• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • trållmor
    ELI 79 skrev 2011-01-23 22:07:05 följande:
    Jäkla usel på att baka vetefritt bröd!!! Antingen stenhårt eller ramlar det bara isär! :(

Föresten. Det är så skoj nu att mannen verkligen fattat det här! Idag ringde han mig på jobbet och frågade "vilken stärkelse är det han inte kan äta?" :) då hade han köpt nåt till barnen och det "vanliga" känner han ju till men blev osäker på majsstärkelse ;) han har inte brytt sig om innehållsförteckningar och sånt förut men nu när han ser jur bra sonen mår och framför allt sover så kan han inte neka längre ;) ett stort steg framåt för oss som familj! Att han t o m börjat fundera över sin egna mage!
    Naturligt glutenfritt utan allt, eller visst funkar sojasläktingar för er? För då rekommenderar jag verkligen Sempers fina eller grova mix
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Snutten

Vi fick tillbaka vb vi överklagade till länsrätten i veckan. Vi får inget, de avslår vår ansökan. Gissa motiveringen: dels har vi ingen merkostnad eftersom det finns nutra, de skiter i att jag har bifogat läkarintyg och konsumentverkets uträkning. Dessutom skriver de hör och häpna att om vi alla fyra äter samma mat så tar det inte längre tid att laga MEN vi får inte räkna merkostnader för mjölkersättningsprodukter för resten av familjen eftersom vi inte MÅSTE äta den maten. SUCK!!!

De har bestämt sig för att vi inte ska få något vb. Känns helt absurt men jag ger faktiskt upp, orkar inte driva det längre. De fattar ändå inte problematiken. 

• Blå Flygare
    Ellisizza skrev 2011-01-23 22:37:59 följande:
    Vi får göra detsamma. Så svårt att veta men det är lite skumt att han än så länge bara kräkts 2 ggr om det nu är magsjuka. Återstår att se hur natten blir och om vi andra blir sjuka.

Verkar inte bara vara vi som har svårt att avgöra då.  
    Det var samma här: 2 ggr. Först kändes det som en klockren magsjuka, men när har de slutat med 2 kräkningar?? Skulle kunnat bero på feber, men vid bara 37 grader? Och ingen hosta, ingen astma, ingen förkänning? Ja, ja nu har hon feber igen efter ett par dagar utan och nu mer. Och sin sedvanliga feberkräkning så klart. Jag och maken har feber men är inte förkylda. Kan bara bli bättre
  • ELI 79

Trållmor: ja soja o sojasläktingar går bra men inte vetestärkelse. Ok ska testa det! Tack!

• Kavat
    Snutten skrev 2011-01-23 22:50:03 följande:
    Vi fick tillbaka vb vi överklagade till länsrätten i veckan. Vi får inget, de avslår vår ansökan. Gissa motiveringen: dels har vi ingen merkostnad eftersom det finns nutra, de skiter i att jag har bifogat läkarintyg och konsumentverkets uträkning. Dessutom skriver de hör och häpna att om vi alla fyra äter samma mat så tar det inte längre tid att laga MEN vi får inte räkna merkostnader för mjölkersättningsprodukter för resten av familjen eftersom vi inte MÅSTE äta den maten. SUCK!!!

De har bestämt sig för att vi inte ska få något vb. Känns helt absurt men jag ger faktiskt upp, orkar inte driva det längre. De fattar ändå inte problematiken. 
    {#emotions_dlg.djavulsk} Gråter

Fy fasen. Men varför gäller inte samma regler för er som för alla andra?
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2011-01-23 22:50:03 följande:

F-n vad dåligt!

Ang mertid så har vi angett det vi har "rätt" till, om vi väljer att äta samma mat och hellre tagit kostnaden (som man inte kan ansöka om) anser vi det vara vår ensak. Samma med bröd; vi kan få mjöl på anvisning men inte bröd. Så om vi väljer att köpa dyrt bröd och inte får ersättning för det utan ist för tiden det tar att baka är det vår sak. På samma sätt som de inte bryr sig om vi gör extra städet eller om vi anlitar en städfirma.
  • Snutten

Ärligt talat så vet jag varken in eller ut om detta med vb. Fattar inte varför inte vi kan få men jag tror att kruxet är jämfört med er andra är att Siri klarar sädesslagen. Men att hon har en svår astma bryr de sig inte om. Nu utreder ju vi lite mer saker så jag avvaktar lite och ser vad den utredningen visar. Vi har på börjat en tillväxtutredning där de har tagit massa prover inkl gluten och vi ska ta test för cystisk fibros.

• Miralicia
    Snutten skrev 2011-01-24 11:25:31 följande:
    Ärligt talat så vet jag varken in eller ut om detta med vb. Fattar inte varför inte vi kan få men jag tror att kruxet är jämfört med er andra är att Siri klarar sädesslagen. Men att hon har en svår astma bryr de sig inte om. Nu utreder ju vi lite mer saker så jag avvaktar lite och ser vad den utredningen visar. Vi har på börjat en tillväxtutredning där de har tagit massa prover inkl gluten och vi ska ta test för cystisk fibros.
    Riktigt urdåligt av dem måste jag säga.

Vi har inga sädesslag på dottern (utan det är jag som vuxen som har sädesslag) och vi har 1/4 VB med 18% merkostnader, men samma VB beviljat hade vi även innan jag som vuxen hade sädesslag. Ingen astma, men lite eksem och kontaktallergi mot gräs i perioder (numera främst nyslaget)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Snutten
    Miralicia skrev 2011-01-24 12:06:11 följande:
    Riktigt urdåligt av dem måste jag säga.

Vi har inga sädesslag på dottern (utan det är jag som vuxen som har sädesslag) och vi har 1/4 VB med 18% merkostnader, men samma VB beviljat hade vi även innan jag som vuxen hade sädesslag. Ingen astma, men lite eksem och kontaktallergi mot gräs i perioder (numera främst nyslaget)
    HUR i hela friden får ni 18% i merkostnader??? Är det lönt att överklaga detta eller? Jag känner mig helt överkörd. Nu har ju iofs allergierna mildrats något men vb är ju sökt för snart två år sedan och beslutet borde väl gälla för den tiden inte hur det är nu?
  • Miralicia
    Snutten skrev 2011-01-24 12:18:54 följande:
    HUR i hela friden får ni 18% i merkostnader??? Är det lönt att överklaga detta eller? Jag känner mig helt överkörd. Nu har ju iofs allergierna mildrats något men vb är ju sökt för snart två år sedan och beslutet borde väl gälla för den tiden inte hur det är nu?
    Läkemedel upp till högkostnadsskyddet, mjölkersättning, extra kläder pga fler ombyten (byte ute-innekläder under vår-sommar-början höst) och pga extra slitage pga att de behöver tvättas mellan användning även om de kanske eg inte är synligt smutsiga utan bara att de använts ute för att hon inte ska börja klia efter gräskontakt trots antihistaminer), kostnader för extra tvätt då kläderna behöver tvättas oftare och det blir fler tvättar/vecka - bor i lägenhet och har visserligen tvättstuga så det ingår ju eg i vanliga hyran att tvätta men tvättar allt dotterns i egen maskin i lägenheten som belastar med extra elkostnader för att slippa ifrån andras tvätt- och sköljmedel så hon ska slippa få eksem eller andra utslag och klåda av (sen att jag är för bekväm att gå till tvättstugan med övrig tvätt utan tvättar allt i lägenheten hör ju inte riktigt till saken, men med dotterns är det nödvändigt).

Jag skulle absolut överklaga igen
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Allergitråden