• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-11-26 20:46:12 följande:
    Nu har jag "spammat runt" med varningen - mjölkallergi- & mjölkistråden samt separat tråd under allergier för de som inte är inne i trådarna och liknande "spammning" på annat forum också + på bloggen

Men katastrof att det händer...
  • Tibell

Hej tjejer! Vilket egenbakat bröd utan allt tycker ni är det bästa? Har någon ett bra recept på vanligt ljust bröd? Har fått ett recept innan minns jag men det var sparat på våran gamla data :(

• t0va

Måste bara få dela med mig, vi har ju haft helvetesnätter där theo vaknat och gallskrikit pga. mjölkallergin innan vi hittade vad som var fel, han vägrade sova någonstans. Just då kämpade vi med att få honom att sova i sängen så när han fick mjölkfritt och mådde bättre så gick det inte med sängen. Han gallskrek precis som förut när han vaknade. Så då har han sovit i gungan för att först få vakna och känna sig trygg med att vakna, att inte ha ont när han vaknar. Nu verkar det ha funkat, för inatt la jag honom i sängen som står i vardagsrummet för han vill inte somna i sovrummet än. Han somnade helt själv utan napp eller flaska efter ca 30min gny och prat, jag var i köket och diskade. 

Nu vaknade han TIO timmar senare och var jätteglad, åt 200ml och ligger i sängen och snackar igen. Jag fick tips om att sova med hans sängkläder men hittade bara kudden i förrgår natt så inatt fick han ha en använd tshirt som jag haft och sovit i några nätter, så den luktade mamma. :)

Jag är övertygad om att mjölkstrulet gjort så han blivit rädd för att sova i sängen, vem skulle inte bli det om varje gång man vaknar där har jätteont. Var ju inte förrens vi fattade vad som var fel som han fick sova i soffan och gungan istället. Vi pratade med psykologen som höll med om min sovteori men hon trodde han blivit beroende av att gunga för att sova och så fel hon hade.

Nu slipper vi ju förstöra mer genom att hålla på att provocera varje månad som bvc tyckte. Äntligen kan han få må bra. :D 

• Mela78
    Tibell skrev 2010-11-27 11:40:54 följande:
    Hej tjejer! Vilket egenbakat bröd utan allt tycker ni är det bästa? Har någon ett bra recept på vanligt ljust bröd? Har fått ett recept innan minns jag men det var sparat på våran gamla data :(
    Jag gjorde scones igår, vet dock inte om det fungerar för er innehåller havre.. 2,5dl Lailas gula, 1tsk bakpulver, salt, ca 80gr mjölkfritt margarin, 1 dl havredryck, 1/2 dl krossade rena Sempers havregryn. Gör två platta scones, grädda i 10-12min i mitten av ugnen i 250grader.
    Gjorde om ett vanligt sconesrecept och la till havregrynen, borde nog gå utan havre oxå.
  • Lugnistormen

Var hos min syster i går, vi drack äppelcider. Jag fick för mig att jag kände mig konstig i halsen. Kan man få reaktion på nått sånt när man är nötallergiker?

• Sousafon
    Lugnistormen skrev 2010-11-28 13:33:18 följande:
    Var hos min syster i går, vi drack äppelcider. Jag fick för mig att jag kände mig konstig i halsen. Kan man få reaktion på nått sånt när man är nötallergiker?
    Min pojke reagerar på äppeljuice och är allergisk mot nötter, så jo. Han reagerar på pollen också, så äppeljuicen kanske dock hänger mer samman med det.
  • Allrona

Okej detta är ot men ni brukar kunna så mycket här inne Dottern fick feber i natt, dessutom är hon rödflammig på låren och hela magen. Det är inte upphöjt som vid nässelutslag utan huden är bara rödflammig. Hör det ihop med febern eller vad kan det vara?

• FenomenaA

Då så... nu har lilleman fått sin första (oplanerade) mjölkprovokation. Han är 14 mån och har aldrig ätit mjölk innan, och jag som ammar slutade med mjölk för ett år sedan. Han fick tag på syrrans tomma mjölkglas i förmiddags, och drack någon halv tsk iaf. En klassiker va? Inga reaktioner än. Vi går som på nålar... och hoppas att det inte blir nåt.

• 2små2stora

Nu har jag fått tid hos barnläkaren på bvc så att denna kan skriva en remiss till barnmottagningen. Jag kan inte hålla på och gissa vad det är som han reagerar på. Att utesluta mjölk/soja är en baggis så vi knappt använder det. Lagar alltid mat med iMat tex.
    Vi gissar på att det är ägg han reagerar på men det kan lika gärna vara något helt annat som gör att han reagerar på istort sett allt.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-11-29 14:43:11 följande:
    Nu har jag fått tid hos barnläkaren på bvc så att denna kan skriva en remiss till barnmottagningen. Jag kan inte hålla på och gissa vad det är som han reagerar på. Att utesluta mjölk/soja är en baggis så vi knappt använder det. Lagar alltid mat med iMat tex.
    Vi gissar på att det är ägg han reagerar på men det kan lika gärna vara något helt annat som gör att han reagerar på istort sett allt.
    Jobbigt.

Ä i ungefär samma situation här. Jag vet dock vad jag kan äta för att han ska må bra och inte bli prickig (men äter typ baskost plus fåtal saker) ... Men så fort jag gör utsvävningar eller testar något nytt är det kört. Han åt 5 eller 6 gånger i natt. jag tappade räkningen... Normalt äter han 1-2 gånger. Och idag är han alldeles prickig och gnällig..
Svar på tråden Allergitråden