• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Mela78 skrev 2011-03-01 20:32:43 följande:
    Jag skulle medicinerat så som läkaren på VC ordinerat och sett till att träffa den läkaren igen, och/eller någon annan barnläkare för en second oppinion.
    Tack. Ja min magkänsla säger mig att det är så jag ska göra.
    Att jag litar på vad vc läkaren sa. Hon tog sig god tid, tittade och lyssnade länge och väl innan hon gjorde sin bedömning. Hon var väldigt lyhörd till vad man berättade och svarade gärna på frågor.

Tvärtemot denna barnläkare som visste allt. hon lyssnade 2sek på varje ställe över lungorna och sa sen att allt lät precis bra.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ELI 79
    mithrandil skrev 2011-03-01 20:36:17 följande:
    Inget prov, hon hörde på hostan att det var rs så prov behövdes inte.
    Om det bara var slem, borde det inte låta på inandning också då? för hon låter bara på utandning och så liksom pustar hon ut luften.

läkaren sa att vi kunde fortsätta med airomir, men inte som barnakuten sagt var 3e tim i några dagar utan vi skulle ge vid behov, bara om jag lyssnade på hennes lungor och hörde pip.

Jag ska nog ringa barnakuten imorn och fråga dom vad jag ska tänka och tro för det här går bara inte.
    Usch. tack för ditt svar iaf.
    kram!
    Jag hade gett var tredje timme i alla fall en vecka eller så för att se. Astmamedicin är inte farlig så inget kan liksom hända om ni ger henne det mer än att hon blir bättre i sin andning.
    Även om det skulle vara rs virus så har hon ju jobbigt med andningen och då underlättar det ju med inhalationer.

Sonens läkare säger att vi ska ge pulmicort så fort han blir förkyld, varesig han får symtom på astma eller inte sedan lägger vi till aeromir om han får "astmasymtom" under förkylningen.

Jag hade helt klart kört som om hon hade förkylningsastma! Ni förlorar inte på det. Blir hon bra, fine...kommer det tillbaka nästa förkylning, då vet ni vad ni ska säga till dem!!
  • Tibell

Tycker också du ska ringa den andra läkaren i morgon ! För jag tycker det låter som solklara astmasymtom! Sen om det beror på att hon kanske har rs spelar ju ingen större roll, inhalationer ska hon ju helt klart ha..

Men mycket märklig läkare som kan ställa diagnos via hostan ;) på Bella tog den ett näsprov! Så be dem göra det isåfall så ni vet säkert om det är rs eller inte..

Märker ni något skillnad sen hon fick inhalatorn ? Är det en spacer ni har ? En anka ?
    Håller tummarna att hon piggnar till snart
    Kram

• mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-01 20:41:54 följande:
    Jag hade gett var tredje timme i alla fall en vecka eller så för att se. Astmamedicin är inte farlig så inget kan liksom hända om ni ger henne det mer än att hon blir bättre i sin andning.
    Även om det skulle vara rs virus så har hon ju jobbigt med andningen och då underlättar det ju med inhalationer.

Sonens läkare säger att vi ska ge pulmicort så fort han blir förkyld, varesig han får symtom på astma eller inte sedan lägger vi till aeromir om han får "astmasymtom" under förkylningen.

Jag hade helt klart kört som om hon hade förkylningsastma! Ni förlorar inte på det. Blir hon bra, fine...kommer det tillbaka nästa förkylning, då vet ni vad ni ska säga till dem!!
    precis som du skriver sa läkaren på vc att vi skulle göra så jag kör på det.
    Jag är min egen doktor nu så jag medicinerar efter magkänsla och ord.
    Struntar i denna barnläkare så kanske jag kan få någon ro i kroppen igen. har varit i småbitar sen vi kom därifrån. Nu känns det bättre.. tur att ni finns!
    Tack ska ni ha!
  • Jaramla

jag hade struntat helt i den sista och gått på den/de läkare du känt förtroende för. att något inte är bra är ju tydligt. jag hade nog också gett penicillinet, känns ju ändå som att du fått flera bedömningar på öronen om att något varit på gång och att det är. men skit svårt ändå, det är svårt att gå emot läkare även om ens magkänsla säger att de är idioter!

• tes 75
    Kavat skrev 2011-03-01 16:06:28 följande:
    Det verkar inte bättre än att liten reagerar på samma saker som Trållmors barn. Så jag tänkte inte göra om hennes "misstag". Skämt åsido, men liten reagerade på Oldas risgröt och nu tror vi att det var Icas chokladpudding.... Men vi får väl se. Jag har trott på andra saker men så har Trållmor skrivit att hennes inte tål Oldas och nu var det samma med chokladpuddingen. Jag har inte själv reagerat, men liten verkar ju vara rätt känslig minst sagt. Idag fick maken den osmarta idéen att ta vanlig tvål (palmolive tror jag en mintgrön) när liten bajsat ner sig... Och sen var han prickig på mage och rygg.. Suck!
    men vad i Oldas risgröt skulle orsaka allergisk reaktion? riset, eller kan det vara kontaminerat?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-01 20:44:24 följande:
    Tycker också du ska ringa den andra läkaren i morgon ! För jag tycker det låter som solklara astmasymtom! Sen om det beror på att hon kanske har rs spelar ju ingen större roll, inhalationer ska hon ju helt klart ha..

Men mycket märklig läkare som kan ställa diagnos via hostan ;) på Bella tog den ett näsprov! Så be dem göra det isåfall så ni vet säkert om det är rs eller inte..

Märker ni något skillnad sen hon fick inhalatorn ? Är det en spacer ni har ? En anka ?
    Håller tummarna att hon piggnar till snart
    Kram
    tycker hon är lite bättre men jag får hela tiden ge henne dubbeldoser. en räcker inte och så skulle det inte vara enligt barnakuten. men överlag tycker jag hon är bättre. inga indragningar längre utan bara lite knastrig, anfådd och stönande i sina utandningar då och då.

Vi har fått låna en från barnakuten, men idag fick vi en egen via vårdcentralen. vortex hette den och har en ankmask, men ajg tror den masken är lite för stor ännu för den håller inte helt tätt.
  • mithrandil
    Jaramla skrev 2011-03-01 20:46:55 följande:
    jag hade struntat helt i den sista och gått på den/de läkare du känt förtroende för. att något inte är bra är ju tydligt. jag hade nog också gett penicillinet, känns ju ändå som att du fått flera bedömningar på öronen om att något varit på gång och att det är. men skit svårt ändå, det är svårt att gå emot läkare även om ens magkänsla säger att de är idioter!
    haha.. ja precis. sen att denna läkare jobbat som barnläkare i 30år gör mig också lite nervös att gå emot vad hon säger. hon borde ju vara väldigt kompetent efter alla de åren. Men som du skriver. jag går på de övriga 3s.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-03-01 20:36:17 följande:
    Inget prov, hon hörde på hostan att det var rs så prov behövdes inte.
    Om det bara var slem, borde det inte låta på inandning också då? för hon låter bara på utandning och så liksom pustar hon ut luften.

läkaren sa att vi kunde fortsätta med airomir, men inte som barnakuten sagt var 3e tim i några dagar utan vi skulle ge vid behov, bara om jag lyssnade på hennes lungor och hörde pip.

Jag ska nog ringa barnakuten imorn och fråga dom vad jag ska tänka och tro för det här går bara inte.
    Usch. tack för ditt svar iaf.
    kram!
    Hjäääälp.
    Sök läkare igen säger jag.
    Antingen så tar de prov och konstaterar att det är rs, eller så har den läkaren helt fel. Oavsett "diagnos" så mår hon ju dåligt och behöver hjälp. Lita på dig själv!!!
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-03-01 20:49:43 följande:
    men vad i Oldas risgröt skulle orsaka allergisk reaktion? riset, eller kan det vara kontaminerat?
    Trållmor tror på kontaminering, men jag vet inte... Det är ju enbart ris och vatten i. Vi har bara testat en gång, men själv hoppades jag på annan skit härifrån, typ inte helt ren sked osv..

Olda har ju även andra glutenfria grejer som sockerkakspulver osv. Det är ju gluten och laktosfritt, men det innebär ju inte att det är mjölkproteinfritt i lokalen, men har inte frågat dem.. Så jag vet inte. Vågar inte testa igen än i alla fall...
Svar på tråden Allergitråden