• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

Studsboll - båda mina barn har haft sån "kräksjuka" senaste veckan. Började med lilla i onsdags då hon kräktes ner hela sin säng, funderade om det kunde vara pga astman men då brukar det ju vara mest slem. Hon kräktes bara 1ggr och efter nån timme kunde hon dricka vatten utan problem. I lördags var det dags för stora, kräktes 2ggr och sen inget mer! Har aldrig varit med om sån kräksjuka tidigare!

• 2små2stora

Hur får man ströbrödet att sitta kvar på rödspättan utan att använda ägg? Funkar det att bara vända dem?

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    2små2stora skrev 2011-01-24 15:28:18 följande:
    Hur får man ströbrödet att sitta kvar på rödspättan utan att använda ägg? Funkar det att bara vända dem?
    Jag tar ingenting istället för ägg. Är de lite halvblöta fäster det ändå tycker jag.
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2011-01-24 15:36:32 följande:
    Jag tar ingenting istället för ägg. Är de lite halvblöta fäster det ändå tycker jag.
    ok tack
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ELI 79

Fick svar från Felix. Det är modifierad majsstärkelse i ketchupen.
    Trodde inte direkt på vete för då borde sömnen blivit påverkad. Frågan är om det bara är att det är starkt då? han får lite eksemiga kinder såg jag. Knottriga och röda.

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-24 16:01:22 följande:
    Fick svar från Felix. Det är modifierad majsstärkelse i ketchupen.
    Trodde inte direkt på vete för då borde sömnen blivit påverkad. Frågan är om det bara är att det är starkt då? han får lite eksemiga kinder såg jag. Knottriga och röda.
    Tål han kanel?
  • Tibell

Eli : tack för svaret.. Så vet vi med i fortsättningen. Då kan det kanske bero på att det var starkt då! Fick han inte röda kinder av kebaben med han åt? Och då misstänkte du ju att det var pga av att den var stark! Han kanske har så pass känsliga kinder att de reagerar på stark mat ?

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-24 17:43:28 följande:
    Eli : tack för svaret.. Så vet vi med i fortsättningen. Då kan det kanske bero på att det var starkt då! Fick han inte röda kinder av kebaben med han åt? Och då misstänkte du ju att det var pga av att den var stark! Han kanske har så pass känsliga kinder att de reagerar på stark mat ?
    jo det fick han. Kan mycket väl vara så. Hans kinder är fortfarande röda, MYCKET MER röda än i går

det gör väl inte så mkt i sig, förutom att de tnite är så "snyggt" men jag är lite rädd för att det till slut sätter sig på magen. Ibland verkar vete sätta sig bara på kinderna men bara liiiiiten större mängd så sätter de sig även på magen och påverkar sömnen
    Funderar på om detta (som han nu blivit röd av) också kommer sätta sig på magen om han får i sig tillräckligt stor mängd.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-24 18:06:48 följande:
    jo det fick han. Kan mycket väl vara så. Hans kinder är fortfarande röda, MYCKET MER röda än i går

det gör väl inte så mkt i sig, förutom att de tnite är så "snyggt" men jag är lite rädd för att det till slut sätter sig på magen. Ibland verkar vete sätta sig bara på kinderna men bara liiiiiten större mängd så sätter de sig även på magen och påverkar sömnen
    Funderar på om detta (som han nu blivit röd av) också kommer sätta sig på magen om han får i sig tillräckligt stor mängd.
    Mitt tips är att testa annan ketchup, t.ex Heinz och kolla om den funkar...
    Kanske troligare att det är någon specifik krydda han inte tål än att den är stark..? I och med att han får eksem så känns det mer troligt..

Men sonen får t.ex väldigt röda kinder om han får snö på dem, så nog har han känsliga kinder för annat också, men de blir inte eksemknottror och går ner rätt snabbt.
Svar på tråden Allergitråden