• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Mamsie skrev 2011-01-20 17:30:40 följande:
    Ok, Torsk / fisk kommer upp på "bevakningslistan". 
    Gäller det isf alla vita fiskar om det är Torsk? Typ sej mm... Tänker i samma banor som att komjölksallergiker kan reagera på får- & getmjölk också?  
    Alltså jag vet inte.. Egentligen borde det väl finnas risk. J
    ag har hela tidenjag ammat nu ätit omega3 och lax (tog bort ett par veckor för att dubbelkolla så det inte var det) men ingen skillnad. Sen har jag ätit strömming, makrill utan problem, men de är ju fetare fiskar. Sen åt jag gös en gång utan problem. Och nu med torsket sket det sig helt...

Men han blir kass typ varje gång vi är iväg. Och så tänker jag varje gång "idag ska jag inte vara en sådan hypokondriker utan låta honom titta smaka på de allmäna leksakerna på öppna förskolan... Alla andra barn kan ju leka med dem... Jamenvisst, idag ser han ut som ett stoppljus i ansiktet. Känns inte som någon slump, för han ser aldrig ut så när vi är hemma....

Jag har ju inte vågat provocera än med det vanligaste sakerna för han sover ju knappt som det är nu och vill inte ha det värre. Men har testat vitlök och vanilj och det funkar inte alls. Vitlök sov han inte något alls typ när jag åt, han bara låg och hade ont i magen hela natten. Men annars så verkar han inte vara påverkad av magont. Men då äter jag ju redan lite special..
  • Mamsie
    Tibell skrev 2011-01-20 15:42:46 följande:
    Nu vet jag varför våran stora tjej var uppe och hoppade redan runt 3.30. Farmor hade låtit henne ta ett par bett på en kaka med små chokladbitar i . Suck. Förstår ni varför vi inte låter dem sitta barnvakt åt våran minsta ??
    Jisses... den äldre generationen är hopplös ibland Rynkar på näsan.
    Om hon inte respekterar era "order" så får ni kanske vara lite "elaka" och säga att ni inte kan låta henne vara barnvakt förrän ni är säkra på att det fungerar!

Vi har lyckligtvis en bra farfar som håller reda på farmor - ja så gott han kan i alla fall: han övervakar matlagningen och sätter stopp för hennes påhitt. Och då handlar det bara om när vi kommer på besök allihop och de bjuder på mat/fika!
    Hon har hittills bara fått vara barnvakt nån timme då o då. På 4 år!  
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • ViFrånLandet
    Blå Flygare skrev 2011-01-20 13:15:41 följande:
    Mycket vitpeppar döljer en hel del av kokossmaken. Regält ska det vara! (Finmalen)
    Tyckte jag hade massor med vitpeppar i men får väl safta på ännu mer nästa gång! Tungan ute
  • ViFrånLandet

Älsklingen: Usch vad drygt att de (hon) inte lyssnar! Skrikandes

Vi har det himla bra på det planet, mina föräldrar dubbelkollar ALLT innan de ger sonen. Mamma brukar till och med ringa och tipsa om saker hon hittat i affären, så hon läser innehållsförteckningarna på allt hon handlar hem även om det inte är till Gabriel. Men så har jag världens bästa föräldrar också, som ställer upp i vått och torrt jämt. Sällan vi ber dem vara barnvakt, de brukar snarare vara så att de vill låna honom Hjärta

Sambons pappa har hund så dit är vi aldrig men när han är här (typ 5ggr om året eller så, vi bor ju faktiskt en hel mil ifrån varandra Drömmer) så måste man dock vara på honom och påminna om att tvätta händerna och inte låta G leka med hans bestick etc men det är ju inte så ofta så det känns inte så jobbigt. Gs farmor tar inga risker och bjuder honom därför inte på mat och sånt, det får vi ta med när vi är dit (vilket är helt ok för oss) men hon köper gärna hem vindruvor som hon vet han kan äta Glad

• Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-01-19 17:22:33 följande:
    Yey, nu har jag lyckats laga två maträtter som vi alla kan äta här hemma, inte särskilt avancerade sådana men ändå Flört En fråga dock: kan man neutralisera kokossmaken på nåt vis? Idag stekte jag kött, lät det sedan koka i 80%ig kokosmjölk (santa Maria, den ni tipsade om, tack!) och kryddade med salt och peppar... Sambon och sonen åt gladeligen men jag var inte särskilt förtjust... När jag bara gör åt mig och sambon använder jag riktig vispgrädde, blandar i köttbuljong samt kryddar med kött&grillkrydda, går det att få någon liknande smak tror ni?
    Jag skulle nog föreslå att du testar att ha i risdryck och något mjöl (majs eller potatisstärkelse) också, så det inte bara blir kokos. Och gärna koka länge med kryddor, buljong tycker jag döljer rätt bra, men jag har nog vant mig. Vitlök och chilisås tar också bort vitlökssmaken. Vi har ren kokos i tex flygande jakob, men då är ju en stor del chilisås och grillkrydda.
  • ELI 79

Min mamma är också helt underbar (min pappa lagar aldrig mat ). Hon tipsar också om recept hon läst eller testar nya recept när E ska komma på besök eller de kommer hit. Hon har aldrig gjort nåt misstag, hon är hur noga som helst! Vi bor dock 45 mil från varandra så vi träffas kanske 1 gång varannan månad eller så. Är inte det minsta orolig att ha dem som barnvakt även om det bara blir en kväll här eller en kväll där.

Sambons mamma däremot...hon bryr sig inte ett skit! Eller hon FATTAR inte rättare sagt. Hon kommenterade min kommentar om hur jobbigt det är när han aldrig blir helt bra med "ja men jag har också orolig mage, kan inte heller äta laktos eller bullar" va?!??! har du fattat nåt överhuvudtaget??
    Jag gillar inte när hon är barnvakt för hon lyssnar inte på vad jag säger överhuvudtaget. Blir galen!!

Som "tur är" så bor vi 70 mil från varandra så vi ses max 1 gång per år!

• ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-01-20 19:50:08 följande:
    Jag skulle nog föreslå att du testar att ha i risdryck och något mjöl (majs eller potatisstärkelse) också, så det inte bara blir kokos. Och gärna koka länge med kryddor, buljong tycker jag döljer rätt bra, men jag har nog vant mig. Vitlök och chilisås tar också bort vitlökssmaken. Vi har ren kokos i tex flygande jakob, men då är ju en stor del chilisås och grillkrydda.
    Tack för tipsen! Genast dök det upp ett gäng frågor, precis som vanligt Flört

Kan man använda vilka kryddor som helst? Eller finns det de som skär sig med kokosen? G älskar basilika och oregano tex, funkar de ihop med kokos?
    Bulljong har jag tyvärr inte hittat någon som funkar men har bara kört på ett och samma märke, innehållet kanske skiljer sig beroende på tillverkare?
    Grillkrydda har jag aldrig testat till sonen, den innehåller ju bla modifierad vetestärkelse och selleri (som vi visserligen aldrig testat men med tanke på hans långa allergilista skulle vi undvika det, sa någon här i tråden tror jag..?) Sen känns det inte helt tryggt när inte alla ingr står med... Men jag kanske bara är nojjig?

Vad är egentligen skillnaden på vetestärkelse och modifierad vetestärkelse? Borde jag ta för givet att G inte klarar den modifierade varianten eftersom han inte tål den vanliga..?

Fan, jag känner mig lika novis idag som för 9 månader sen på vissa punkter Rynkar på näsan
  • Tibell

Här är det "bara" farmor som ställer till det lite. Övriga familjemedlemar gör så gott de kan. Men vi lagar alltid all mat själv till minstingen bara för att vara på den säkra sidan. För får hon vete i sig triggas astman igång och hon är dålig i flera veckor. Vill inte lägga det ansvaret på de heller =)  Vet ju själv när man var ny på det här, man förstod ju ingenting!

Försökte få stora hönan att bajsa innan. Hon ville inte så kommer det inget i morgon får det bli klyx igen. Magen står som en ballong =/ Borde kanske ta bilden jag har i galleriet och visa farmor och berätta att det faktiskt är hennes fel. Det fulaste var att hon inte berättade själv vad som hänt. Utan det var dottern som lyckligt berättade att hon fått äta kaka med choklad i...

Första dagen på dagis för lillan och hon var lite rosslig idag =/ Kommer bli tokig om astman blir sämre igen. Hon har varit dålig sedan början på December nu. Dessutom matvägrar hon fortfarande och är så tunn så tunn.
    Tänk om man bara vetat varför hon inte vill äta =/ Och framförallt Altheran ratar hon , och den som är så viktig.
    Men men , vi får hoppas det vänder snart

• Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-01-20 20:14:01 följande:
    Tack för tipsen! Genast dök det upp ett gäng frågor, precis som vanligt Flört

Kan man använda vilka kryddor som helst? Eller finns det de som skär sig med kokosen? G älskar basilika och oregano tex, funkar de ihop med kokos?
    Bulljong har jag tyvärr inte hittat någon som funkar men har bara kört på ett och samma märke, innehållet kanske skiljer sig beroende på tillverkare?
    Grillkrydda har jag aldrig testat till sonen, den innehåller ju bla modifierad vetestärkelse och selleri (som vi visserligen aldrig testat men med tanke på hans långa allergilista skulle vi undvika det, sa någon här i tråden tror jag..?) Sen känns det inte helt tryggt när inte alla ingr står med... Men jag kanske bara är nojjig?

Vad är egentligen skillnaden på vetestärkelse och modifierad vetestärkelse? Borde jag ta för givet att G inte klarar den modifierade varianten eftersom han inte tål den vanliga..?

Fan, jag känner mig lika novis idag som för 9 månader sen på vissa punkter Rynkar på näsan
    Håller på att somnar sittandes vid datorn typ just nu, så lite kortfattat. (Kommer inte ihåg hur  det är med majs för er)
    Buljong borde de som jag har med på bilden här (ekologisk köttbuljong, ekologisk kycklingbuljong + Biofoods grönsaksbuljong) fungera. Kött- & kycklingbuljongerna köper jag på Hemköp och grönsaksbuljongen finns även på Willys. (Knorrs kycklingbuljong innehåller stärkelse (tror det är majsstärkelse men vet inte), men jag klarar av att äta den utan problem
    utanallt.blogspot.com/2010/03/buljong.html

Kung Markatta har en kycklingbuljong (med majsstärkelse och selleri) och en köttbuljong med majsstärkelse och stärkelsesirap som jag mailat om vad den har för ursprung.

Vetestärkelse skulle jag inte ge oavsett om den är modifierad eller inte.

Grillkrydda går lätt att blanda ihop själv av olika rena kryddor, så kan man anpassa efter vad man tål eller inte och hur man vill ha den, men det finns grillkryddor att köpa som är utan vetestärkelse också. Finns en basgrillkrydda i bloggen också (leta i receptregistret).
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ViFrånLandet

Tack Maralicia!

Sonen klarar inte av majs men vi vet ännu inte hur känslig han är. Av majskorn och majspuré blir han riktigt dålig men han klarar av det som finns i Nutran, eller det vet vi egentligen inte att han gör... Innan vi träffade dietisten i början av januari fick han ganska mycket Nutra (som välling på kvällen, ev en flaska på natten samt i gröten på morgonen) och han var som bekant konstant förstoppad... Nu när vi ger honom gröt på kvällen istället sover han bättre och kräver sällan en flaska på natten, vilket alltså reducerat mängden radikalt. Han är riktigt bra i magen nu. Men i samband med att vi drog ner på Nutran tog vi även bort banan samt tillsatte Duphalac (får 10mj/dag). DOCK så vägrade han gröten en kväll förra veckan och krävde en flaska samma natt och dagen efter var han stenhård i magen, sen är ju frågan om vad det beror på, det är väl vanligt att de blir hårda i magen av Nutra ändå? Men men, vi får provocera det sen.

Hoppsan, blev mycket info om majsen Tungan ute

Svar på tråden Allergitråden