• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Miracle maker : vad tråkigt att höra :(
    Båda mina barn har astma, den stora förkylningsastma och allergiutlöst astma. Bella vet vi inte riktigt vilken variant hon har. Hon kräver medicinering dagligen, oavsett förkylning.
    Så barn kan visst få diagnos innan två års ålder.

Vad har hon för symtom ? Har ni fått egna inhalations saker ?

• 2små2stora
    miracle maker skrev 2011-04-14 12:23:56 följande:

Jag vet att det skrivits mycket om astma här i tråden, men eftersom det inte har berört mig har jag varit dålig på att följa vad som skrivits. Är det vanlig astma eller förkylningsastma som har diskuterats här?

Min dotter har nämligen fått diagnosen förkylningsastma nu också :( I måndags var vi både på vårdcentralen och på barnakuten med henne, hon fick sammanlagt fyra doser ventoline och 10 betapred. Än så länge har astman hållt sig borta men läkaren sa att vi ev. skulle behöva fylla på med fler doser mot slutet av veckan. Vet inte vad jag ska vänta mig, är det här en engångsföreteelse eller något som kommer återkomma varje gång hon blir förkyld?

Kan tillägga att det är andra gången på en dryg månad hon fått astmatiska besvär vid förkylning, dock hävdade läkaren vi träffade första gången att barn under två år inte kunde få förkylningsastma (?!).

De flesta som får förkylningsastma får det som små, min lilla  var bara 4 månader. Sedan brukar besvären klinga av när de vuxit till sig lite.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    MariaWe skrev 2011-04-14 11:16:05 följande:
    K Kavat: Min kille är ju allergisk mot bla soja och då sa du att det finns guarkärnmjöl i saftsoppa, vilket han dricker. Dock har jag inte märkt någon reaktion på det. tror du jag kan fortsätta ge honom det då?

En annan fråga om det är någon som känner igen sig:
    Under hela min barndom och även en del fortfarande, så har jag fått små kliande blåsor under fötterna  och i händerna. Har alltid kallat dem för kliblåsor då jag aldrig fått någon förklaring vad det är eller vad de beror på. Det är oftast värst på somrarna då det kan komma som stora kakor med blåsor. Nu för tiden är det mest någon enstaka som dyker upp då och då. Har egentligen aldrig kunnat sätta dem i sammanhang med något heller då jag som barn inte var allergisk, har dock aldrig varit utredd för någon födoämnesallegi.
    Förra våren upptäckte jag blåsorna under min sons fötter och i somras hade han jättemycket. Nu få han någon/några då och då och jag får behandla honom med tavegyl nattetid då de kliar så mycket (vet hur de känns). Varje gång vi har varit hos läkaren har de självklart varit försvunna. Tror dock inte att de skulle veta vad det var ändå eftersom jag aldrig fått några svar eller ens hört talas om någon med något liknande.
    Så nu greppar jag efter ett halmstrå! Någon som hört talas om något liknande? Eller kanske har någon teori om det hela!
    Det beror på vilken saftsoppa om det innehåller guarkärnmjöl. Alla saftsoppor innehåller inte det. Har du kollat innehållsförteckningen?

Angående reaktioner. Mår han tiptop och inte du funderar på ev. fler allergier på honom, så hade jag fortsatt att ge. Det brukar ju dock smyga sig sakta så att man inte alltid märker tydliga reaktioner förän det är kasst typ. Men nu är du ju medveten. Man ska aldrig ta bort mer än nödvändigt. Bara ev för att se om han nu mått kass och för att utesluta att det inte var den som orsakade det. Är du med på hur jag menar?

Min mamma och min kompis har det. Men minns inte namnet. Det finns ett namn på det.. Ska kolla om mamma kommer ihåg.
  • miracle maker
    Tibell skrev 2011-04-14 12:30:36 följande:
    Miracle maker : vad tråkigt att höra :(
    Båda mina barn har astma, den stora förkylningsastma och allergiutlöst astma. Bella vet vi inte riktigt vilken variant hon har. Hon kräver medicinering dagligen, oavsett förkylning.
    Så barn kan visst få diagnos innan två års ålder.

Vad har hon för symtom ? Har ni fått egna inhalations saker ?
    Hon var väldigt anfådd och tät, det väste och pep när hon andades. Men ändå var hon förvånansvärt pigg och glad med tanke på hur tungt det var för henne att andas, så kanske lät det värre än det var. Jag undrar faktiskt om det inte kan ha haft ett samband med att vi hade en hund på besök i helgen, för hon var märkbart sämre hemma än på vårdcentralen och på barnakuten. Kanske borde be att få testa henne mot pälsdjur...

Vi har inte fått några egna inhalationssaker utan de sa att vi fick komma tillbaka för ytterligare behandling om hon skulle få tillbaka besvären.

Tycker väldigt synd om dina små som har så svår astma! Hoppas det blir som 3Busfrön skriver, att besvären klingar av när de blir äldre!
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-04-14 08:39:23 följande:
    Låter ju lite misstänkt ändå... Ni får väl se nästa gång det är smörgåstårta.
    Haha, ja - vi får väl se när vi träffar svärmor nästa gång helt enkelt Flört
  • t0va

Nu testade jag att ge lite havre igen, och theo fick diarre och kräktes, tror ni inte jag lyckades pricka in testet samma dag han fick magsjuka... sist var det tandsprickning. Är säker på att det var magsjuka för han smittade mig också. 

Imorgon ska vi till bvc och väga och mäta igen, sist hade han inte växt som han skulle och folk har kommenterat att han ser tjock ut nu. Men när jag har vägt hemma så följer han sin kurva så jag bävar lite inför att han inte växer ordentligt. Var ändå 3cm det skiljde sist på hans kurva och det han hade växt.  

• Allrona
    miracle maker skrev 2011-04-14 12:47:17 följande:
    Hon var väldigt anfådd och tät, det väste och pep när hon andades. Men ändå var hon förvånansvärt pigg och glad med tanke på hur tungt det var för henne att andas, så kanske lät det värre än det var. Jag undrar faktiskt om det inte kan ha haft ett samband med att vi hade en hund på besök i helgen, för hon var märkbart sämre hemma än på vårdcentralen och på barnakuten. Kanske borde be att få testa henne mot pälsdjur...

Vi har inte fått några egna inhalationssaker utan de sa att vi fick komma tillbaka för ytterligare behandling om hon skulle få tillbaka besvären.

Tycker väldigt synd om dina små som har så svår astma! Hoppas det blir som 3Busfrön skriver, att besvären klingar av när de blir äldre!
    Det verkar vara ganska vanligt att barnen är pigga trots att de är påverkade av astman. Min lilla har varit hängig en gång vid hennes astmabesvär och då låg vi inne med henne i 4 dagar! Men astmaproblem har hon ju ofta, men det är snarare så att hon blir mer speedad när hon är påverkad av astman. ObestämdSkrattande
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-04-14 12:16:33 följande:
    Kavat : jaadu, fråga mig inte hur de tänker här. Jag har ingen aning ;) vi får se vad de säger på måndag. Nu har hon inte bajsat på två dagar så vi får se om jag måste höja dosen :(
    Angående eksemen har du rätt. Alltså hon är ju aldrig helt fri utan har någon torr fläck där och någon prick där. Men bara så lite att vi inte orkar bry oss. Hon har inte ont av det.

Hur mår ni?
    Säg till på måndag då att nu får det vara nog. Låter helt sjukt att hon är så förstoppad utan att de gör något. Det är ju helt klart värt att prova.

Vi mår väl som vanligt nu för tiden. Lilleman fick i sig något i helgen och i måndags. Sammanföll tyvärr med kycklingfärs OCH 2 bitar av Urtekrams gumminallar... Om det var samma orsak... I lördags var han dessutom på barnkalas med korvbröd osv men maken var ju med. Så det kan ju ha varit två helt olika saker.

Finns det någon av veteallergikerna som tål / inte tål Urtekrams gumminallar? Är inte särnärmärkta, men ok enligt innehållsförteckning..

Dottern har klåda och eksem (rött) på benen och i nacken av något som vi inte vet vad det är... Något nytt eller åtminstonde ny klåda och är helt röd på låren och även i nacken/hårbotten... Hon fick smaka ett par bitar av ovan nämda godis, men känns som en väldig kraftig reaktion för så lite. Så den godisen får maken äta upp för jag vågar inte chansa igen.

Liten är lite förkyld och är inte bra i sin reflux och jag behöver sova (och träna och få ett ton med ork). Så det är väl som vanligt!
  • Tibell
    Kavat skrev 2011-04-14 17:56:42 följande:
    Säg till på måndag då att nu får det vara nog. Låter helt sjukt att hon är så förstoppad utan att de gör något. Det är ju helt klart värt att prova.

Vi mår väl som vanligt nu för tiden. Lilleman fick i sig något i helgen och i måndags. Sammanföll tyvärr med kycklingfärs OCH 2 bitar av Urtekrams gumminallar... Om det var samma orsak... I lördags var han dessutom på barnkalas med korvbröd osv men maken var ju med. Så det kan ju ha varit två helt olika saker.

Finns det någon av veteallergikerna som tål / inte tål Urtekrams gumminallar? Är inte särnärmärkta, men ok enligt innehållsförteckning..

Dottern har klåda och eksem (rött) på benen och i nacken av något som vi inte vet vad det är... Något nytt eller åtminstonde ny klåda och är helt röd på låren och även i nacken/hårbotten... Hon fick smaka ett par bitar av ovan nämda godis, men känns som en väldig kraftig reaktion för så lite. Så den godisen får maken äta upp för jag vågar inte chansa igen.

Liten är lite förkyld och är inte bra i sin reflux och jag behöver sova (och träna och få ett ton med ork). Så det är väl som vanligt!
    Fy vad trist med nya reaktioner =/ Här har vi också haft ett par de senaste veckorna. Känns som att Bella alltid reagerar på något var och varannan vecka. Ibland känns det som att det är vi som är dåliga på att hålla reda på henne men så är det inte =/ Måste väl bero på att hon är såååå känslig mot det allra mesta och reagerar på mängder man inte ska reagera på? Eller vad tror du ?
    Inga bilder på dotterns eksem att visa upp? Vi kanske känner igen dem och kan härleda till något specifikt ? Jag kan på Bella ser exakt vad hon reagerat på utifrån eksemen ( nästan alltid i allafall ;) )

Måste komma med en lite OT fråga. Våra barn är sjuka heeela tiden. Sen efter jul har jag vabbat jag vet inte hur många dagar. De veckor jag kunnat jobba hela kan jag räkna på EN hand. I februari jobbade jag 9 dagar...då utspridda på 4 veckor =0 Min man har en hel del vabb han med. Och då är inte ens de dagar de varit sjuka på helgerna inräknade..
    Vi försöker klura ut varför de är sjuka hela tiden. Det har varit feber, lååånga förkylningar, astma, krupp, magsjuka, vattkoppor, ögoninflammationer, öroninflammationer och utrinvägsinfektion. Alltid är det något =/
    Vi har varit inne på mögel. Men om det nu hade varit det, hade inte alla i familjen varit sjuka då? För varken jag eller min man har blivit drabbade..
    Någon som har någon idéer om dessa ständiga sjukdomar hela tiden ? Eller har vi bara otur ?
  • miracle maker
    Allrona skrev 2011-04-14 13:45:00 följande:
    Det verkar vara ganska vanligt att barnen är pigga trots att de är påverkade av astman. Min lilla har varit hängig en gång vid hennes astmabesvär och då låg vi inne med henne i 4 dagar! Men astmaproblem har hon ju ofta, men det är snarare så att hon blir mer speedad när hon är påverkad av astman. ObestämdSkrattande
    Jaha, ja det stämde ju in på min dotter också. På ett sätt är det väl bra att de ändå kan vara pigga trots astman, men det är ju samtidigt lite lurigt. Jag reagerade ju inte riktigt på att dottern var så hemsk i andningen just eftersom hon i övrigt verkade så pigg, det var först när maken kom hem som han lade märke till att hon hade astma. Han är själv astmatiker så han märkte det på henne efter typ 2 sek...
Svar på tråden Allergitråden