• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-11-23 21:46:04 följande:
    Ni som har små barn som reagerar på ägg hur har de reagerat när ni ätit ägg och sedan ammat?

William får jätte ont i magen när jag äter ägg. 
    Lilleman skrek hysteriskt och fick superont i magen. Och han skrek länge och mycket och högt. Absolut den starkaste reaktionen via amningen.
  • Kavat
    Bebbeprinsen skrev 2010-11-23 21:22:13 följande:
    Hej alla experter. Jag kikar in här ibland, läser gärna och lär av er i denna tråden.Ni är toppen! Jag är inte aktiv och skriver själv förrän nu! Jag har ett problem som jag hoppas ni vill hjälpa mig med.
    Efter 3 mån provocering av vete på min multiallergiske son (mjölk, ägg, soja, baljväxter, vete?) blossar refluxen upp. Han har medicinerat med losec i 2 år, och det har fungerat hyfsat för refluxen. Enda förändringen nu är att vi intoducerat/provocerat vete i 3 mån. Är det rimligt att det kan ta SÅ lång tid innan reaktion, och bara reflux? Jättetacksam för era kloka synpunkter!
    Oj. Visst skulle det kunna vara så. Ända sättet att veta är nog att ta bort vete igen och se om han blir bra och ev. provocera igen?
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-11-23 21:01:37 följande:
    Recept som sådant har jag en hel del (mest på div lösblad här och där över halva lägenheten) utöver hela bokhyllan med kokböcker.  Snarast inspiration/förslag "utifrån" över vad folk skulle vilja se för typ av recept i bloggens "julkalender".
    Jag saknade godisrecept! (kollade inte efter ngn jul-flik, utan under godisfliken.

Tänkte göra marknadsnougat och har för mig att majsstärkelse skulle vara det bästa. Men tar man samma mängd som av vetemjöl? Har säkert frågat och fått svar något tidigare år Oskyldig
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-11-23 22:18:03 följande:
    Jag saknade godisrecept! (kollade inte efter ngn jul-flik, utan under godisfliken.

Tänkte göra marknadsnougat och har för mig att majsstärkelse skulle vara det bästa. Men tar man samma mängd som av vetemjöl? Har säkert frågat och fått svar något tidigare år Oskyldig
    ett antal godisrecept är planerade - men vad för typ av godis?
    (knäck, bounty, mandelfri marsipan & marmeladgodis har jag tänkt i varje fall - men i övrigt då vad gäller godis?)

Jag har i pricip bytt rakt av mot majsstärkelse i varje fall i det recept jag använt mig av och gjort om.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Blå Flygare
    Dalkulla74 skrev 2010-11-23 21:40:33 följande:
    Är det någon här som använder ekologiskt kokosfett (alltså inte de silvriga hårda paketen utan något man köper på hälskostaffären eller på nätet) istället för margarin till era barn som är mjölkproteinallergiska?

På ett helt annat ställe på nätet läste jag lite om debatten margarin-smör och hur hemskt det nu var att använda margarin med tanke på hur det framställs, accetonrester osv. Vi använder Carlshamns flytande margarin och smörgåsmargarin hemma. Hur använder man kokosfettet? Ska man verkligen bre smörgåsar med det också då eller är det mer tänkt till matlagning och bakning?
    Såg detta receptet idag, har aldrig testat något annat än margarin när det ska vara mjölkfritt.
    www.rawfoodrecept.com/2010/11/det-goda-smoret.html
  • Blå Flygare
    Bebbeprinsen skrev 2010-11-23 21:22:13 följande:
    Hej alla experter. Jag kikar in här ibland, läser gärna och lär av er i denna tråden.Ni är toppen! Jag är inte aktiv och skriver själv förrän nu! Jag har ett problem som jag hoppas ni vill hjälpa mig med.
    Efter 3 mån provocering av vete på min multiallergiske son (mjölk, ägg, soja, baljväxter, vete?) blossar refluxen upp. Han har medicinerat med losec i 2 år, och det har fungerat hyfsat för refluxen. Enda förändringen nu är att vi intoducerat/provocerat vete i 3 mån. Är det rimligt att det kan ta SÅ lång tid innan reaktion, och bara reflux? Jättetacksam för era kloka synpunkter!
    För dottern tog det vid förra provoceringen 3 mån innan vi fattade att hon reagerade, men reaktionen kom något tidigare, kom smygandes.
    Nu håller vi på att provocera igen, denna ggn ett sädesslag i taget.
    Mjölk och ägg är avklarat, det tål hon nu
  • Blå Flygare
    2små2stora skrev 2010-11-23 21:46:04 följande:
    Ni som har små barn som reagerar på ägg hur har de reagerat när ni ätit ägg och sedan ammat?

William får jätte ont i magen när jag äter ägg. 
    Sofie skrek på kvällen och ville inte somna. Oavsett när på dagen jag ätit det. Kräktes lite extra också.
    Albin fick magont, skrek massa ett par timmar (om jag minns rätt) efter intag. Grön slem-diarée. 
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-11-23 22:23:48 följande:
    ett antal godisrecept är planerade - men vad för typ av godis?
    (knäck, bounty, mandelfri marsipan & marmeladgodis har jag tänkt i varje fall - men i övrigt då vad gäller godis?)

Jag har i pricip bytt rakt av mot majsstärkelse i varje fall i det recept jag använt mig av och gjort om.
    kola! jag har ett recept i min blogg som är super, har bjudit icke-allergiker på det och de har frågat efter receptet

sen det man kan sakna som jag inte vet om det går är rocky-road-godis. glögg-bollar har jag tänkt göra i år för första ggn, men på ren havre. Du har väl ett recept på chokladbollar med kokos, har du testat det med glögg??
    Förra året gjorde jag egen choklad för att dryga ut med mellan all choklad, bra att ha om man inte får tag på plamils eller budgeten inte tillåter den till allt.

Myser med glögg nu Tomte A har kräk-hosta, och vad för bättre varm röd saft finns än glögg mot hostan?
  • Blå Flygare

Kavat: Jag garvar ihjäl mig.
    "Detta samtal kan komma att spelas in i utbildningssyfte" Man kan ju alltid hoppas!!

• Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-11-23 22:42:36 följande:
    kola! jag har ett recept i min blogg som är super, har bjudit icke-allergiker på det och de har frågat efter receptet

sen det man kan sakna som jag inte vet om det går är rocky-road-godis. glögg-bollar har jag tänkt göra i år för första ggn, men på ren havre. Du har väl ett recept på chokladbollar med kokos, har du testat det med glögg??
    Förra året gjorde jag egen choklad för att dryga ut med mellan all choklad, bra att ha om man inte får tag på plamils eller budgeten inte tillåter den till allt.

Myser med glögg nu Tomte A har kräk-hosta, och vad för bättre varm röd saft finns än glögg mot hostan?
    *antecknar lite förslag*  kola var med på listan, glömde bara skriva med det nu.
    glöggbollar har jag inte testat tidigare heller, men en grov gissning är att det nog blir bättre med boveteflingor än kokos - kännss risk att smakerna skär sig rätt rejält.

Förslag på annat ätbart som inte är godis men lite julrelaterat?

Dottern klarar ju choklad med spår numera så jag kan ju köpa vanlig "mörk" choklad som är utan mjölk och soja (och själv kan jag ju göra avvägningen för egen del om jag vill chansa och sen ta en allergitablett om det skulle börja klia av vetespår)- rätt praktiskt (eller i varje fall betydligt mer ekonomiskt) när man vill experimentera i köket med chokladiga saker Oskyldig
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Allergitråden