• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Får se om det var rice dreamen som är boven i dramat för hönans del..
    Igår fick hon endast några få droppar på sin morgongröt hon bara tog några skedar av.
    Hon sov mycket bättre inatt och vaknade bara en gång på kvällen och det tog en stund innan hon somnade om,. Men inga skrik attacker som de andra kvällarna bjudit på.
    Idag har hon inte fått någon rice dream alls har haft mycket bättre aptit idag :)
    Beror det inte på mjölken måste det vara förstoppningen som orsakat dessa kvällar och nätter. Hon har nämligen varit väldigt hård i magen och magen har stått som en ballong. Idag var det dock normalt igen :)

• Kavat
    Tibell skrev 2011-01-08 19:23:24 följande:
    Igår fick hon endast några få droppar på sin morgongröt hon bara tog några skedar av.
    Hon sov mycket bättre inatt och vaknade bara en gång på kvällen och det tog en stund innan hon somnade om,. Men inga skrik attacker som de andra kvällarna bjudit på.
    Idag har hon inte fått någon rice dream alls har haft mycket bättre aptit idag :)
    Beror det inte på mjölken måste det vara förstoppningen som orsakat dessa kvällar och nätter. Hon har nämligen varit väldigt hård i magen och magen har stått som en ballong. Idag var det dock normalt igen :)
    Men kan det inte ha varit Ricedream som gjort henne hård? Alltså att det är samma orsak till allt?
  • Tibell

Kavat : ja det kan det ju faktiskt vara! Inte haft en tanke på det ! Vi har ju aldrig provocerat henne med korn så vi vet ju inte hur hon reagerar på det! Det hände en gång att hon stoppade en bit macka i munnen bakad på råg och korn men fick ut den nästan omedelbart ( handlade om några sekunder ) och hon fick direkt eksemfläck på kind och under hakan, kinden såg även lite svullen ut. Kan dock inte minnas hur magen eller sömnen bar sig åt
    Men det kan väl skilja sig från gång till gång antar jag? För hon har inga eksemfläckar nu .. Tror jag i allafall :)

• ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-08 19:11:19 följande:
    Jag ser inga bilder hos dig alls...?
    aha ok hade råkat kryssa ur bildgalleriikonen när jag grejade häromdagen. nu ska det gå att se. det är den bilden när han sover som jag menar...ser inte riktigt ut  som det brukar. är mer "knottrigt" nu...
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-08 19:23:24 följande:
    säger samma som kavat...sonen blir ju stenhård i magen av vete (o säkert de andra sädesslagen också...) bara han får i sig lite grann. var inte det några av lilltjejens symtom på veteallergin?? eller var det bara mjölken hon blev hård av?
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-08 20:00:17 följande:
    Jo hon blir tokförstoppad vete :(
    då är de säkert samma av kornet...

tänker på sonen som fick i sig nåt "vanligt" tror det var en bit av en kaka faktiskt, skitsamma, men den var ju MAX 1x1 cm och han mådde ju pest och din tjej verkar ju vara mkt känsligare!
  • Tibell

K Kavat : Medans du ändå är ute och kollar bilder på eksemkinder kan du väl ta vägen förbi mitt galleri med =)
    Det är en bild tagen strax efter hönan stoppade en smörgås med råg ( läste tillbaka i tråden, trodde det var korn ) för länge sedan. Bilden är dessvärre tagen med blixt så det röda försvann en hel del men du ser nog vilken sida det är. Men är det bara jag som inbillar mig att det även ser lite svullet ut ?? För är det det kommer jag aldrig våga provocera med råd, och egentligen finns det ingen mening med det, eftersom hon bara hann ha mackan i munnen. Och jag tror inte hon har något i munnen när kortet är taget heller

• ELI 79

Här sovs det hela natten igen!!
    Han har egentligen bara haft EN dålig natt (den i går) på en vecka nu. Den veckan har vi varit extra noga med vetekontaminationen samt tagit bort mjölk.
    Det var nog pga den där kakbiten han blev så dåligt (röda kinder, hård i magen och dålig sömn...och som sagt, i går hade han en väldigt skrikig dag om man jämför med hur det varit senaste tiden, INGET var bra och trots att han inte sovit på natten så kunde han inte slappna av och somna förrän på em...).

Nu har jag varit hemma i 2 veckor från jobbet och i morgon börjar dagis igen...bävar lite! Hoppas att sambon kan hålla detta strikta och att dagis gör det det är mannen som lämnar i morgon men jag har skrivit en lapp som han ska lämna till dem om att vi vill att de är extra noga.
    Han har ju redan egen smörbytta, men sen skulle jag vilja att han sitter lite avskiljt, kanske bredvid en fröken bara och inte bredvid något annat barn för då är risken större att han får i sig några smulor...

Jag får prata med dem mer på onsdag när jag lämna men det vore ju skönt om det funkade redan på måndag...

• Tibell

Eli : så skönt att höra att ni nu verkar ha löst E s problem :) att vara väldigt noga är a och o i många fall. Vi måste ju också vara väldigt noga och ibland känns det som om man inte gör annat än städar och håller koll så hon inte stoppar något i munnen

Natten gick bra. Hon vaknade inte en enda gång oh skrek i panik så mycket tyder tyvärr på att hon också är väldig känslig mot korn :(
    Dessvärre har natten går åt på att hålla koll på hennes andning. Någon tyckte tydligen inte det räckte med multiallergi och astma på hönan utan gav henne också falsk krupp :(
    Nu mår hon dock bra.

Svar på tråden Allergitråden