• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

De senaste 2-3 har minstingen sovit oroligt :( hon har vaknat mycket och skrikigt helt hysteriskt. Hon drar upp benen mot magen och lugnar sig något när hon får fisa ett par ggr.
    Hon har dessutom matvägrat dessa dagar :( toppen med tanke på hur lite hon väger

Det enda vi ändrat dessa dagar är att hon fått rice dream till måltidsdryck och på sin gröt.

• tes 75
    saffe skrev 2011-01-08 06:05:53 följande:
    Slänger in frågan här oxå, om inte alla läser sädesslags-allergi-tråden....

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med nya bröd-recept! Dottern är allergisk mot mjölk, ägg, vete, havre, soja och sojasläktingar. Efter en maginfluensa så har lill-tjejens mage ballat ur totalt. Jag har misstänkt tidigare att hon är lite känslig mot för mycket bovete och/eller majs. Veckan efter maginfluensan så har det visst blivit för mycket då hon fått bovete-limpa (K Kavats recept) och pannkakor gjorda på Lailas gula mix lite för många gånger. Hon fiser extremt mycket och har gul/beige diarré som gör rumpan knallröd.... Så till min fråga: Någon som har ett bra limp-recept som innehåller typ; rismjöl, potatismjöl, Teff eller något annat (utan bovete och majs) ? Jag har ett recept på tekakor gjort på endast rismjöl, men hon börjar tröttna på det.
    precis sådana diarréer får både vår son & dotter (och jag..) av majs.
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-08 10:04:25 följande:
    De senaste 2-3 har minstingen sovit oroligt :( hon har vaknat mycket och skrikigt helt hysteriskt. Hon drar upp benen mot magen och lugnar sig något när hon får fisa ett par ggr.
    Hon har dessutom matvägrat dessa dagar :( toppen med tanke på hur lite hon väger

Det enda vi ändrat dessa dagar är att hon fått rice dream till måltidsdryck och på sin gröt.
    är det inte ricedream som kan ha spår av korn i???
  • ViFrånLandet
    ELI 79 skrev 2011-01-08 10:15:44 följande:
    är det inte ricedream som kan ha spår av korn i???
    Jo, det är det!
  • t0va

Ännu en orolig natt, men inte panikskrik. Nu bajsade han på morgonen igen. Så skönt att den biten har kommit igång. Imorgon åker vi hem så då kanske sovandet blir bättre också. 

Inatt så har han inte behövt flaskan för att somna men måste sitta i mitt knä och gungas till sömns, nu på morgonen så fick han ligga i min famn för att somna till. Så har han aldrig gjort, han gillar inte att ligga brevid mig i sängen och sova, så vi får se. Det kanske blir bättre hemma i hans egna säng.  

• saffe
    ViFrånLandet skrev 2011-01-08 09:38:32 följande:

Det här älskar vår lilleman!

5 dl Teffmjöl (Jytte)
    1 dl Bovetemjöl eller potatismjöl (eller 50/50)
    1 tsk salt
    3 msk matolja
    ca 5 dl vatten
    50 g jäst
    Brödkryddor (anis, fänkol, kummin)

Blanda de torra ingredienserna i en bunke
    Blanda ut jästen i det fingervarma vattnet
    Blanda degen ordentligt 3-4 minuter, gärna i maskin
    Degen bli lös och kan inte knådas.
    Låt degen jäsa ca 1 timme
    Häll degen i en smord/klädd brödform
    Grädda i 200 grader ca 40 minuter
    Om den blir mörk - täck över med folie

Tack! Den ska jag prova!
  • saffe
    tes 75 skrev 2011-01-08 10:08:32 följande:
    precis sådana diarréer får både vår son & dotter (och jag..) av majs.
    Det är det jag är orolig för.. Bovete-överkänslighet kan vi leva med, men majs känns riktigt jobbigt i kombination med allt det andra... Vi som älskar Glutis-pastan! Ris-pasta är ingen höjdare tycker jag. Dessutom vill jag inte ge för mycket ris heller, tänk om dom skulle bli känsliga för det oxå (hemska tanke) !!
  • Tibell

Vart kan man hitta teffmjöl? Vart runt överallt och inga känner till det...

• Kavat
    Tibell skrev 2011-01-08 12:30:21 följande:
    Vart kan man hitta teffmjöl? Vart runt överallt och inga känner till det...
    Jag fick Ica att ta in, men det var bra mycket dyrare än Coop. Coop Forum tror jag har det som ordinarie sortiment för när de öppnade här hade de teff, men de hade t.ex inte risentas bovetemjöl osv...

Märket ärJytte. Men det finns ett jyttemjöl också och några till och de tål inte vi här hemma. Utan det som du ska ha är rent teff-mjöl från Jytte. Kommer från Holmens Crisp.

www.allergimat.com/produkt.asp
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-01-08 09:49:57 följande:
    Vill också tipsa om ett recept läste tidningen mama och fick se ett recept på chicken nuggets där man har panerat med polenta. Kanske ett tips till er med barn som är allergiska mot sädesslag.
    Och jag har testat dem, de blev superbra!
Svar på tråden Allergitråden