• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat

Måste även berätta en lite knasig sak. Min man har inga allergier - som han vet om. Var allergisk mot ägg som liten och nu mår magen inte bra om han äter lök. Men har haft lite misstankar till och från att det är något som han onte mår bra om, fått lite nässelutslag, "finnar" och annat,
    Hemma äter han mycket sällan sädesslag eller ägg pga sonens kontaktallergi.

Igår när han lunchade ute så kom han hem och sa att han valde mellan pest eller kolera. Två rätter med mycket lök eller pasta pesto, så han tog pastan. ?? Han tål pasta pesto så jag fattade ingenting...

"Jag har inte ont i magen" sa han igår, "men kolla vad den är svullen." i natt hade han sovit jätte dåligt och såg ur som ett levande lik och höll på att somna här i morse. Så nu ligger HAN och sover (ledig i dag) men han klarade knappt att hålla sig vaken och fick diverse utbrott här i morse - tålamod noll.... Alltså sjukt trött. och nu har han fått munblåsor igen.. Dottern får också det av vad vi tror är sädesslag och jag fick det med när jag åt gluen. Nu har jag det aldrig!

Familjen gluten/vete?! Undrar lite om det är det och varför han med i så fall? Äter han för lite eller vad är det för gift egentligen? Spöke

• Allrona

K kavat - båda jag och mannen tycker vi mår dåligt när vi dricker mjölk numer. Vi har oftast bara risdryck hemma men ibland har vi köpt mjölk för det är godare i kaffet. Men om jag dricker mjölk, typ ett glas så får jag ont i magen och känner mig "konstig" och mannen får ont i magen av mjölken. Är inte det lite konstigt? Det har hänt flera ggr så det är ingen slump!
    Kanske är det att man får i sig så lite mjölk så man har blivit känslig? Jag kan äta ost på mackan utan problem men det är typ den enda mjölkprodukt jag äter vanligtvis.

• t0va

Här går det frammåt, Theo sover bättre på nätterna och är inte lika kinkig. Vi har testat lite smått med risgröt/välling, både egen risgrynsgröt och olda risgröt. Fast han gillar inte alls smaken så det går långsamt precis som vi vill göra. Han är fortfarande rätt så gasig men verkar inte ha ont i alla fall. Så vi testar lite till med enbart ersättning och ger pyttelite risgröt/välling och håller tummarna. 

K Kavat: låter ju inte helt otroligt att man kan reagera om man inte utsätts för ett ämne ofta samtidigt som man väl kan reagera om man utsätts för det väldigt ofta. Kroppen är rätt så konstig ändå. Hoppas han mår bättre snart.  

• Miralicia
    Allrona skrev 2011-01-14 10:58:59 följande:
    K kavat - båda jag och mannen tycker vi mår dåligt när vi dricker mjölk numer. Vi har oftast bara risdryck hemma men ibland har vi köpt mjölk för det är godare i kaffet. Men om jag dricker mjölk, typ ett glas så får jag ont i magen och känner mig "konstig" och mannen får ont i magen av mjölken. Är inte det lite konstigt? Det har hänt flera ggr så det är ingen slump!
    Kanske är det att man får i sig så lite mjölk så man har blivit känslig? Jag kan äta ost på mackan utan problem men det är typ den enda mjölkprodukt jag äter vanligtvis.
    Äter man väldigt lite mjölkprodukter så minskar ju produktionen av laktasenzymer eftersom det inte finns så stort behov av dem för att spjälka laktosen. Äter man sen vid enstaka tillfällen större mängder mjölkprodukter så hänger ju inte mängden laktasenzym med utan att det är lite brist på dem så att inte all laktos spjälkas och därigenom kan man få lite laktosintolerans symtom från magen genom att laktosen inte spjälkas utan ligger kvar i tarmen och jäser så man kan bli gasig så man känner sig lite orolig/konstig, få ont i magen etc. Fortsätter man med att öka på till lite större mängd mjölkprodukter igen så kommer kroppen så småningom att ställa in balansen igen (om man nu inte skulle vara laktosintolerans "på riktigt").
    Hårdost är i princip laktosfri så därför är det inte så konstigt att du bara får symtom av mjölk och inte av ost.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-01-14 10:37:44 följande:
    Måste även berätta en lite knasig sak. Min man har inga allergier - som han vet om. Var allergisk mot ägg som liten och nu mår magen inte bra om han äter lök. Men har haft lite misstankar till och från att det är något som han onte mår bra om, fått lite nässelutslag, "finnar" och annat,

Igår när han lunchade ute så kom han hem och sa att han valde mellan pest eller kolera. Två rätter med mycket lök eller pasta pesto, så han tog pastan. ?? Han tål pasta pesto så jag fattade ingenting...

"Jag har inte ont i magen" sa han igår, "men kolla vad den är svullen." i natt hade han sovit jätte dåligt och såg ur som ett levande lik och höll på att somna här i morse. Så nu ligger HAN och sover (ledig i dag) men han klarade knappt att hålla sig vaken och fick diverse utbrott här i morse - tålamod noll.... Alltså sjukt trött. och nu har han fått munblåsor igen.. Dottern får också det av vad vi tror är sädesslag och jag fick det med när jag åt gluen. Nu har jag det aldrig!

Familjen gluten/vete?! Undrar lite om det är det och varför han med i så fall? Äter han för lite eller vad är det för gift egentligen? Spöke
    Ja, du. Har tyvärr inget bra svar.
    Men sjukt trött, tålamod noll, nässelutslag, finnar och munblåsor är ju rätt bekant för egen del.
    (Men det kan inte vara så att det är något som legat latent ett tag (typ som ditt och mitt troligtvis har gjort) innan det nu kanske börjat ge symtom, och att det pga det har varit svårt med lök och att det kanske egentligen inte är lök som sådant - lök kan ju vara rätt skarpt för magen)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell
    Kavat skrev 2011-01-14 10:37:44 följande:

Låter ju precis som mina reaktioner på vete/gluten...Fast jag får ju magkramper med! Annars väldigt lika
    Miralicias svar låter ju väldigt troligt. För min del var det precis likadant nämligen... att det antagligen legat latent hela tiden

Och när vi ändå pratar vete/gluten har jag en fråga. Jag har reagerat på något men kan inte komma på vad. "finnar" på ryggen som kliar, morgonillamående, dålig i magen , samt nada matlust. Det enda jag kan komma på är Felix pytt i panna..men den ska väl vara okej ??
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-01-14 11:49:50 följande:
    Låter ju precis som mina reaktioner på vete/gluten...Fast jag får ju magkramper med! Annars väldigt lika
    Miralicias svar låter ju väldigt troligt. För min del var det precis likadant nämligen... att det antagligen legat latent hela tiden

Och när vi ändå pratar vete/gluten har jag en fråga. Jag har reagerat på något men kan inte komma på vad. "finnar" på ryggen som kliar, morgonillamående, dålig i magen , samt nada matlust. Det enda jag kan komma på är Felix pytt i panna..men den ska väl vara okej ??
    www.procordia.se/eway/default.aspx&trg=Main_172&Main_172=448:0:2,127:1:0:0:::0:0&articlenumber=07539 Denna?

Stekt potatis (potatis, vegetabilisk olja), korv (nöt- och griskött, vatten, potatismjöl, bacon, köttprotein av nöt, potatisfibrer, salt, kryddor bl a paprika, svartpepparextrakt, antioxidationsmedel askorbinsyra, konserveringsmedel E250), stekt gul lök (lök, vegetabilisk olja), kokt griskött, kokt nötkött, worchestershiresås (vatten, socker, ättika, kryddor [bl a chilipeppar, vitlök, muskot, libbsticka], maltvinägerextrakt, lök, arom, salt), salt och kryddextrakt. Till Pytten har 21% köttråvara använts. Salthalt: 0,9%
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-01-14 11:54:41 följande:
    www.procordia.se/eway/default.aspx?pid=4&trg=...:0:2,127:1:0:0:::0:0&articlenumber=07539 Denna?

Stekt potatis (potatis, vegetabilisk olja), korv (nöt- och griskött, vatten, potatismjöl, bacon, köttprotein av nöt, potatisfibrer, salt, kryddor bl a paprika, svartpepparextrakt, antioxidationsmedel askorbinsyra, konserveringsmedel E250), stekt gul lök (lök, vegetabilisk olja), kokt griskött, kokt nötkött, worchestershiresås (vatten, socker, ättika, kryddor [bl a chilipeppar, vitlök, muskot, libbsticka], maltvinägerextrakt, lök, arom, salt), salt och kryddextrakt. Till Pytten har 21% köttråvara använts. Salthalt: 0,9%
    http://www.felix.se/wp-content/uploads/2010/11/75391.jpg
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-01-14 11:24:12 följande:
    Ja, du. Har tyvärr inget bra svar.
    Men sjukt trött, tålamod noll, nässelutslag, finnar och munblåsor är ju rätt bekant för egen del.
    (Men det kan inte vara så att det är något som legat latent ett tag (typ som ditt och mitt troligtvis har gjort) innan det nu kanske börjat ge symtom, och att det pga det har varit svårt med lök och att det kanske egentligen inte är lök som sådant - lök kan ju vara rätt skarpt för magen)
    Ja, man kanske börjar få förklaringar på varför barnen är så allergiska.... Drömmer
    Min tanke också, med löken. Det var efter en hemsk period för två år sedan då vi fick influensa, magsjuka, kraftig förkylning och var dåliga i en månad som min laktosintolerans kom och gluten då... Och maken har inte klarat lök sedan dess. Vad var det för skitbaciller vi fick? Död
  • Cs mamma

Eller kanske libbsticka som är sellerisläkting...?

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
Svar på tråden Allergitråden