• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-08 10:04:25 följande:
    De senaste 2-3 har minstingen sovit oroligt :( hon har vaknat mycket och skrikigt helt hysteriskt. Hon drar upp benen mot magen och lugnar sig något när hon får fisa ett par ggr.
    Hon har dessutom matvägrat dessa dagar :( toppen med tanke på hur lite hon väger

Det enda vi ändrat dessa dagar är att hon fått rice dream till måltidsdryck och på sin gröt.
    Ta bort ricedream!!! Kornmalt i processen.

Fler här vars bar reagerat på Ricedream! Jag har inte vågat testa....
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-01-08 09:49:57 följande:
    Vill också tipsa om ett recept läste tidningen mama och fick se ett recept på chicken nuggets där man har panerat med polenta. Kanske ett tips till er med barn som är allergiska mot sädesslag.
    Jag brukar panera med krossad cornflakes (änglamarks som bara innehåller majs) som blandats med lite majsstärkelse, penslar dem med lite kryddad rapsolja först och sen vänder i paneringen. Blir riktigt krispiga och jättegoda.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Miralicia skrev 2011-01-08 13:30:22 följande:
    Jag brukar panera med krossad cornflakes (änglamarks som bara innehåller majs) som blandats med lite majsstärkelse, penslar dem med lite kryddad rapsolja först och sen vänder i paneringen. Blir riktigt krispiga och jättegoda.
    panerar fisk enligt liknande princip - bara att vända den fuktiga fisken i blandning av krossade cornflakes + maizena + lite salt och sen direkt ner i pannan
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Nu har vi handlat carlshamns rismjölk ( den var slut sist ) och hoppas hon sover bättre och lugnare i natt. I förrgår natt var det hemskt och hon vaknade mer än hon sov och var så ledsen över magontet. Och nu kom jag på att vi testade att göra hennes välling på rice dream :(

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-08 09:52:24 följande:
    Nu är han stenhård i magen igen undrar om han är så känslig så det blev sådär av den där lilla biten han fick i sig i går?! har aldrig märkt det tidigare, men tja kanske märks mer när han är mer "ren" från annat som strular?!?

La in en bild på hans kinder igen. i går såg de lite annorlunda ut, knottriga på nåt sätt men inte alls lika röda som de brukar vara. Blir galen!
    Min son blir dålig av att bara äta med händerna utan att tvätta händerna innan... Var på Ikea och universeum igår och hade med mat till honom, men slarvade med handtvätten och han blev dålig och vaknade i natt och har mer eksem och superkass i magen... Så ja, han är superkänslig, men det låter ju onekligen som din lille är det med. Vågar inte ens tänka på vad som skulle hända om han ätit en bit macka.
  • tes 75

någon här som vet vad för stärkelse det är i Nestles barnmat? på semperburkarna står det utskrivet "risstärkelse", men på nestles burkar bara "stärkelse". visst borde det också vara av ris? eller majs? ska ringa dem & fråga på måndag, men tänkte att någon här kanske visste.

• ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-08 13:39:33 följande:
    Min son blir dålig av att bara äta med händerna utan att tvätta händerna innan... Var på Ikea och universeum igår och hade med mat till honom, men slarvade med handtvätten och han blev dålig och vaknade i natt och har mer eksem och superkass i magen... Så ja, han är superkänslig, men det låter ju onekligen som din lille är det med. Vågar inte ens tänka på vad som skulle hända om han ätit en bit macka.
    ja det var ingen stor bit och jag bad honom spotta ut och det var kanske 1x1 cm som han åt, men i alla fall.
    Han är nog känsligare än vad vi tror i och med att han reagerar på ett sätt som inte är "så tydligt". I dag har han haft ett mkt sämre humör t ex än vad han haft senaste tiden, så det var säkert det där han fick i sig. Får försöka sanera lite bättre efter måltid...såg du kinderna?
  • ViFrånLandet
    tes 75 skrev 2011-01-08 15:14:21 följande:
    någon här som vet vad för stärkelse det är i Nestles barnmat? på semperburkarna står det utskrivet "risstärkelse", men på nestles burkar bara "stärkelse". visst borde det också vara av ris? eller majs? ska ringa dem & fråga på måndag, men tänkte att någon här kanske visste.
    Jag mailade dem för några månader sedan men frågade då bara om några specifika burkar (kommer tyvärr inte ihåg vilka) men det var iaf risstärkelse, men ring och hör för säkerhets skull!
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-01-08 13:20:43 följande:
    Ta bort ricedream!!! Kornmalt i processen.

Fler här vars bar reagerat på Ricedream! Jag har inte vågat testa....
    Vi kör på Ricedream och vi har inte märkt av någon reaktion på G, men kanske skulle provat den andra ifall det blir någon skillnad i lillemans annars så hårda mage? Hmm, tål att tänkas på! Har inte ens tänkt på att han kan reagera på den, dock tror vi oss ha märkt att han blir hårdare i magen av ricedreams "risgrädde", någon som vet om det är kornmalt i den processen också?
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-08 17:46:38 följande:
    ja det var ingen stor bit och jag bad honom spotta ut och det var kanske 1x1 cm som han åt, men i alla fall.
    Han är nog känsligare än vad vi tror i och med att han reagerar på ett sätt som inte är "så tydligt". I dag har han haft ett mkt sämre humör t ex än vad han haft senaste tiden, så det var säkert det där han fick i sig. Får försöka sanera lite bättre efter måltid...såg du kinderna?
    Jag ser inga bilder hos dig alls...?
Svar på tråden Allergitråden