• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-11-23 20:57:52 följande:
    Har du kollat min och blå myrans bloggar?
    Recept som sådant har jag en hel del (mest på div lösblad här och där över halva lägenheten) utöver hela bokhyllan med kokböcker.  Snarast inspiration/förslag "utifrån" över vad folk skulle vilja se för typ av recept i bloggens "julkalender".
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-11-23 19:46:15 följande:
    Ja, du Kavat  Drömmer
    Vad ska man säga. Givande samtal i övrigt då, eller?

Står det inte utskrivet komjölk så skulle det ju kunna vara kamelmjölk han inte tål om det bara står mjölk  och då är det ju knappast något större problem med normal svensk kosthållning Flört
    Ja, det är ju lite svårt att förklara hur man har det...

Men hon sa att man inte fick för livsmedelshänvisningkostnaden för något ska man betala själv. Minns inte vem som skrivit med det i sin ansökan, men här fick man det inte och det var olika för var man bodde påstod hon. ????

Sen hade det ju varit schysst att får mjölkersättning för kamelmjölk. Undrar hur mycket pengar man får då?

Sen var det kul för hon hänvisade till KO och så sa hon typ "glutenfritt" ja där hänvisar vi till KO, och det ser jag att du gjort också. Osv. Kanske skulle hänvisat mer till KO.
  • Mela78
    Tibell skrev 2010-11-23 20:34:13 följande:
    Kan inte citera !

Men nej hon äter inte blåbär, aldrig testat faktiskt :)

Mela : jo det kan nog kanske vara så!! Tycker bara det sitter i så länge !
    Tänkte kanske bara att det gröna bajset kanske kunde bero på något helt annat :) man blir ju lite lätt skadad när man har multiallergiska barn!
    Och hon har inte stoppat något annat i munnen .... Inget som har med mat att göra i allafalll ;) den ungen är HELT hopplös och stoppar verkligen allt hon hittat i munnen! Kanske inte jätte bra med tanke på hennes allergier :)
    Det där med stoppa allt i munnen, vår son har varit sådan, men trots att han är över tre år åker mycket in i munnen fortfarande. Tur att han bara är allergisk mot nötter!

Tog "visa endast" på dig och det verkar som att din dotter varit dålig i magen sedan kalaset, och sedan dess fått i sig lite blandad kompott av allergener. Men det skulle kunna vara något annat än allergi också, har ni läkartid snart? Tänkte om det finns läge att ta upp med läkare? Jobbigt för flickan att va dålig i magen.
  • Kavat
    Tösabiten skrev 2010-11-23 20:45:23 följande:

Hej hej Så perfekt att jag hittade er tråd. Jag behöve råd nämligen och ni har nog massor med erfarenhet. Sista två veckorna har min 15 mån son varit rödflammig och knottrig på kinderna lite då och då. Han Har aldrig haft dessa utslag innan och ätti det mesta i matväg och nu helt plötsligt har det kommit nästa varje dag. Igår åt han köttbullar och potatismos och någon timme senare var kinderna röda igen. Funderar på om det kan vara något annat här hemma som gör att det blossar upp? Kanske inte är mat? Någon som har något tips?

Hej och välkommen!

Tror du gissar rätt när du är inne på mat. Men vad? Hur gammal är han? Inga andra symptom? Diarré, förstoppning, sömnsvårigheter mm?

Jag undrar vad det var i köttbullarna? Ägg, ströbröd? Den vanligaste allergin är mjölkprotein, följt av ägg, soja, vete (havre) fisk .

Jag tycker du bör kontakta allergimottagning, barnmottagning eller liknande (brukar ta längre tid via bvc, och man kan lika gärna söka "privat").
  • Miralicia

Ang sojasås och soja och vete/gluten.

Tillverkningen av sojasås inleds genom att sojabönor och i de flesta fall vete (men det finns sorter utan vete också som den som länkades till innan) läggs i stora kar där de får jäsa tillsammans innan det pressas, filtreras etc.
    Jäsningsprocessen påverkar strukturen på proteinerna så de är inte lika dana när de kommer upp ur jäskaren som när de lades i där. Den här jäsningsprocessen gör att en (hel) del sojaallergiker kan klara av vanlig sojasås, men absolut inte alla sojaallergiker - det beror på hur känslig man är. De allergena ämnena (proteinerna) finns kvar, men strukturen har förändrats till viss del så att en del sojaallergiker kan tolerera dem.

Vad gäller gluten och vete så förändras även där strukturen på vetet när det äser tillsammans med sojabönorna och det gör att i färdiga sojasåser så är innehållet av glutenproteiner under gränsvärdet för att få kallas för glutenfri (20 mg/kg), däremot så reagerar veteallergiker på andra proteiner i vetet och reagerar normalt sett på mindre mängder och kontaminering av vete än vad en glutenintolerant gör så att även om sojasåsen som innehålelr vete är under gränsvärdet för gluten så kan mycket väl en veteallergiker reagera på den. Så att som veteallergiker behöver man många gånger ha en vetefri sojasås, medan man som glutenintolerant kan äta vanlig sojasås med vete i innehållsförteckningen.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Bebbeprinsen

Hej alla experter. Jag kikar in här ibland, läser gärna och lär av er i denna tråden.Ni är toppen! Jag är inte aktiv och skriver själv förrän nu! Jag har ett problem som jag hoppas ni vill hjälpa mig med.
    Efter 3 mån provocering av vete på min multiallergiske son (mjölk, ägg, soja, baljväxter, vete?) blossar refluxen upp. Han har medicinerat med losec i 2 år, och det har fungerat hyfsat för refluxen. Enda förändringen nu är att vi intoducerat/provocerat vete i 3 mån. Är det rimligt att det kan ta SÅ lång tid innan reaktion, och bara reflux? Jättetacksam för era kloka synpunkter!

• Tibell

Mela : Ja det stämmer att hon blev dålig i magen efter kalaset ( hade jag själv glömt bort ) men då var färgen fortfarande detsamma! Hon stoppade i sig en bit från våran tårta då trodde mamma, endast bottnen! Sen dess har hon precis som du säger lyckats stoppa i sig både ett och annat :(
    det gröna bajset kom dagen efter äggprovoceringen så det känns ju som att det har med den att göra !
    Nu har vi bestämt att ringa läkaren nästa vecka om inte det gröna bajset gett med sig. Och så får vi göra ett nytt ägg test efter jul igen!

Tack för hjälpen :)

• Dalkulla74

Är det någon här som använder ekologiskt kokosfett (alltså inte de silvriga hårda paketen utan något man köper på hälskostaffären eller på nätet) istället för margarin till era barn som är mjölkproteinallergiska?

På ett helt annat ställe på nätet läste jag lite om debatten margarin-smör och hur hemskt det nu var att använda margarin med tanke på hur det framställs, accetonrester osv. Vi använder Carlshamns flytande margarin och smörgåsmargarin hemma. Hur använder man kokosfettet? Ska man verkligen bre smörgåsar med det också då eller är det mer tänkt till matlagning och bakning?

• 2små2stora

Ni som har små barn som reagerar på ägg hur har de reagerat när ni ätit ägg och sedan ammat?

William får jätte ont i magen när jag äter ägg. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Mela78
    2små2stora skrev 2010-11-23 21:46:04 följande:
    Ni som har små barn som reagerar på ägg hur har de reagerat när ni ätit ägg och sedan ammat?

William får jätte ont i magen när jag äter ägg. 
    Då när jag fortfarande ammade fick dottern massiva nässelutslag, diarréer och ont i magen. Även torra fläckar som var svåra att smörja bort.
Svar på tråden Allergitråden