• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79

Såhär ser han ut efter gårdagen....fortfarande... han skriker när man tvättar honom. MÅSTE svida
    Vad sjutton kan det vara? måste vara nån krydda!!
  • Tibell

EL I : Usch stackars plutt =/ Smörjer ni honom med något nu ?
    Börja skriv matdagbok och se om du kan se samband med något. Du sa ju att det alltid är när han äter ketchup. Vilka kryddor finns i den ? Unvik dessa isåfall. Kanske kanel som K kavat föreslog ?

Här gjordes en dum miss idag. Sambon hade köpt ny badtvål till flickorna. Jag tog för givet att han hade läst vad den innehöll. Lillan tvättar vi bara med vatten men storasyster badade samtidigt och henne tvättade vi håret på. Smörjer lillan så fort hon klivit upp bara för att hon inte ska hinna bli sandpappertorr. Nu när jag skulle byta blöja är hon eksemig igen =/ Både prickig och två stora eksemfläckar på rumpan ! Tittar såklart direkt på schampot och det innehåller givetvis vete. Suck. Undrar om det kan vara orsaken till att hon bara står och skriker och absolut INTE vill sova ??

• Kavat
    Tibell skrev 2011-01-24 19:13:15 följande:
    Börja skriv matdagbok och se om du kan se samband med något. Du sa ju att det alltid är när han äter ketchup. Vilka kryddor finns i den ? Unvik dessa isåfall. Kanske kanel som K kavat föreslog ?

Här gjordes en dum miss idag. Sambon hade köpt ny badtvål till flickorna. Jag tog för givet att han hade läst vad den innehöll. Lillan tvättar vi bara med vatten men storasyster badade samtidigt och henne tvättade vi håret på. Smörjer lillan så fort hon klivit upp bara för att hon inte ska hinna bli sandpappertorr. Nu när jag skulle byta blöja är hon eksemig igen =/ Både prickig och två stora eksemfläckar på rumpan ! Tittar såklart direkt på schampot och det innehåller givetvis vete. Suck. Undrar om det kan vara orsaken till att hon bara står och skriker och absolut INTE vill sova ??
    Duscha av henne igen och smörj in. Stackars liten... Gråter
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-24 18:47:30 följande:

Såhär ser han ut efter gårdagen....fortfarande... han skriker när man tvättar honom. MÅSTE svida
    Vad sjutton kan det vara? måste vara nån krydda!!
    Aj, ja, det där ser ut som det är mer än bara lite starkt.. Gråter
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-24 19:13:15 följande:

Usch pluttan! Tänk att de måste ha en jävla massa skit i t o m schampoo, varför vete liksom???
    Vissa saker tänker man bar ainte tanken att det ska finnas vissa saker i t ex vete, men man har ju lärt sig den hårda vägen att det tyvärr finns i det mesta som man inte tror det ska finnas i.
    Kavat skrev 2011-01-24 19:18:40 följande:
    Aj, ja, det där ser ut som det är mer än bara lite starkt.. Gråter
    Detta är ändå "ljust" mot vad det ser ut i verkligheten...svårt att få på bild.
    Ja visst gör det?!? Blir så less!! Får se hur natten blir. Det började redan i går men har blivit värre id ag så jag vet inte om reaktionen från igår blivit värre i dag eller om han fått ytterligare nåt som han inte tål (eller samma sak).

Han har ätit kanel några ggr. Ett par gånger i biffar som jag gör, men då är det väldigt liten mängd. Mannen sa att sonen reagerat vid maten i fredags kväll (jag jobbade så jag såg inte själv) o då åt han dessa biffar. I går åt han dock korv men det var ju ketchup på. Dock äter han ketchup till det mesta och reagerar ju inte varje gång han äter ketchup men kanske var att det blev för mkt på en gång??
    Han fick några pommes på MAX i lördags om det kan vara det?!?! Han har ju dock inte reagerat med sömnenn än. Magen är lite svullen men det är den till o från.
    Kanske var kanelen i fredags (fick lite röda kinder som han får då och då men det försvinner inom några timmar) och sedan pommesen PÅ det?! Får se hur natten blir...
  • ELI 79

älsklingen: vi har en salva som heter babycare från dermanord.
    Funderar på den...den innehåller: kallpressad jojoaolja, rapsolja,bivax,sheasmör,fett från avokado,kamaubavax, kokos och rosmarin

kan väl inte vara nåt i den? smörjer nämligen inte varje dag utan bara när han får utslag...tänkte om det är den som gör det värre???

• Tibell

Den lät ju rätt "snäll". Tänkte kanske att det var någon salva som bara orsakade mer smärta än lindring. Typ om det är parfym eller något i. Men denna ser ju snäll ut.

Och nä. De där kinderna kan inte bara beror på att det varit starkt. Utan säkert vara pga av någon krydda! Håller tummarna att ni kan lista ut vad det beror på!

K Kavat : Gjorde det nästan direkt när jag såg vad schampot innehöll. Och nu lyckades hon tillslut somna. Men det tog en timme =/

• Agnes72

Hoppas det är ok att ställa min fråga här, vet inte om mjölktråden är aktuell.

Har en snart treårig son, mjölkprotein allergisk, som fortfarande vill ha sin välling till kvällen. Försökt ge gröt, men det blir ingen ordning.
    Vi ger EnaGo men jag tycker den är blaskig. Finns det något alternativ till fullkornsvälling?
    Hittar inte Sempers produkter längre.

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-24 19:43:21 följande:
    Den lät ju rätt "snäll". Tänkte kanske att det var någon salva som bara orsakade mer smärta än lindring. Typ om det är parfym eller något i. Men denna ser ju snäll ut.

Och nä. De där kinderna kan inte bara beror på att det varit starkt. Utan säkert vara pga av någon krydda! Håller tummarna att ni kan lista ut vad det beror på!

K Kavat : Gjorde det nästan direkt när jag såg vad schampot innehöll. Och nu lyckades hon tillslut somna. Men det tog en timme =/
    Ja den ska ju vara speciellt för bebisar/barn och den är gjord för eksemhud. Den tjejen som säljer dessa är hudterapeut och hon använder det på sin dotter som har eksem över hela kroppen...så jag hoppas den är bra. Han VILL i alla fall bli insmörjd med salvan vilket han vägrade när vi hade locobase salvan. Då skrek han bara. Nu smörjer han in sig själv.
  • Blå Flygare

LI79: Det måste till en mamma till allergiker för att kalla vete för skit Veteprotein används för att ge håret volym, även andra proteiner kan användas men vete som är så billigt är det jag mest har sett. Har även sett mjölk.

Svar på tråden Allergitråden