• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • trållmor
    Tibell skrev 2011-01-20 15:43:58 följande:
    Tack för alla svar angående pricktest ! Får se hur det blir nästa måndag... Hoppas de vill ta så många som möjligt när vi ändå är där! Och helst också att de ska visa något så vi slipper fundera på vad som är på tok med hönan
    När jag var 7 år, och syrran 8 år, så skulle de pricktesta oss. Då var jag i Finland, men hon var kvar i Sverige och fick göra pricktestet. De gjorde 22 olika prickar på hennes rygg!!! Nu var ju det alltså för 25 år sen (men frågar du syrran så var det bara 15 år sen ), men de gör ju pricktestet på samma sätt så jag tror inte att det är en omöjlighet att göra det på ryggen och sen att de testar ett gäng samtidigt när de ändå testar.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Maddisen80
    Blå Flygare skrev 2011-01-20 15:20:43 följande:
    ICA återkallar grillchips av märket ICA på grund av att produkten är felmärkt och innehåller odeklarerat mjölkprotein.

Återkallelsen gäller grillchips av ICAs eget märke, förpackningsstorlek 300 gram. Produkten innehåller mjölkprotein men på grund av ett märkningsfel framgår det inte av innehållsförteckningen. Chipsen utgör därför en risk för mjölkprotein-allergiker. Produkten i sig är dock felfri och är ingen risk för övriga kunder.
    tur att jag inte äter chips så ofta men när jag väl äter chips så bruka de bli icas grillchips jag har alltid fått ont i magen så nu vet jag vad de bero på eftersom jag tål inte mjölkprotein så tackså mycket för tipset
  • ELI 79

Trållmor: nä vi vill inte byta till dagmamma, var bara en fundering.

Mamsie: tack!

Som det är nu sitter han på hörnet och har en fröken bredvid honom men det sitter en 3 åring på andra långsidan "bredvid" E.
    Ska klura lite och prata med dem. En bricka är ju smart. Han har ett eget skåp där han har sina bröd och så som INTE är i köket för att minska risken.
    De har 3-4 "fröknar" på 20 barn så han kan ju inte ha en "egen".

De är duktiga men en del lite mer engagerade än andra. För 1 v sedan tog han ju i pepparkakshuset men då sprang de och tvättade hans händer direkt.

Min man tror det är en slump men då skulle det slumpa sig så att när han fick tag i en bit ballerinakex så var han vaken på natten och tjurig och nu när han hade ätit deg också :( tror inte på slumpen längre...
    Vore konstigt om han sovit hela nätter och varit på strålande humör de veckor han inte fått i sig nåt. Varit ruskigt mammig också. Inte slump va?????

• Tibell

Trållmor : åh toppen! Då kanske jag vågar hoppas att de vill pricktesta allt som står på min önskelista ;) vi har nämligen 1 timmes enkel bilresa dit vilket man inte gärna åker bara sådär :) dessutom är vi där bara två ggr per år och då vill man få allt gjort samtidigt!
    Och så håller vi tummarna att det visar sig något på testet med ! Sist var hon bara 5 månader och nu är hon snart 15! och vad jag förstår kan testesultat variera beroende på hur gamla de är vid test tillfället ?

• Lalalong

Andra dagen på inskolningen för Alva och det har redan blivit tokigt. Hon hade tagit bordsgrannens mugg med mjölk och hällt i sig innan pedagogen hade hunnit reagera. Blir spännande att se hur natten blir och hur hon ser ut i ansiktet i morgon. 
    När vi har provocerat har hon inte reagerat med magen alls, utan hon får sina eksem först och främst. Men då har det varit lite lite vanligt bregott på en macka eller (ofrivillig provokation... jag som var slarvig) någon tsk sås som är redd med redningspulver. Nu drack hon lixom några klunkar mjölk.. Lite kraftigare provokation minst sagt!!

Men det var bra för dom lär av sina misstag och inrättade snabbt rutiner på att Alva ska ha en speciell färg på sin mugg och alla dom andra barnen ska ha samma, så att det blir lättare att snabbt reagera om hon skulle ta fel.  

Klara 060504, Alva 100117
  • Blå Flygare
    Maddisen80 skrev 2011-01-20 15:54:03 följande:
    tur att jag inte äter chips så ofta men när jag väl äter chips så bruka de bli icas grillchips jag har alltid fått ont i magen så nu vet jag vad de bero på eftersom jag tål inte mjölkprotein så tackså mycket för tipset
    Kom på att jag inte kollat mailen på länge efter jag postat inlägget. Fick varningen för två dagar sen från celiakiförbundet, det är det bästa med medlemsskapet därifrån att man får ut sånna varningar. Idag fick jag samma från mjolkfri.com Där är medlemsskapet gratis.

Ang varnningar så mailade jag carlshamn förra veckan för att deras cookie choklad-mix innahöll mjölkpulver och vasslepulver men var märkt lktosfritt. Inget svar än och i affären där jag även påpekade det hade de kvar produkten utan ytterligare märkning några dagar senare. Jag trodde carlshamn hade koll på sånt. Men ver det inte någon annan liknande märkning nyligen som ledde till återkallning av något? (Även samma felmärkning på nätet, ni kan ju kolla där och maila och klaga ni med)
  • Mama Law
    Kavat skrev 2011-01-19 15:41:08 följande:
    Nix, men funderar på att söka om, beroende på vad vi får. Har ju lika mycket (eg mer) i matväg nu på dottern. Men hon är ju inte kontaktallergisk, så det känns som att det inte gör varken till eller från... Maten lagas ju ändå special och att hon matvägrar kött och fisk och jag måste laga hennes med mjölk gissar jag att de skiter i...
    Men å andra sidan så är de ju få som är så känsliga som sonen som får... Obestämd

Hm, skolstart.. Kanske borde infomera skolan...? Men hon har ju bara i maten och de borde de väl klara var som helst? Eller är jag naiv nu?
    Jag skulle ta kontakt med skolan redan nu faktiskt det kan underlätta en hel del att slippa stå där i starten och ta upp och tjafsa då när tiden borde läggas på annat. Ju tidigare de får information desto bättre. Min erfarenhet är att det inte är självklart att det ska flyta på utan att personalen kanske behöver utbildas i allergimat!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2011-01-20 16:29:22 följande:
    Ang varnningar så mailade jag carlshamn förra veckan för att deras cookie choklad-mix innahöll mjölkpulver och vasslepulver men var märkt lktosfritt. Inget svar än och i affären där jag även påpekade det hade de kvar produkten utan ytterligare märkning några dagar senare. Jag trodde carlshamn hade koll på sånt. Men ver det inte någon annan liknande märkning nyligen som ledde till återkallning av något? (Även samma felmärkning på nätet, ni kan ju kolla där och maila och klaga ni med)
    Ang carlshamn så kan det ju faktiskt vara så att det är laktosfritt mjölk- & vasslepulver i, eller att det är lite i så att den slutliga mängden laktos blir tillräckligt liten för att få räknas som laktosfritt, så det kan ju vara korrekt att den är laktosfri även om den innehåller skummjölks- & vasslepulver (fast det skulle ju inte skada att förtydliga det då i innehållsförteckningen)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Mamsie
    Kavat skrev 2011-01-20 14:26:16 följande:
    Läs mitt inlägg ovan.
    Ok, Torsk / fisk kommer upp på "bevakningslistan". 
    Gäller det isf alla vita fiskar om det är Torsk? Typ sej mm... Tänker i samma banor som att komjölksallergiker kan reagera på får- & getmjölk också?  
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • Tibell

Har lagt in en bild i galleriet på stora hönan. Så rolig ser hennes mage ut nu =/ Hon är i normalt sätt en riktigt tunnis. Suck. Nu ska jag bannemej ge svärmor så dåligt samvete jag bara kan. Och slå näven i bordet. För ska hon passa våra barn igen SKA hon ta deras allergier på allvar.
    Kan ta ett till exempel. Lilla dottern tål inte havre vilket hon mycket väl vet om. Trots detta hade hon ätit en halv köttbulle. I smeten hade hon haft i två matskedar havregrädde. Hon tyckte väl att det inte var särskilt mycket grädde i denna stora smet och gav därför henne en köttbulle. Och för en okunnig så kanske två matskedar inte är så mycket trots allt men för en allergiker är det två för mycket. Detta resulterade i två timmars panikskrik på natten. Vem tror ni var snabb med att berätta detta för svärmor dagen efter ;)

Svar på tråden Allergitråden