78 skrev 2010-11-25 00:28:02 följande:
    Vi introducerade mjölk för tre veckor sedan. Fick inga klara och tydliga reaktioner, eller rättare sagt märkte ingen förändring på dottern till en början. Ikväll slog det mig, och min make, att dottern börjat sova riktigt dåligt om nätterna och att hon fått ett hiskeligt humör med ständig gråt och skrik och gnäll. Nu tror vi såklart att det är mjölken. Rynkar på näsan visst är det bäst att helt utesluta mjölken tills dottern mår bra igen och sedan åter provocera? Eller kan vi få ett tillförlitligt resultat om vi minskar ner mjölken till lite i lagad mat? Hon får i dagsläget i sig omkring 4-5 dl mjölkprodukt/dygn
    (O snälla håll tummarna att det trots eller trötthet eller något annat som alla småbarn kan drabbas av, låt henne tåla mjölk nu!).
    Ta bort helt tills det är bra, och börja sen om igen. om ni då ska ta bara lite tillagat för att se hur mycket som tåls, eller om ni ska ge mycket för att få tydlig reaktion - det är svårare att svara på. Olika läk har ju olika synsätt på det, så hur ska vi lekmän veta? Det beror väl på ålder på barnet och mycket annat. Har er läk sagt något?
  • Sousafon

Det verkar som att de flesta här inne har barn som får mer "långsamma" reaktioner eller vad det heter. Finns det några som får kraftiga direkta reaktioner också? Min son kräks/får diarré ganska snart efter att han har fått i sig något och vid några tillfällen på sistone har han några timmar senare fått reaktioner i andningsvägarna. Jag blir så fruktansvärt nervös över detta och undrar om det finns några här med erfarenhet. Hur lär man sig leva med den oron?

• Kavat
    2små2stora skrev 2010-11-25 09:10:46 följande:
    Åt köttbullar till middag kl 17 ammade 18.10 sedan ville han ha redan kl 20:15 börjar efter detta knöla lite och ville amma igen 21:30 börjar efter detta bli missnöjd och kl 22 är magknipet ett faktum. Kom till ro vid 23:30.

Det kan inte vara något annat än ägg då det inte var ngn vanlig lök i dem utan vitlök  som brukar funka.
    Skönt att höra att du vet. Intressant att det är "samma" mönster på din som min 3-åring när han ammades. Ägg visade för övrigt på rast när han var 7 mån.
  • Kavat
    Sousafon skrev 2010-11-25 11:02:58 följande:
    Det verkar som att de flesta här inne har barn som får mer "långsamma" reaktioner eller vad det heter. Finns det några som får kraftiga direkta reaktioner också? Min son kräks/får diarré ganska snart efter att han har fått i sig något och vid några tillfällen på sistone har han några timmar senare fått reaktioner i andningsvägarna. Jag blir så fruktansvärt nervös över detta och undrar om det finns några här med erfarenhet. Hur lär man sig leva med den oron?
    Ja, min son får det av något men har aldrig fått andnöd, men vet inte hur han reagerar på ägg som vi vet han har en snabb reaktion på, då han vad vi vet inte fått det i sig. Eller också är det spår av det han fått i sig när han spyr och får diarré..?
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-11-25 12:05:05 följande:
    Skönt att höra att du vet. Intressant att det är "samma" mönster på din som min 3-åring när han ammades. Ägg visade för övrigt på rast när han var 7 mån.
    Nu ska jag bara få BVC att skicka en remiss till barnmottagningen. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Molina
    Sousafon skrev 2010-11-25 11:02:58 följande:
    Vad har din son för allergi?
    Min dotter får snabb reaktion från mjölk kon får kräkningar ganska snabbt efter intag och hon har även fått några mindre astmaanfall varav 1 riktigt otäckt och tyvärr så är oron med en men man lär sig att hantera den. Just när andningen är påverkad så är det lite svårare, vad har ni för mediciner åt honom?
    Vi har astmamediciner åt henne ventoline som luftrörsvidgande men ska få starkare allergimedicin om olyckan är framme igen på fsk.
  • Blå Flygare
    Varning! Axfood återkallar köttbullar med odeklarerat skummjölkspulver i!
    Till dig som inte tål mjölkprotein eller laktos:

Axfood har beslutat att återkalla djupfrysta färdigstekta små köttbullar under varumärket Willys. Köttbullarna innehåller skummjölkspulver vilket inte är deklarerat på vissa förpackningar.

(utskick från celiakiförbundet idag)
  • tes 75

någon här som vet vad för stärkelse det är i Felix tomatketchup? det står bara "stärkelse" i innehållsförteckningen.

• tessan27

Ringde direkt till Allergimottagningen på vårt sjukhus idag och vi fick komma dit direkt med vår son som är 7 månader. Han har eksem och i frdags fick han ju nässelutslag av nått som han ätit. Storasyster är ju redan inskriven där och det gav och förtur och vi slapp att först gå till VC för att sedan få en remiss. Nu blir han undersökt och får göra pricktest och utredas redan den 15 dec. Så skönt.

Svar på tråden Allergitråden