• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora

Är det någon som vet vad fläskytterfilén och pommes på IKEA innehåller? tog inte bea-såsen. Har nu en mycket ledsen son här

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora

Är det någon som vet vad fläskytterfilén och pommes på IKEA innehåller? tog inte bea-såsen. Har nu en mycket ledsen son här

• Mamsie
    2små2stora skrev 2011-01-20 21:18:05 följande:
    Jag har för mig jag sett info på Ikeas hemsida - ta o kolla!  
    (sorry för kort svar - det är en som skriker sig hes här..) 
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • 2små2stora
    Mamsie skrev 2011-01-20 21:26:04 följande:
    Jag har för mig jag sett info på Ikeas hemsida - ta o kolla!  
    (sorry för kort svar - det är en som skriker sig hes här..) 
    Hittar inte allergi-infon, har letat som en tok redan innan vi åkte. 
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-01-20 21:29:34 följande:
    Hittar inte allergi-infon, har letat som en tok redan innan vi åkte. 
    Gå in på varuhuset du åt på och leta vidare därifrån.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-01-20 20:48:21 följande:
    Håller på att somnar sittandes vid datorn typ just nu, så lite kortfattat. (Kommer inte ihåg hur  det är med majs för er)
    Buljong borde de som jag har med på bilden här (ekologisk köttbuljong, ekologisk kycklingbuljong + Biofoods grönsaksbuljong) fungera. Kött- & kycklingbuljongerna köper jag på Hemköp och grönsaksbuljongen finns även på Willys. (Knorrs kycklingbuljong innehåller stärkelse (tror det är majsstärkelse men vet inte), men jag klarar av att äta den utan problem
    utanallt.blogspot.com/2010/03/buljong.html

Kung Markatta har en kycklingbuljong (med majsstärkelse och selleri) och en köttbuljong med majsstärkelse och stärkelsesirap som jag mailat om vad den har för ursprung.

Vetestärkelse skulle jag inte ge oavsett om den är modifierad eller inte.

Grillkrydda går lätt att blanda ihop själv av olika rena kryddor, så kan man anpassa efter vad man tål eller inte och hur man vill ha den, men det finns grillkryddor att köpa som är utan vetestärkelse också. Finns en basgrillkrydda i bloggen också (leta i receptregistret).
    Fyller på...
    Vår son klarar grillkryddan vi köper på öb, men nu när liten inte tål vitlök så har vi inte den i matlagningen. nu. Akta för bockhornsklöver i curry, som också kan finnas.
    Använder rapunzel vegetable buillon ekologiska buljong (glasburk köper på ica) men den innehåller selleri.

Fast vi tål heinz ketschup och den innehåller selleri.

I övrigt är det  typ ekologiskt osv, så brukar hela innehållsförteckningen finnas med.

Jag skulle aldrig chansa på modifierad stärkelse heller.
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-01-20 21:34:09 följande:
    Gå in på varuhuset du åt på och leta vidare därifrån.
    De verkar ha ändrat och infon finns inte längre...
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-01-20 21:42:54 följande:
    De verkar ha ändrat och infon finns inte längre...
    Han fick alvedon så nu skriker han inte längre.
  • ViFrånLandet

Idag är jag visst fylld med frågor, sorry att jag tar över tråden så här...

Denna fråga gäller inte sonen utan mig. Jag har alltid haft problem med magen och hade VIPkort på såväl vårdcentralen som akuten när jag var liten, utan att de hittade något fel... Problemen har dock kvarstått men kommer och går i vågor.

Jaja, nu till saken: Jag kan dricka litervis med mjölk och äta fil och ost och andra mejeriprodukter utan några bekymmen men när jag äter grädde, glass eller chips får jag otroligt orolig mage, blir gasig, får magknip och ibland diarré. Någon vänlig själ här inne som kan tänkas veta vad det beror på?

Jag har inga dokumenterade allergier. (Dock svällde läpparna upp och hakan domnade bort veckan före jul, fick äta antihistamin i några dagar för att få bort det, har aldrig hänt varken före eller efter det så det berodde troligtvis på färgen jag målade för tillfället)

Svar på tråden Allergitråden