• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78

Ang. pricktest på barn. Jag har hört om de som fått göra prick-testet på barnet rygg istället arm. Undrar om det kan påverka resultatet? Borde väl vara samma?

• Blå Flygare
    Mamsie skrev 2011-01-19 22:49:54 följande:
    Hej på er! 
    Så var det mer eller mindre konstaterat: Loa (4v) är också matallergiker! Tror jag...
    Jag har uteslutit komjölk ur min kost eftersom jag ammar. Nu har Loas gnäll o skrik accelererat i ett par dar, han verkar ha ont i magen o skriker när han ska bajsa. Och så har han fått precis likadana prickar som fyraåringen hade innan vi tog bort även soja ur kosten!

Jag fick en remiss av läkaren idag, men jag undrar:
    Hur små barn kan man ta RAST och pricktest på? Storebror var 3 månader men jag vill testa Loa typ NU!
    Storebror har mjölk, ägg, soja, vete, havre, korn, råg.

Varm kram till er allergimorsor! 
    Jag vet inte om det finns någon lägre ålder på pricktest, men jag ville inte pricktesta A innan 6 mån för jag tyckte det var otäckt att trycka in allergener i kroppen påp bäbisar som är för små för att äta den maten själva. Runt 6 mån äter de själva, och då kan jag tycka att det skulle vara ok att få lite under huden med. Jag sa det till läk och hon protesterade inte mot det resonemanget utan jag fick ist känslan att hon själv tänkt i liknande banor. Men vid RAST så tar man ist blod så det testet hade jag gått med på att göra innan. Lite meck med att få ut tillräckligt med blod på de minsta bara, ett mindre problem. Vet inte om det finns någon undre gräns på det.
    Verför inte börja med att utesluta allt som M reagerat på? Eller iaf soja och ägg och sen se? För jag gissar att hormonprickar är uteslutet
  • Mamsie
    Blå Flygare skrev 2011-01-20 13:25:20 följande:
    Jag vet inte om det finns någon lägre ålder på pricktest, men jag ville inte pricktesta A innan 6 mån för jag tyckte det var otäckt att trycka in allergener i kroppen påp bäbisar som är för små för att äta den maten själva. Runt 6 mån äter de själva, och då kan jag tycka att det skulle vara ok att få lite under huden med. Jag sa det till läk och hon protesterade inte mot det resonemanget utan jag fick ist känslan att hon själv tänkt i liknande banor. Men vid RAST så tar man ist blod så det testet hade jag gått med på att göra innan. Lite meck med att få ut tillräckligt med blod på de minsta bara, ett mindre problem. Vet inte om det finns någon undre gräns på det.
    Verför inte börja med att utesluta allt som M reagerat på? Eller iaf soja och ägg och sen se? För jag gissar att hormonprickar är uteslutet
    Hormonprickar - Check! 
    Värmeutslag - Check! 
    Mjölk - Check! (jag klarar mig utan ett tag till )
    Gille Chokladflarn innehåller ägg och jag frossade i dem när prickarna kom så - Check! 
    Baljväxter har vi inte ens hemma - Check! 
    Spannmålen hoppas jag verkligen att det inte är, men vafan, jag skulle inte bli förvånad! 
    Vad mer kan små nyfödingar reagera på förutom det Max hade?

Vad gäller att trycka in små mängder allergen i barnen så är det inget jag känner oro för. Än. Vi får se när jag tänkt efter lite  
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • Kavat
    Mamsie skrev 2011-01-20 14:24:15 följande:
    Hormonprickar - Check! 
    Värmeutslag - Check! 
    Mjölk - Check! (jag klarar mig utan ett tag till )
    Gille Chokladflarn innehåller ägg och jag frossade i dem när prickarna kom så - Check! 
    Baljväxter har vi inte ens hemma - Check! 
    Spannmålen hoppas jag verkligen att det inte är, men vafan, jag skulle inte bli förvånad! 
    Vad mer kan små nyfödingar reagera på förutom det Max hade?

Vad gäller att trycka in små mängder allergen i barnen så är det inget jag känner oro för. Än. Vi får se när jag tänkt efter lite  
    Läs mitt inlägg ovan.
  • Blå Flygare
    ICA återkallar grillchips av märket ICA på grund av att produkten är felmärkt och innehåller odeklarerat mjölkprotein.

Återkallelsen gäller grillchips av ICAs eget märke, förpackningsstorlek 300 gram. Produkten innehåller mjölkprotein men på grund av ett märkningsfel framgår det inte av innehållsförteckningen. Chipsen utgör därför en risk för mjölkprotein-allergiker. Produkten i sig är dock felfri och är ingen risk för övriga kunder.
  • Tibell

Nu vet jag varför våran stora tjej var uppe och hoppade redan runt 3.30. Farmor hade låtit henne ta ett par bett på en kaka med små chokladbitar i . Suck. Förstår ni varför vi inte låter dem sitta barnvakt åt våran minsta ??

• Kavat
    Tibell skrev 2011-01-20 15:42:46 följande:
    Nu vet jag varför våran stora tjej var uppe och hoppade redan runt 3.30. Farmor hade låtit henne ta ett par bett på en kaka med små chokladbitar i . Suck. Förstår ni varför vi inte låter dem sitta barnvakt åt våran minsta ??
    {#emotions_dlg.djavulsk}

Fattar de inte när ni förklarar. Då får de väl ta hand om henne när hon är vaken också...? Fasen vad trist.
  • Tibell

Tack för alla svar angående pricktest ! Får se hur det blir nästa måndag... Hoppas de vill ta så många som möjligt när vi ändå är där! Och helst också att de ska visa något så vi slipper fundera på vad som är på tok med hönan

• Tibell

K kavat : Hon vill inte tro att barnen har allergier.. Har tydligen skitsvårt att acceptera det :(

• Mela78
    Tibell skrev 2011-01-20 15:42:46 följande:
    Trist.  Svärfar med nya har lite liknande inställning. När det vankas bjudning säger de alltid att de inte behöver hjälp med att avgöra vad de ska laga, de har koll på vad som är ok, lovar att denna gången ska dottern (och sonen) ha mat som de tål. Visar sig sedan att de inte alls kollar vad de lagar, lasagnen gjort på plattor med spår av ägg, när dottern inte tålde mjölk blev jag nästan osams flera gånger över att vanlig margarin visst innehåller mjölkprotein osv. Mest ledsen blev jag nog när de ställde fram skål med blandade nötter i barnhöjd bredvid chipsen, sonen extremt allergisk mot cashew (huvudsakliga beståndsdelen i nötmixen) och dottern med soja/baljväxtallerg (risk med jordnötter som också fanns i blandningen). Och de flyttade inte ens på skålen trots att vi påpekade eländet!
Svar på tråden Allergitråden