• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • lolo21

Jag är såå trött! Sen Lova fick vaccinet förra måndagen så har hon vart såå dålig stackarn. Trött, sovit och sovit. Inte ammat alls lika mkt som hon brukar, och det hon har ätit har kommit upp med en gång. Hon kräks _massor_. Hon har suttit i min famn och bara somnat, det har inte hänt sen hon var nyfödd.. Sover när man flyttar över henne mellan bilstol, vagn, sjal.. jaa ni fattar. Och dessa kräkor. Jisses. Jag som ändå har en son som vart en riktig kaskadkräkare, det går inte att jämföra. I morgon är det _äntligen_ måndag och då ska jag ringa BVC det första jag gör. De måste kolla hennes salter och crp, iofs gör de väl inte det på BVC, men vi har vårdcentral i samma byggnad. Jag är slut av oro nu. Och en treochetthalvt-åring som kommit in i en ny trots, och en magkatarr från hell.. jaa ni fattar, det har inte vart en bra vecka.

Men vad kan ha gjort Lova så dålig? Gråter Jäkla vaccin! Men det fick bara hålla i sig i tre dagar, och det har ju vart mkt mkt längre nu.. Någon mer allergi? Vi utesluter ju mjölk, ägg, broccoli, tomatpure och jordgubbar. Snälla ge mig lite klok tankar, eller iaf lite pepp!

• 2små2stora
    lolo21 skrev 2011-04-17 18:40:33 följande:
    Jag är såå trött! Sen Lova fick vaccinet förra måndagen så har hon vart såå dålig stackarn. Trött, sovit och sovit. Inte ammat alls lika mkt som hon brukar, och det hon har ätit har kommit upp med en gång. Hon kräks _massor_. Hon har suttit i min famn och bara somnat, det har inte hänt sen hon var nyfödd.. Sover när man flyttar över henne mellan bilstol, vagn, sjal.. jaa ni fattar. Och dessa kräkor. Jisses. Jag som ändå har en son som vart en riktig kaskadkräkare, det går inte att jämföra. I morgon är det _äntligen_ måndag och då ska jag ringa BVC det första jag gör. De måste kolla hennes salter och crp, iofs gör de väl inte det på BVC, men vi har vårdcentral i samma byggnad. Jag är slut av oro nu. Och en treochetthalvt-åring som kommit in i en ny trots, och en magkatarr från hell.. jaa ni fattar, det har inte vart en bra vecka.

Men vad kan ha gjort Lova så dålig? Gråter Jäkla vaccin! Men det fick bara hålla i sig i tre dagar, och det har ju vart mkt mkt längre nu.. Någon mer allergi? Vi utesluter ju mjölk, ägg, broccoli, tomatpure och jordgubbar. Snälla ge mig lite klok tankar, eller iaf lite pepp!
    Ägget i vaccinet.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • lolo21
    2små2stora skrev 2011-04-17 18:43:37 följande:
    Ägget i vaccinet.
    Men gud. Varför har jag inte tänkt på det?? FörvånadSabla amningshjärna. Men jag har för mig att jag nånstans läst att det inte är ägg i det första vaccinet, men det kan ju vara fel.. Tänk om det är därför.. Men varför sover hon så mycket då? Hmm.
  • 2små2stora
    lolo21 skrev 2011-04-17 18:52:13 följande:
    Men gud. Varför har jag inte tänkt på det?? FörvånadSabla amningshjärna. Men jag har för mig att jag nånstans läst att det inte är ägg i det första vaccinet, men det kan ju vara fel.. Tänk om det är därför.. Men varför sover hon så mycket då? Hmm.
    Hon blir trött för att hon inte orkar äta som hon ska och dessutom kräks en massa.
  • lolo21
    2små2stora skrev 2011-04-17 19:03:13 följande:
    Hon blir trött för att hon inte orkar äta som hon ska och dessutom kräks en massa.
    Jaa du har säkert helt rätt. Tror du jag känner mig dum som inte tänkt på att det är ägg i vaccinet. Jisses. Men vad gör man nu då, hur länge kan detta hålla i sig? och hur gör man med kommande vacc?
  • 2små2stora
    lolo21 skrev 2011-04-17 19:09:20 följande:
    Jaa du har säkert helt rätt. Tror du jag känner mig dum som inte tänkt på att det är ägg i vaccinet. Jisses. Men vad gör man nu då, hur länge kan detta hålla i sig? och hur gör man med kommande vacc?
    Det finns äggfritt vaccin men det måste beställas särskilt
  • lolo21
    2små2stora skrev 2011-04-17 19:55:44 följande:
    Det finns äggfritt vaccin men det måste beställas särskilt
    Ok. Jag läste i en annan tråd att 3-mån och 5-mån vaccinet inte innehöll ägg, och när jag googlar hittar jag bara att MPR innehåller ägg, och det får de ju inte förrän 18 mån. Men det kanske inte stämmer? Tack för att du svarar:) Menar inte att ifrågasätta på något sätt, vill ju bara veta så man vet till nästa gång.
  • Tibell

Lolo21 : har hört precis samma sak som du. Att det bara är 18 månaders vaccinet som innehåller ägg.

Hur länge har hon mått såhär?

• lolo21
    Tibell skrev 2011-04-17 20:08:02 följande:
    Lolo21 : har hört precis samma sak som du. Att det bara är 18 månaders vaccinet som innehåller ägg.

Hur länge har hon mått såhär?
    Aha, du har hört likadant. På ett sätt hade det ju vart "skönt" om det hade vart ägg i, då visste man ju att det var det som var orsaken.. Men hur jag än letar hittar jag bara att MPR innehåller ägg.

Hon har mått såhär i en vecka imorgon Rynkar på näsan min lilla skrutta!
  • Tibell

Nu såg jag, nästan en vecka alltså :(

Och du har inte börjat med något nytt alls i kosten sedan förra måndagen ??

Tycker nog du ska söka hjälp imorgon så de kan kolla vad som är tokigt..
    Det borde väl inte vara något envist magvirus? Då borde väl ni vara sjuka med?
    Hoppas hon kryar på sig snart!

Svar på tråden Allergitråden