• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    t0va skrev 2011-01-10 14:16:42 följande:
    Jaha, nu har den tröga magen bytts mot diaree. Blir inte klok på det här, funderar på om hans mage inte är beredd att äta riktig mat än, eller om det kan vara något i gröten. 

Han skriker inte hysteriskt som av smärta i alla fall men nätterna är otroligt oroliga, inatt tog det 4 timmar att natta honom och då vaknade han efter 30min. Kanske är utvecklingssprång i kombination med allergi. På dagarna är han "normal" i alla fall. Tänk om de kunde berätta vad som är fel. ;)

Han får fortfarande bara ersättning, kör på några dagar till så får vi se om vi ska testa med lite potatis eller något sånt igen. För det klarade han förut när vi testade.  
    Har du gett gröt igen? *glömsk*
    Jag har fortfarande inte börjat med smakisar till min kille och han är nu 5 månader. Ta det lugt!!!! Vid 6 månader rekomenderas der att starta med smakisar - inte tidigare... Hur går det med Profylac, får ni til det?
  • t0va
    Kavat skrev 2011-01-10 14:21:23 följande:
    Har du gett gröt igen? *glömsk*
    Jag har fortfarande inte börjat med smakisar till min kille och han är nu 5 månader. Ta det lugt!!!! Vid 6 månader rekomenderas der att starta med smakisar - inte tidigare... Hur går det med Profylac, får ni til det?
    nope, inget alls mer än ersättning har han fått nu. 

BVC skulle ringt idag och sagt om de fixar recept men ingen ringde i morses och jag sov över telefontiden. Men jag ska ringa imorgon och se vad de säger. Hittade en burk till hemma så vi har käk till den 20:e ungefär.

Men om de inte kan fixa så står vi ev. utan ersättning om 1 månad och 7dagar ifall dietisten får som hon vill. Visserligen kan vi ju ge nutramigen eller althera som vi har hemma och massa recept på men ja, altheran funkade ju inte alls och på nutran blev han jätteförstoppad. Men om alternativet är förstoppad och inte må bra på gröt och välling som dietisten sa att han skulle äta då är det ju ett "lätt" val.

Fast bvc sa att de skulle hjälpa oss och föräldrastödet är tillbaka nu efter ledigheten och de kan också ta fram stora släggan ;)

Hellst vill vi ju vänta ett tag till eftersom han ändå mått dåligt så vi kan testa smakisar igen när han mår bättre och nätterna har lugnat ner sig.  
  • t0va

Och bara för att jag skrev så då ringde BVC, de hade jobbat stenhårt på att få ordning på vad som gäller, det bvc vi går på nu har precis startat och den sköterskan vi har är helt ny i komunen.  Tydligen är det så att de också ska faxa till sjukhusköket och så får vi åka och hämta där. Men då kan svärmor hämta eftersom hon ändå jobbar på sjukhuset om vi inte har fått lagat bilen. 

Glömde fråga hur mycket de skriver ut blev så paff över att det inte var några problem, så ska vi dit nästa vecka så om det är för lite mat löser vi det på plats. Så skönt att detta verkar vara löst nu för ett tag. Tänk så lätt det kan bli om man hittar rätt personer.  

• ELI 79

Borde vi inte märka någon skillnad på sonens mage snart om vi tagit bort mjölk. Han verkar ju inte superallergisk på nåt sätt för då borde vi ju sett stor skillnad när vi började med mjölk igen.
    Vi har varit utan i en dryg vecka. Borde vi inte se någon som helst skillnad nu då??
    Sonen sover lika jävligt som förut. Ingen skillnad i övrigt heller på varken humör eller mage.

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-10 17:51:17 följande:
    Borde vi inte märka någon skillnad på sonens mage snart om vi tagit bort mjölk. Han verkar ju inte superallergisk på nåt sätt för då borde vi ju sett stor skillnad när vi började med mjölk igen.
    Vi har varit utan i en dryg vecka. Borde vi inte se någon som helst skillnad nu då??
    Sonen sover lika jävligt som förut. Ingen skillnad i övrigt heller på varken humör eller mage.
    Men du skrev ju i går att han sov hela nätter nu, med undantag av en natt senaste veckan?
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-10 17:56:43 följande:
    Men du skrev ju i går att han sov hela nätter nu, med undantag av en natt senaste veckan?
    ja men nu har det ju som sagt varit 2 nätter i rad igen o är rädd att han är tillbaka i samma mönster. i natt var han vaken 3 timmar igen!
    jag sov 1½ timme i natt!!
    Stora sonen hade ont i magen för att han var förstoppad och lillkillen var vaken i 3 timmar....upp o hoppa med tuppen kl 05 efter 1½ timmes sömn o iväg tlil mitt stressiga jobb för 8½ timmes jobb... suck...men men jag kanske har för höga förväntningar att det ska vända direkt o bli bra helt o hållet

Jag kanske får glädja mig åt de nätterna vi fått nu o hoppas dessa två som varit bara varit tillfälligheter
  • ELI 79

Glömde:
    Jag tror att vi är så nere o trötta attt vi inte kan se klart på saker och ting! Dessa 2 år av sömnlöshet har verkligen gjort mig galen och natten som var var väl droppen...
    jag är så trött att jag inte kan tänka ordentligt

• Tibell

Kan ta lång tid innan man ser skillnad skulle jag tro . Fast en liten förbättring bör du ju ha sett. Låter ju knas att han haft bra nätter och sedan dåliga igen ? Hoppas det vänder igen.
    T var ju med vaken flera timmar varje natt när hon fick mjölk i sig, på henne såg vi skillnad direkt

Hade jag varit du hade jag skrivit matdagbok. Det kanske är något helt annat i kosten som stör honom ? Någon frukt, soja, baljväxter ? Vore kanske bra att skriva upp exakt vad han äter och se om du kan se något samband ?

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-10 18:30:56 följande:
    Kan ta lång tid innan man ser skillnad skulle jag tro . Fast en liten förbättring bör du ju ha sett. Låter ju knas att han haft bra nätter och sedan dåliga igen ? Hoppas det vänder igen.
    T var ju med vaken flera timmar varje natt när hon fick mjölk i sig, på henne såg vi skillnad direkt

Hade jag varit du hade jag skrivit matdagbok. Det kanske är något helt annat i kosten som stör honom ? Någon frukt, soja, baljväxter ? Vore kanske bra att skriva upp exakt vad han äter och se om du kan se något samband ?
    han får ju fortfarande soja...men det har han ju fått hela veckan. i går fick han i o för sig lite mer soja än han brukar. både som yoghurt och även creme fraiche. kanske blev för mkt soja...?!
  • Tibell

Hade jag varit som du hade jag tagit bort allt som har med soja att göra ... Är ju värt att testa med tanke på hur era nätter ser ut

Sen måste det ju givetvis inte vara allergirelaterat
    Snarkar han mycket ? Kanske polyper?

Svar på tråden Allergitråden