• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    t0va skrev 2011-01-07 12:49:44 följande:
    Jaha, kvällen var hemsk, sonen gallskrek men efter 2 timmar och 3dl ersättning som var mest vatten så somnade han i babyskyddet. Vaknade varanann timme istället för varje och skrek inte hystersiskt i alla fall. Så jag hoppas det är påväg att bli bättre nu. 

Men jag vet inte om han fick i sig något igår, vi var borta och han satt i knät på en släkting som hävdar att den inte hade något på fingret som sonen fick tugga på men jag vet inte. I så fall är det antingen pulversås eller potatisgratäng. Jag tycker hans kinder är röda och lite läderaktiga igen så som de var när han åt mjölkmaten.

Just nu är han i full gång och pratar och leker.
    Jag pratade med bvc förut också som lovade att hjälpa oss med maten, de ska bara kolla vem som ska skriva ut mer profylac, sköterskan är ny så hon har inte koll på vad som gäller. Verkar vara ett bra bvc vi har nu, en bra början i alla fall. 
    Om han är jätte känslig räcker det ju att han suger på någon som inte medvetet fått fingrarna i mjölk, utan bara tagit i något "osynligt" som det legat mjölk på. Alltså det behöver inte vara en medveten handling.

Här räcker det ju att man inte tvättar händerna omedelbart före man tar i mellankillen för att han ska få eksem... Eller att han inte är ren när han stoppar t.ex en köttbulle med fingrarna i munnen...
  • ViFrånLandet
    ELI 79 skrev 2011-01-07 20:32:26 följande:
    jag har en son som vari förstoppad sedan han var 1 vecka gammal och han är nu snart 4.5 år. Jag skulle faktiskt ge ett resulax eller ett klyx (ej microlax då det är väldigt "frätande" och kan svida) för att lösa "proppen" och samtidigt ge uppifrån. Uppifrån är ju långtidsmedicinering och skall ges dagligen även om avföringen är normal, för att undvika förstoppning senare. Resulax eller klyx (som är att föredra) är ju tillfällig behandlig för att slippa denna förstoppningsdiarré. Om han är så förstoppad att han har diarré så är han troligtvis i behov av ett lavemang också...
    Om jag nu ska ge råd om själva förstoppningen
    Tack för tipset!
  • trållmor
    Miralicia skrev 2011-01-07 19:50:00 följande:
    Sen om ni fick Dupholac utskrivet på recept så är jag ändå lite frågande till att de inte bytte ut det på Apoteket eftersom Laktulosen är ngn krona billigare än Dupholacen och de ska byta ut till billigaste preparatet - (möjligtvis kan det förklaras av att Lactulos har styrkan 660 mg/ml och dupholac 670 mg/ml)

.
    Vi fick Dupholac för att Lactulosen var tillfälligt slut, så det kan ju förklara varför hon bytte ut den Vi har dock inte använt den än, så vi vet inte hur den har fungerat på våra allergiska barn...
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • tes 75

gah, här blir vi tokiga snart av allt detektivarbete & funderande & analyserande av vad barnen ätit & vad som kan ha gjort dem dåliga.

sonen (2,5 år)  är ju under utredning för allt möjligt (mjölkprotein, ägg, soja, jordnöt, majs, en del frukter & juicer konstaterade, sädesslag & fisk under utredning), & där har vi väl kommit till någon ok status även om det går dåligt med återintroduktion av misstänka födoämnen.

men, nu har ju även dottern (9,5 månad) börjat krångla med hemska diarréer, & nu även uppblåst mage & gaser. för drygt en månad sedan började diarréerna (innan var det bara småkräkande hela dagarna) & då  tog vi bort mjölkprotein gradvid tills vi till sist ersatte nattflaskan NAN med Althera. dotter började bajsa korvar igen & allt var fint. tills nyårsdagen då hon efter att på nyårsnatten druckit 3 flaskor althera (mot 1 vanligtvis) pga att vi var på fest & hon somnade sent & vaknade när vi kom hem, bajsade fruktansvärda blöjor som återigen krävde bad. sedan dess har vi gradvis dragit ned på både sädesslag & Altheran (brukade berika en del med den) för att nu senaste dygnet bara ge henne välling på rismjölk & rismjöl, gröt på detsamma, fruktpuréer (äpple, banan, plommon, blåbär) samt barnmatsburkar med potatis eller ris + kött + morot. ändå följde hon den sedvanliga rutinen på sistone med finfina bajsblöjor på fm & runt lunch, för att sedan bajsa löst & vattnigt på em. hon fick en burk med pasta bolognese igår kväll, vilket gav genne uppblåst mage & gaser, kan det vara vetet i den som ger diarré idag på em tror ni? eller ska vi undersöka fruktpuréerna härnäst? både jag & sonen får kass mage av äppeljuice, så det känns som om fruktpuré med äpple i kan vara en bov.. samtidigt så var hon ändå bättre i magen idag än hon varit hela veckan, så något vi tagit bort har ju gjort henne bättre. det jag funderar över nu är om jag borde testa att ge althera i natt igen eller om jag precis som igår natt ska ge henne tunn risvälling ist så vi inte stör med Althera som vi misstänker att hon reagerar på laktoset eller maltodextrinet i (antar att den innehåller maltodextrin från majs? majs är tyvärr en misstänkt allergen hos henne precis som hos mig & storebror).

så, status är nu att vi är säkra på mjölkprotein, & misstänker vete, havre, majs, Altherans laktos, äpple som troliga orsaker till senaste veckans uppblossande magproblem. hon har inga eksem annat än lite torr hud som inte kräver nån salva dagligen, & kräkningarna har slutat helt sedan vi tog bort mjölken. dock småkräks hon efter Enago-välling, & igår när hon ätit pasta hade hon massor med uppstötningar som aldrig blev till kräks.

så, den klassiska frågan; vad tror ni? och hur skulle ni går vidare? ta bort äpple & återinföra alhera, eller vänta med altheran & undersöka äppelspåret & sädesslagen ytterligare? vi vill ju inte heller att hon ska bli ovan med althera då vi vill kunna berika samt göra egen välling.

• t0va
    Kavat skrev 2011-01-07 20:47:07 följande:
    Om han är jätte känslig räcker det ju att han suger på någon som inte medvetet fått fingrarna i mjölk, utan bara tagit i något "osynligt" som det legat mjölk på. Alltså det behöver inte vara en medveten handling.

Här räcker det ju att man inte tvättar händerna omedelbart före man tar i mellankillen för att han ska få eksem... Eller att han inte är ren när han stoppar t.ex en köttbulle med fingrarna i munnen...
    mmm.... precis. Idag har han mått jättebra, varit på strålade humör. Fast vi åkte till min farmor och hon sträckte fram fatet med ostfrallor och tyckte att han kunde ta en smörgås. jag hann precis stoppa honom från att ta i smörgåsen. Hon är lätt dement och förstår inte heller att mjölk ingår i så mycket mer än vanlig mjölk. Jösses villken natt vi kunde ha fått. 

Idag har han bajsat 2 gånger, nu kom katrinplommonen ut som han fick för 2 dygn sedan så jag tror magen är i fas igen. Nu är det "normalbajs" också. Han somnade skönt ikväll men vaknade av tvn, mina föräldrar tittade på film rätt så högt och sen var det omöjligt att få honom att somna men han har inga panikskrik i alla fall bara lite extra orolig. Nu somnade han i soffan så jag ska försöka få med honom in i sovrummet.

Tänkte på att jag märkte för någon dag sedan att han är rödare om kinderna och huden är lite läderaktig, kan det vara tecken på allergi? Vet att jag såg det när han åt mjölk men vårat underbara bvc sa att även det var normalt.

Det försvann när vi slutade med mjölkmaten, var en släkting som påtalade att han såg så varm ut om kinderna men det sitter i även när han inte är varm.

Får hoppas det är slut nu med bråkande mage på ett tag.

Jag var på apoteket för att hämta oldana risgröt som de skulle få hem men leveransen hade blivit försenad så de hade inget hemma, istället fick jag lite koksaltsnäsdroppar som plåster på såren. Trevlig personal på det apoteket, i förrgår hade jag undervisning om mjölkfria grötar, de visste att semper hade dragit in sin och det skulle komma igen snart men inte att det fanns risgröt nu man kunde ha. Tur att jag kan lära mig saker av er när apoteket inte har koll ;)  
  • saffe
    Slänger in frågan här oxå, om inte alla läser sädesslags-allergi-tråden....

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med nya bröd-recept! Dottern är allergisk mot mjölk, ägg, vete, havre, soja och sojasläktingar. Efter en maginfluensa så har lill-tjejens mage ballat ur totalt. Jag har misstänkt tidigare att hon är lite känslig mot för mycket bovete och/eller majs. Veckan efter maginfluensan så har det visst blivit för mycket då hon fått bovete-limpa (K Kavats recept) och pannkakor gjorda på Lailas gula mix lite för många gånger. Hon fiser extremt mycket och har gul/beige diarré som gör rumpan knallröd.... Så till min fråga: Någon som har ett bra limp-recept som innehåller typ; rismjöl, potatismjöl, Teff eller något annat (utan bovete och majs) ? Jag har ett recept på tekakor gjort på endast rismjöl, men hon börjar tröttna på det.
  • ELI 79

Glöm allt jag sa om att det var bättre för det är det verkligen inte! Kört mjölkfritt i 1 v nu...ingen skillnad....

I natt sov han 19:30-23:30, 02.30-06:30 alltså bara 8 timmar och han är 2 år!!! Och inte ens i ett sträck! Fattar inte!!
    Blir  galen! Lägger in mig på psyk snart! Sovit 02:30-06:30 i natt!!

• ViFrånLandet
    saffe skrev 2011-01-08 06:05:53 följande:
    Slänger in frågan här oxå, om inte alla läser sädesslags-allergi-tråden....

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp med nya bröd-recept! Dottern är allergisk mot mjölk, ägg, vete, havre, soja och sojasläktingar. Efter en maginfluensa så har lill-tjejens mage ballat ur totalt. Jag har misstänkt tidigare att hon är lite känslig mot för mycket bovete och/eller majs. Veckan efter maginfluensan så har det visst blivit för mycket då hon fått bovete-limpa (K Kavats recept) och pannkakor gjorda på Lailas gula mix lite för många gånger. Hon fiser extremt mycket och har gul/beige diarré som gör rumpan knallröd.... Så till min fråga: Någon som har ett bra limp-recept som innehåller typ; rismjöl, potatismjöl, Teff eller något annat (utan bovete och majs) ? Jag har ett recept på tekakor gjort på endast rismjöl, men hon börjar tröttna på det.

Det här älskar vår lilleman!

5 dl Teffmjöl (Jytte)
    1 dl Bovetemjöl eller potatismjöl (eller 50/50)
    1 tsk salt
    3 msk matolja
    ca 5 dl vatten
    50 g jäst
    Brödkryddor (anis, fänkol, kummin)

Blanda de torra ingredienserna i en bunke
    Blanda ut jästen i det fingervarma vattnet
    Blanda degen ordentligt 3-4 minuter, gärna i maskin
    Degen bli lös och kan inte knådas.
    Låt degen jäsa ca 1 timme
    Häll degen i en smord/klädd brödform
    Grädda i 200 grader ca 40 minuter
    Om den blir mörk - täck över med folie

• Allrona

Vill också tipsa om ett recept läste tidningen mama och fick se ett recept på chicken nuggets där man har panerat med polenta. Kanske ett tips till er med barn som är allergiska mot sädesslag.

• ELI 79

Nu är han stenhård i magen igen undrar om han är så känslig så det blev sådär av den där lilla biten han fick i sig i går?! har aldrig märkt det tidigare, men tja kanske märks mer när han är mer "ren" från annat som strular?!?

La in en bild på hans kinder igen. i går såg de lite annorlunda ut, knottriga på nåt sätt men inte alls lika röda som de brukar vara. Blir galen!

Svar på tråden Allergitråden