• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • susanna Eklund

var kan man läsa fakta    om hur barnen reagerar  när de får i sig nåt de inte tål  (gluten  o mjölk )
    o hur länge tar det innan det "går ur kroppen" ?
    Vad kan man göra för att lindra magsmärtorna?

hur bemöter man sin gamla släkting som inte VILL förstå hur man än förklarar

• tessan27

Är det någon här som har ett litet barn runt året som har pollen allergi??

Misstänker detta på sonen som blir 1 år på lördag... snoret rinner, det verkar klia i näsan och han nyser hela tiden och sen är det hosta och lite jobbigt med andningen i mellanåt...

• tes 75
    tessan27 skrev 2011-04-18 09:00:22 följande:

Är det någon här som har ett litet barn runt året som har pollen allergi??

Misstänker detta på sonen som blir 1 år på lördag... snoret rinner, det verkar klia i näsan och han nyser hela tiden och sen är det hosta och lite jobbigt med andningen i mellanåt...

vi misstänker att vår dotters förkylning just nu inte bara är förkylning, för det är så klart snor som rinner, & hon har det jobbigt att andas på samma sätt som jag får under pollensäsongen (det liksom är tungt både i in- & utandning, & mkt hosta). hon är 1 år. vår 2-åring har ingen hosta nu, men är bra svullen om ögonen på morgnarna, & kliar sig en del i ögonen.
  • t0va
    susanna Eklund skrev 2011-04-18 06:29:41 följande:
    var kan man läsa fakta    om hur barnen reagerar  när de får i sig nåt de inte tål  (gluten  o mjölk )
    o hur länge tar det innan det "går ur kroppen" ?
    Vad kan man göra för att lindra magsmärtorna?

hur bemöter man sin gamla släkting som inte VILL förstå hur man än förklarar
    Ni har ingen kontakt med allergimottagning som kanske kan hjälpa till att förklara för släktingen? Vi har samma problem främst min mor som har kunskap men inte verkar tänka till när det gäller sonen. Hon ger honom saker och säger den "jamen denhär innehåller inte mjölk" nu sist tänkte hon bada honom med en yougurtkräm... för yougurt innehåller ju inte mjölk. *suck* 

Så fungerar det inte när ni säger till och förklarar så kanske det kan funka om någon vårdpersonal förklarar.  
  • bebi3

jag har i dag varit och träffat dietisten om vår dotter Ida som är allergisk mot mjölk, vete och ägg. Eftersom mjölk var värst började vi utesluta det, men ingen förbättring med eksemen alls (allergierna har bara yttrat sig via eksem och så har hon ju också astma och pälsdjursallergi, men som yttrar sig på annat sätt med andning, näskli och luftrörssvullnad). Nu tycker hon vi ska utesluta även vete och ägg. Hon sa att det är ok att använda sempers mjölsorter, finax mjölsorter och även fria bröds produkter (de som är fria från ägg och mjölk så klart) för även fast de innehåller vetestärkelse så är det så rena produkter sa hon så det är så otroligt låga halter och 80% av alla veteallergiker klarar tydligen vetestärkelse vad jag förstod det som. Ida har ju "bara" liten förhöjning på ägg och vete, men då tarmen och immunförsvaret varit störd så länge av mjölken behöver allt uteslutas för att se om det blir någon bättring. Någon som känner till nått om dessa produkter och som kanske själv använder dom till sina veteallergiker?

• t0va

Vi håller på att kolla på förskolor åt theo, ni som har erfarenhet är det stor skillnad på att ha egen kokerska mot att få det från centralkök rent allergimässigt. Antar att det är lättare att ha koll på vad de får med en kokerska. Än är det bara mjölk vi vet helt klart är problem men det kan vara andra saker. Kör vete och havrefritt nu. 

Allergiförskola går inte eftersom vi har kaniner och sambon tyvärr röker...  

• SmillaMilla

Hej i tråden! I dag har sambon varit till läkaren med yngsta dottern. Vi fick då veta att hon lider utav Quinckeödem. Går att läsa om detta här: www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp&code=6664 Låter verkligen som vår dotter. Skönt att få veta då det varit så otroligt konstigt med henne. Någon som hört talas om detta?

• Kavat
    bebi3 skrev 2011-04-18 15:25:00 följande:
    jag har i dag varit och träffat dietisten om vår dotter Ida som är allergisk mot mjölk, vete och ägg. Eftersom mjölk var värst började vi utesluta det, men ingen förbättring med eksemen alls (allergierna har bara yttrat sig via eksem och så har hon ju också astma och pälsdjursallergi, men som yttrar sig på annat sätt med andning, näskli och luftrörssvullnad). Nu tycker hon vi ska utesluta även vete och ägg. Hon sa att det är ok att använda sempers mjölsorter, finax mjölsorter och även fria bröds produkter (de som är fria från ägg och mjölk så klart) för även fast de innehåller vetestärkelse så är det så rena produkter sa hon så det är så otroligt låga halter och 80% av alla veteallergiker klarar tydligen vetestärkelse vad jag förstod det som. Ida har ju "bara" liten förhöjning på ägg och vete, men då tarmen och immunförsvaret varit störd så länge av mjölken behöver allt uteslutas för att se om det blir någon bättring. Någon som känner till nått om dessa produkter och som kanske själv använder dom till sina veteallergiker?
    Och jag undrar var hon fått de siffrorna ifrån!?
    Om man går på barnen som varit i omlopp här i tråden de senaste åren så är det väl ett par som tål vetestärkelse och gissar på ca30 som inte gör det. Typ.. Men de som tål vetestärkelse kanske aldrig hamnar här?! Jag vet inte, men det är bara att testa och se hur det går.

Jag hade nog kanske gjort tvärtom, uteslutit allt för att få henne helt bra och se om det blir bra och sen gett med vetestärkelse för att se om det blir reaktion.. Det är bra att veta att de flesta glutenfria produkter innehåller antingen vetestärkelse eller guarkänrmjöl och det är rättså vanligt att man inte tål soja/sojasläktingarna om man inte tål mjölk, ägg och sädesslagen.. Bra att känna till även om det inte visade på testet på sojaallergi...

Sen om man har eksem som symptom så är det en sen reaktion och pricktest och RAST (blodprov) visar på snabba reaktioner, så det säger egentligen inte så mycket om hur allergisk hon egentligen är mot det. Hon har förmodligen både snabba och långsamma reaktioner och då kan de långsamma reaktionerna vara större än de snabba, men det är bara de snabba man mäter på testerna. Är du med på hur jag menar?
  • bebi3

nej alltså dietisten sa till mig att dessa bolag (semper, finax, fria bröd) säger att de har så rena produkter så det innehåller bara en liiiiiten mängd vetestärkelse. Ida hade ju bara en lätt förhöjning på vete och ägg, men dietisten sa att man kan behöva ta bort allt nu för att lugna kroppen och tarmarna som under en lång tid utsatts för dessa ämne som hon inte tål.

Det här med 80% hittade jag i en veteallergitråd här på familjeliv, och den tjejen hade fått info från sin dietist om detta, men enligt Idas dietist kunde vi köra med dessa produkter. Vi ska till allergikliniken nu i maj så då kommer de testa för en hel ny rad med födoämne. Kan ju hända att det tillkommer fler saker som kan vara orsaken till eksemen. Eller kan det vara så enkelt att eksemen också påverkas av när hon känner av häst, hund eller katt som hon också är allergisk emot.

Svar på tråden Allergitråden