• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    Bebbeprinsen skrev 2010-11-24 18:01:06 följande:
    Hur pass "öppna" är ni mot förskolan gällande provoceringar osv. Känns lite läskigt att de kanske inte tar så allvarligt på allergierna om de vet att man ändå provocerar hemma? Förstår ni hur jag menar?
    Vi har varit öppna. Har poängterat att det är extra viktigt att det inte sker något misstag på dagis (eller hemma) då, för då vet vi inte vad som gett reaktionen när det är flera saker som kan ge reaktion. Känns bättre att vara rak och de hör det från mig än om de skulle får höra det av S.
  • tes 75
    Kavat skrev 2010-11-23 20:57:24 följande:
    Nej! Den innehåller sojabönor som första ingrediens så är man allergisk mot soja tål man den inte.

Men angående soja, hm, hinner inte leta nu men misstänker att det står i miralicias blogg om soja - sås, kolla där!
    tack!
  • tes 75
    Miralicia skrev 2010-11-23 21:16:32 följande:
    Ang sojasås och soja och vete/gluten.

Tillverkningen av sojasås inleds genom att sojabönor och i de flesta fall vete (men det finns sorter utan vete också som den som länkades till innan) läggs i stora kar där de får jäsa tillsammans innan det pressas, filtreras etc.
    Jäsningsprocessen påverkar strukturen på proteinerna så de är inte lika dana när de kommer upp ur jäskaren som när de lades i där. Den här jäsningsprocessen gör att en (hel) del sojaallergiker kan klara av vanlig sojasås, men absolut inte alla sojaallergiker - det beror på hur känslig man är. De allergena ämnena (proteinerna) finns kvar, men strukturen har förändrats till viss del så att en del sojaallergiker kan tolerera dem.

Vad gäller gluten och vete så förändras även där strukturen på vetet när det äser tillsammans med sojabönorna och det gör att i färdiga sojasåser så är innehållet av glutenproteiner under gränsvärdet för att få kallas för glutenfri (20 mg/kg), däremot så reagerar veteallergiker på andra proteiner i vetet och reagerar normalt sett på mindre mängder och kontaminering av vete än vad en glutenintolerant gör så att även om sojasåsen som innehålelr vete är under gränsvärdet för gluten så kan mycket väl en veteallergiker reagera på den. Så att som veteallergiker behöver man många gånger ha en vetefri sojasås, medan man som glutenintolerant kan äta vanlig sojasås med vete i innehållsförteckningen.
    finfin info, som alltid. tack!
  • Blå Flygare
    Bebbeprinsen skrev 2010-11-24 18:09:47 följande:
    En liten fundering till. Hur gör man det mindre kännbart för barnet när man håller på och "velar" fram o tillbaka. Det är ju ganksa stor smak skillnad på vetebröd o "rent" bröd. Har en 4 åring som är super observant. Känns sådär kul o ta bort det som vi nu bjudit på under 3 mån, typ snabbmakaroner som han tyckte var rena himmelriket att äta. Första veckorna körde vi "blindtest" men sen trodde vi ju att det fungerade... Blir så himla rörigt, vi har ju varit SÅ strikta med honom och han har aldrig funderat över vete mat innanGråter önskar bara provoceringen vore ogjord just nu.
    Jag berättar ganska mycket för S, berättar att vi ska ge lite i tagen så "magen vänjer sig". Då blir det inget konstigt de gånger vi fått backa. "Magen måste vila, om några veckor kan du få lite mjölk/ägg/havre... igen". Sen tycker jag det är lättare att helt skippa det mest populära. När vi "vilade" från havre gav jag inte chokladbollar av bovete eller nått för det är inte alls så populärt som av havre. Kanske kan ni klara er utan makaroner några veckor? Kex ist för bröd?

Jo, det är en helt ny värld att kunna ge mjölk och ägg. tyvärr tål inte jag mjölk då, så det krånglar ju till det. Vi gör mat med grädde till S och resten av fam och med iMat till mig. Innan gjorde vi på kokos till alla. Och jag önskar att baka glutenfritt vore så enkelt som det påstås. Jag trodde det skulle bli så mycket enklare med ägg och vetestärkelse, men det blir samma skit för det! Jag saknar väl talang i köket
  • Bebbeprinsen
    Blå Flygare skrev 2010-11-24 20:32:01 följande:
    Jag berättar ganska mycket för S, berättar att vi ska ge lite i tagen så "magen vänjer sig". Då blir det inget konstigt de gånger vi fått backa. "Magen måste vila, om några veckor kan du få lite mjölk/ägg/havre... igen". Sen tycker jag det är lättare att helt skippa det mest populära. När vi "vilade" från havre gav jag inte chokladbollar av bovete eller nått för det är inte alls så populärt som av havre. Kanske kan ni klara er utan makaroner några veckor? Kex ist för bröd?

Jo, det är en helt ny värld att kunna ge mjölk och ägg. tyvärr tål inte jag mjölk då, så det krånglar ju till det. Vi gör mat med grädde till S och resten av fam och med iMat till mig. Innan gjorde vi på kokos till alla. Och jag önskar att baka glutenfritt vore så enkelt som det påstås. Jag trodde det skulle bli så mycket enklare med ägg och vetestärkelse, men det blir samma skit för det! Jag saknar väl talang i köket
    Å vilka handgripliga bra tips du ger, nu känns det lite lättare igen, tack snälla att du tar dig tid! O ja glutenfritt är inte lätt, jag är heller ingen talang! Men fungerar vetestärkelse finns ju lite färdigt o köpa, puh!
  • Bebbeprinsen
    Blå Flygare skrev 2010-11-24 20:20:00 följande:
    Vi har varit öppna. Har poängterat att det är extra viktigt att det inte sker något misstag på dagis (eller hemma) då, för då vet vi inte vad som gett reaktionen när det är flera saker som kan ge reaktion. Känns bättre att vara rak och de hör det från mig än om de skulle får höra det av S.
    Bra, är också noga med öppenheten. Nä vore ju inte så käckt om de hör det från barnen!
  • Snutten

Vi har också talat om på dagis när vi har provocerat. Det är inga problem. Siris läkare sa att de ska äta specialkosten på dagis ända tills de klara obegränsade mängder med allergenet hemma. Så Siri kan äta mindre mängder mjölk hemma som smörgåsmargarin, lite gräddsås osv MEN hon äter specialkosten på dagis. De vet om det på dagis men vi har kommit överens om att fortsätta så tills hon kan äta mjölk fullt ut.

Angående att informera barnet så gör jag nog som Blå Myran att vi säger att vi ska testa lite och mska och se hur det går. Hon fattar det, hon är 4,5 år.

Kram och lycka till! 

• t0va

Idag fick Theo tag på en banan och sög lite på den, jag var inte där och såg det utan det var en annan person där som trodde det var ok. Efteråt så var han lite röd i ansiktet men det försvann på några timmar. Kan det vara allergi eller går sådana rodnader inte över så fort? 

Han har latexnappar och inte haft någon reaktion på det och han verkade inte tycka att det kliade eller så heller.

Tror jag ska trycka en tröja "mata inte barnet" och sätta på honom när vi är borta ;)  

• Mela78

Vi introducerade mjölk för tre veckor sedan. Fick inga klara och tydliga reaktioner, eller rättare sagt märkte ingen förändring på dottern till en början. Ikväll slog det mig, och min make, att dottern börjat sova riktigt dåligt om nätterna och att hon fått ett hiskeligt humör med ständig gråt och skrik och gnäll. Nu tror vi såklart att det är mjölken. Rynkar på näsan visst är det bäst att helt utesluta mjölken tills dottern mår bra igen och sedan åter provocera? Eller kan vi få ett tillförlitligt resultat om vi minskar ner mjölken till lite i lagad mat? Hon får i dagsläget i sig omkring 4-5 dl mjölkprodukt/dygn
    (O snälla håll tummarna att det trots eller trötthet eller något annat som alla småbarn kan drabbas av, låt henne tåla mjölk nu!).

• Mela78
    t0va skrev 2010-11-24 22:06:47 följande:
    Idag fick Theo tag på en banan och sög lite på den, jag var inte där och såg det utan det var en annan person där som trodde det var ok. Efteråt så var han lite röd i ansiktet men det försvann på några timmar. Kan det vara allergi eller går sådana rodnader inte över så fort? 

Han har latexnappar och inte haft någon reaktion på det och han verkade inte tycka att det kliade eller så heller.

Tror jag ska trycka en tröja "mata inte barnet" och sätta på honom när vi är borta ;)  
    Kan inte uttala mig om det är allergi eller inte, men vår dotter fick reaktioner på banan ett tag när hon var spädis. Konstig bajs och lite rodnad/prickar i ansiktet som försvann på en dag eller två. Känsligheten försvann efter ett par månader för hennes del.

"mata inte barnet" Vilken rolig idé! (synd bara att det ska "behövas")
Svar på tråden Allergitråden