• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-03-01 21:04:09 följande:
    Trållmor tror på kontaminering, men jag vet inte... Det är ju enbart ris och vatten i. Vi har bara testat en gång, men själv hoppades jag på annan skit härifrån, typ inte helt ren sked osv..

Olda har ju även andra glutenfria grejer som sockerkakspulver osv. Det är ju gluten och laktosfritt, men det innebär ju inte att det är mjölkproteinfritt i lokalen, men har inte frågat dem.. Så jag vet inte. Vågar inte testa igen än i alla fall...
    Ok, bra att veta. vi har nämligen precis börjat med Oldas risgröt & har gett det ett par ggr.
  • Allrona

mithrandil - Men usch så struligt för er! Det är kanske möjligt att det kan höras på hostan att det är rs men det ska ju fortfarande tas prover. 30-års erfarenhet gör henne säkert duktig men kankse även nonchalant!
    Be att få göra prover hos den läkaren ni var hos först. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra, eftersom hon har varit tät förut så kan hon ju ändå har förkylningsastma.
    Hur mår hon nu efter natten?

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-03-01 20:50:55 följande:
    tycker hon är lite bättre men jag får hela tiden ge henne dubbeldoser. en räcker inte och så skulle det inte vara enligt barnakuten. men överlag tycker jag hon är bättre. inga indragningar längre utan bara lite knastrig, anfådd och stönande i sina utandningar då och då.

Vi har fått låna en från barnakuten, men idag fick vi en egen via vårdcentralen. vortex hette den och har en ankmask, men ajg tror den masken är lite för stor ännu för den håller inte helt tätt.
    Fråga läkaren om det är ok att ge dubbelpuffar. Alltså två puffar på en gång så de andas in båda puffarna samtidigt. Det funkar mycket bättre på min dotter. Kommer inte ihåg vid vilken ålder vi började med det men antagligen innan 1 år så det borde funkar även på din dotter.
  • ELI 79

E har nu (enl doktorns rekommendationer eftersom vi inte såg någon större skillnad) börjat på lite mjölk igen. Andra dagen i går och han har sovit klockrent. Går lite försiktigt framåt och ser. Det vore ju guld om det funkade.

Sen vi flyttade in honom till storebror har han sovit klockrent. Har han någongång vaknat så har han somnat om direkt om vi lagt tillbaks honom. Storebror verkar göra honom lugn!

Mithrandil: tror säkert en erfaren läkare kan höra det på hostan MEN då borde hon veta att hon ska ta prover också. Ring barn och säg som det är och be dem ta rs prover

• miracle maker
    miracle maker skrev 2011-03-01 16:57:36 följande:
    Köpte hem Oatlys nya havregurt häromdagen och nu har dottern haft dålig mage två eftermiddagar i rad, efter att hon fått den till mellanmål. Vet inte om det är en slump eller om det finns något man kan reagera på i den? Den bör ju vara helt fri från mjölkprotein nu och även gjord på rent havre. Hon har tidigare reagerat på exakt samma sätt när hon fått Carlshamns soygurt men i det fallet trodde jag att det berodde på sojan (trots att hon alltid testats negativt för soja). Oatlys iMat verkar hon också bli dålig i magen av. Men havremjölk dricker hon ju helt utan problem så jag får verkligen inte ihop det?!
    Ingen annan som reagerat på Oatlys havregurt? Lillan är fortfarande dålig i magen och nu illröd i underlivet också
  • Allrona
    miracle maker skrev 2011-03-02 09:12:31 följande:
    Ingen annan som reagerat på Oatlys havregurt? Lillan är fortfarande dålig i magen och nu illröd i underlivet också
    Har tyvärr inte ens sett den i butik ännu!
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-03-01 21:05:09 följande:
    Idag hade de ätit ägg på dagis..
    Sist de åt fick dottern massa eksem, diarré och allmänt orolig . Hon ätit ju inte ägg själv men kan ha hittat smulor eller fått spår i sig på något vänster
    Ikväll såg jag att det började komma eksem på magen och ryggen. Hon har fått fler runda röda torrfläckar och nattningen tog 2 h !! Brukar ta 2 minuter drygt..
    Hon var inte ledsen men hade väldig svårt att komma till ro..
    Det måste ju vara ägg hon reagerar på? Kan inte se något annat samband..
    Men hur ska vi göra nu ? Äggförbud pratade köket om men jag tycker det känns så drastiskt..
    Hon blir ju inte allvarligt sjuk.. Men såklart synd om henne ändå..
    Hur hade ni gjort ?
    På sonens dagis får de inte äta kokt ägg. Men det är han och en till som är allergiska. Den andre reagerar enligt dem varje gång de hade kokt ägg, men inte på majonässåserna (som är rått ägg). Men tydligen så kladdas det hejdlöst med kokt ägg och är svårt att få bort, så de sa att det var därför.
    Men mår hon dåligt av det tycker jag absolut att ni ska ta bort det. Eksem, diarré och allmänt orolig är inte ok tillstånd och jag tycker inte alls att det är drastiskt att ta bort ägg på dagis. Hon mår ju inte bra. Ni kan ju inte ha det så här en gång i veckan - minst?
    Sen är frågan om de också har majonässåser och ägg i maten och hur det funkar?

Hur var natten?
  • mithrandil

Har precis pratat med barnmott. De tyckte att jag skulle fortsätta ge både penicillin och airomir, men däremot att jag inte skulle börja ge pulmicort. Vi skulle se tiden an under dagen och höras vid vid 14-tiden. Behöver amanda då fortfarande dubbeldoser vid varje tillfälle skulle vi komma tillbaka. annars tyckte de vi kunde vänta ut penicillinkuren. de tyckte det lät som om hon verkligen hade öroninflammation, dels att de själva sett en ev antågande, att vc doktorn sett öroninflammationen men också grundat på hur oroligt lillan sovit.

trållmor: haha.. ja nu blev jag ännu mer förvirrad. Så man kan alltså höra på hostan?
    Nu när jag precis pratat med barnakuten så sa de att ingen läkare kan höra om det är rs via hosta.

Alrro: Ja säkert. Hon var väldigt nonchalant. Vägrade höra av man sa utan hon klampade in och ställde sin diagnos och gick ut igen. Amanda har sovit uselt i natt. vaknat hela tiden och 2 gånger har hon krävt flera timmar för att söva om. men hon har varit glad nu under förmiddagen så det är ju alltid nåt. tycker hon verkar bättre. gladare överlag.

Angående dubbelpuffar så sa de att jag skulle ge endast en puff per gång för mer än en puff ändå bara gick förlorad då den fastnade i röret? Amanda har 4 puffar nu, är det maxdos på airomir? Tar så extremt lång tid att ge henne 4 puffar då hon skriker som en tok.

ELI 79: varför måste de egentligen ta prov? Då jag pratade med barnakuten så sa de att det inte alls behövdes registreras om ett barn har rs? alla säger så olika om allting.

Jag tycker jag bara pratar om mig själv hela tiden och det är inget jag är speciellt förtjust i, men jag har så lite att tillföra här i tråden då ni alla kan så mycket och jag själv är helt novis.

Hur mår alla ni andra?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • saffe

Lill-tjejen hat utslag över hela kroppen och även i ansiktet. Så mycket har hon aldrig haft förut. Kan det bero på att hon hade feber hela helgen (38-40 grader)? Har för mig att dom kan få utslag efter det, men hur långt efter? Annars är det enda nya hon har fått Minnalvit jordgubb- vitaminer i 7 dagar nu. Är det någon vars barn reagerat på den?

• Tibell

Saffe: tredagars febern ? Min dotter såg hemsk ut efter den..

Mithrandil : hur menar du med 4 puffar ? Ger du det på en och samma gång ?
    Till oss har de sagt att vi får ge 8 airomir om dagen..
    Sist när Bella var dålig fick hon sammanlagt 10 men hade ändå 92-94% i Syresättningen när vi kom in :(

Nu har Bella gått på dubbel underhållsdos och började igår att rossla och flåsa igen :(
    Blir så trött på det här ...

Svar på tråden Allergitråden