• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-09 09:50:39 följande:
    Eli : så skönt att höra att ni nu verkar ha löst E s problem :) att vara väldigt noga är a och o i många fall. Vi måste ju också vara väldigt noga och ibland känns det som om man inte gör annat än städar och håller koll så hon inte stoppar något i munnen

Natten gick bra. Hon vaknade inte en enda gång oh skrek i panik så mycket tyder tyvärr på att hon också är väldig känslig mot korn :(
    Dessvärre har natten går åt på att hålla koll på hennes andning. Någon tyckte tydligen inte det räckte med multiallergi och astma på hönan utan gav henne också falsk krupp :(
    Nu mår hon dock bra.
    usch!
    det känns som om det är ganska valnigt med falsk krupp i kombination med astma. vet inte om det bara är en slump eller men jag har kompisar vars barn har astma som också har falsk krupp.

Här har stora sonen haft ont i magen hela natten och nu på morgonen...sen kom kräkset! Säkerligen förstoppad igen Blir galen! Är det inte den ena så är det den andra!
  • tes 75
    ELI 79 skrev 2011-01-09 08:42:26 följande:
    Här sovs det hela natten igen!!
    Han har egentligen bara haft EN dålig natt (den i går) på en vecka nu. Den veckan har vi varit extra noga med vetekontaminationen samt tagit bort mjölk.
    Det var nog pga den där kakbiten han blev så dåligt (röda kinder, hård i magen och dålig sömn...och som sagt, i går hade han en väldigt skrikig dag om man jämför med hur det varit senaste tiden, INGET var bra och trots att han inte sovit på natten så kunde han inte slappna av och somna förrän på em...).

Nu har jag varit hemma i 2 veckor från jobbet och i morgon börjar dagis igen...bävar lite! Hoppas att sambon kan hålla detta strikta och att dagis gör det det är mannen som lämnar i morgon men jag har skrivit en lapp som han ska lämna till dem om att vi vill att de är extra noga.
    Han har ju redan egen smörbytta, men sen skulle jag vilja att han sitter lite avskiljt, kanske bredvid en fröken bara och inte bredvid något annat barn för då är risken större att han får i sig några smulor...

Jag får prata med dem mer på onsdag när jag lämna men det vore ju skönt om det funkade redan på måndag...
    du kan väl alltid ringa till dagis på fm? så du slipper vänta till onsdag med att prata med dom.
  • ELI 79
    tes 75 skrev 2011-01-09 10:39:09 följande:
    du kan väl alltid ringa till dagis på fm? så du slipper vänta till onsdag med att prata med dom.
    ja men altså de ska ju dit måndag morgon...
    Det är bara det att det är mannen som lämnar fram till på onsdag och han varken vet eller kommer ihåg vad han ska säga. så jag har skrivit en lapp som han ska lämna då men sen kan jag prata med dem på måndag em men jag vet inte riktigt vem som är där då.

Problemet är också att jga aldrig vet om jag har möjlighet att ringa från jobbet så om jag har tur så går det men jag vet inte.
  • Miralicia

Falsk krupp är det ju rätt vanligt att barn får vid åtminstone något tillfälle oavsett allergi/astma eller inte. Sen är det av förklarliga skäl vanligare hos astmatiker genom att de har hyperreaktiva luftrör. och att olika barn är olika benägna till upprepade kruppanfall, typ vid början av varje förkylning.

(Men vid de två tillfällen som lilla dottern har kruppat här hemma så har det ändå varit trevligt att hon är allergiker så att man redan har lite mediciner (Betapred) hemma så man har kunnat ge henne det hemma istället för att behöva åka in med henne mitt i natten - det är ju ändå Betapred som de skulle ge henne om man åkte in.)

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Detta är andra gången hon får falsk krupp . Men det kanske som du säger beror på att hon även är astmatiker. Tur att hennes mediciner hjälper så pass bra även mot kruppen. Vi har långt till närmsta sjukhus.
    Hon hostade dock kruppigt hela natten men kunde i allafall andas bra

Idag är hon mega snorig.. Men hon har också massa eksem som inte fanns där igår . Kanske med beror på förkylningen ? Hon har inte ätit något nytt vad jag vet. För kruppanfall har väl inget med allergi att göra ?

• tes 75
    tes 75 skrev 2011-01-07 21:44:39 följande:
    gah, här blir vi tokiga snart av allt detektivarbete & funderande & analyserande av vad barnen ätit & vad som kan ha gjort dem dåliga.

sonen (2,5 år)  är ju under utredning för allt möjligt (mjölkprotein, ägg, soja, jordnöt, majs, en del frukter & juicer konstaterade, sädesslag & fisk under utredning), & där har vi väl kommit till någon ok status även om det går dåligt med återintroduktion av misstänka födoämnen.

men, nu har ju även dottern (9,5 månad) börjat krångla med hemska diarréer, & nu även uppblåst mage & gaser. för drygt en månad sedan började diarréerna (innan var det bara småkräkande hela dagarna) & då  tog vi bort mjölkprotein gradvid tills vi till sist ersatte nattflaskan NAN med Althera. dotter började bajsa korvar igen & allt var fint. tills nyårsdagen då hon efter att på nyårsnatten druckit 3 flaskor althera (mot 1 vanligtvis) pga att vi var på fest & hon somnade sent & vaknade när vi kom hem, bajsade fruktansvärda blöjor som återigen krävde bad. sedan dess har vi gradvis dragit ned på både sädesslag & Altheran (brukade berika en del med den) för att nu senaste dygnet bara ge henne välling på rismjölk & rismjöl, gröt på detsamma, fruktpuréer (äpple, banan, plommon, blåbär) samt barnmatsburkar med potatis eller ris + kött + morot. ändå följde hon den sedvanliga rutinen på sistone med finfina bajsblöjor på fm & runt lunch, för att sedan bajsa löst & vattnigt på em. hon fick en burk med pasta bolognese igår kväll, vilket gav genne uppblåst mage & gaser, kan det vara vetet i den som ger diarré idag på em tror ni? eller ska vi undersöka fruktpuréerna härnäst? både jag & sonen får kass mage av äppeljuice, så det känns som om fruktpuré med äpple i kan vara en bov.. samtidigt så var hon ändå bättre i magen idag än hon varit hela veckan, så något vi tagit bort har ju gjort henne bättre. det jag funderar över nu är om jag borde testa att ge althera i natt igen eller om jag precis som igår natt ska ge henne tunn risvälling ist så vi inte stör med Althera som vi misstänker att hon reagerar på laktoset eller maltodextrinet i (antar att den innehåller maltodextrin från majs? majs är tyvärr en misstänkt allergen hos henne precis som hos mig & storebror).

så, status är nu att vi är säkra på mjölkprotein, & misstänker vete, havre, majs, Altherans laktos, äpple som troliga orsaker till senaste veckans uppblossande magproblem. hon har inga eksem annat än lite torr hud som inte kräver nån salva dagligen, & kräkningarna har slutat helt sedan vi tog bort mjölken. dock småkräks hon efter Enago-välling, & igår när hon ätit pasta hade hon massor med uppstötningar som aldrig blev till kräks.

så, den klassiska frågan; vad tror ni? och hur skulle ni går vidare? ta bort äpple & återinföra alhera, eller vänta med altheran & undersöka äppelspåret & sädesslagen ytterligare? vi vill ju inte heller att hon ska bli ovan med althera då vi vill kunna berika samt göra egen välling.
    här har vi nog hittat roten (eller rötterna snarare) till lillans magproblem! Althéran verkar ok, trots dess maltodextrin, för magen har varit lugn i två dagar nu även fast Althera återinfördes igår natt. De riktiga bovarna i magskovet efter att mjölken tagits bort verkar ha varit vete, majs och äpple! och kanske havre. så, nu står lillasyster på samma diet som storebror; mjölk-, ägg-, baljväxt- & sädesslagsfritt, samt bara banan, päron, blåbär och mango i fruktväg. och ingen majs. trist att båda barnen verkar ha samma allergier, men också skönt på ett sätt eftersom det blir enklare när flera äter samma begränsade kost.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-08 19:32:46 följande:
    Kavat : ja det kan det ju faktiskt vara! Inte haft en tanke på det ! Vi har ju aldrig provocerat henne med korn så vi vet ju inte hur hon reagerar på det! Det hände en gång att hon stoppade en bit macka i munnen bakad på råg och korn men fick ut den nästan omedelbart ( handlade om några sekunder ) och hon fick direkt eksemfläck på kind och under hakan, kinden såg även lite svullen ut. Kan dock inte minnas hur magen eller sömnen bar sig åt
    Men det kan väl skilja sig från gång till gång antar jag? För hon har inga eksemfläckar nu .. Tror jag i allafall :)
    Ja, det kan skilja sig. Mackan innehöll säkert mer än korn också gissar jag....

Tyckte också hon såg lite svullen ut på bilden... Men svårt att fånga på kort. Sist kanske hon fick det på sig också...?
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-08 19:56:00 följande:
    aha ok hade råkat kryssa ur bildgalleriikonen när jag grejade häromdagen. nu ska det gå att se. det är den bilden när han sover som jag menar...ser inte riktigt ut  som det brukar. är mer "knottrigt" nu...
    Ja, eksemkinder.
    Sådär blir min kille också, lite beroende på hur mycket han får i sig/på sig.. Tror jag... Och vad. Tror också att det skiljer på spår av/kontakt vete, glukossirap, druvsocker osv
  • saffe

Hejsan! Nu är det dags för dagisstart om en vecka och jag känner att jag har dålig koll på allergi-mediciner. Vi har Aerius-lösning hemma, men har aldrig behövt använda det, vi har haft stenhård koll på vad dom får i sig/på sig.. Men det är ju större risk att det kan behöva användas på dagis om det sker nåt misstag. Så vad fungerar Aerius bäst mot? Ska man ge det om man ser att dom får nässelutslag/eksem? Fungerar det även vid allvarligare reaktioner som svullnad/andnöd, i väntan på ambulans? Mina tjejer har ju långsamma reaktioner från mage och hud, men o andra sidan så har ingen av dom ätit ägg (enbart genom amning), så vad det blir för reaktioner vet jag ej. Kan det vara bra att ha Tavegyl oxå eller är det samma effekt av det?

• t0va

Jaha, nu har den tröga magen bytts mot diaree. Blir inte klok på det här, funderar på om hans mage inte är beredd att äta riktig mat än, eller om det kan vara något i gröten. 

Han skriker inte hysteriskt som av smärta i alla fall men nätterna är otroligt oroliga, inatt tog det 4 timmar att natta honom och då vaknade han efter 30min. Kanske är utvecklingssprång i kombination med allergi. På dagarna är han "normal" i alla fall. Tänk om de kunde berätta vad som är fel. ;)

Han får fortfarande bara ersättning, kör på några dagar till så får vi se om vi ska testa med lite potatis eller något sånt igen. För det klarade han förut när vi testade.  

Svar på tråden Allergitråden