• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va

Just nu är vi hos mina släktingar igen, igår skulle theo bada        och morsan hällde upp i baljan och tog sen babyolja och sa "åh denna med yougurt är nog också bra" och tänkte hälla i men jag stoppade henne. Läste på innehållsförteckningen och det står yougurt och på framsidan står dt yougurtprotein, är det någon som vet ifall det betyder mjölk? 

Kan vara bra att veta ifall hon tänker bada honom fler gånger, det är väldigt mycket "jamen den här kan inte innehålla mjölk" och så kör hon på utan att läsa, lite konstigt eftersom hon jobbar på en allergiförskola.  

• ELI 79

Måste fråga er...vi hade en patienten förra veckan som var glutenintolerant och sedan hade det blivit fel på hennes beställning av mat. Vi skulle fixa nåt annat åt henne. Vi har en ssk på avd som har glutenintoleranta barn så hon gav patienten mat (jag blev så osäker eftersom jag inte är säker på just glutenintolerans)...

Patienten själv visste inte riktigt vad det var som hon tålde och inte...hon sa "jag äter ju glutenfria varor"...hmm jo men allt står ju inte glutenfritt på.

Kan glutenintoleranta äta maltextrakt eller maltodextrin eller är det olika för olika personer? Patienten själv hade som sagt ingen aning.
    Hur är det när det står stärkelse på mat? Kan glutenintoleranta äta det? Det ska väl stå inom parentes om det går över glutenvärdena som är tillåtna va??

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-11 10:35:31 följande:
    Kavat: Nä, förstoppningen beror nog inte på tänderna. Förra gången hon fick tänder blev hon lös i magen snarare än hård. Men angående humöret har jag nog nästan övertygat mig själv om att hon är mitt uppe i separationsfasen. Jag kan inte gå nånstans utan att hon blir tokig och inte ens pappa funkar.

Angående vikten så gick hon ju ner även att hon aldrig matvägrade på den tiden. Hon åt alltid bra fram tills att vi slutade med mjölken, förutom när hon var sjuk. Winnergård sa att hon gick ner i vikt för att hennes tarmar var så skadade att de inte kunde tillgodogöra sig näringen hon fick i sig.

Skulle aldrig ha uttalat mig förut. nu är hon sitt vanliga tjuriga jag om jag inte sitter på golvet med henne i famnen.
    Så trött på den där ungen. nu får hon lägga av.
    Ah, jag fick för mig att hon inte åt så bra innan ni började med mjölkfritt också... Sorry.

Jo, när magen är skadad kan de gå ner/inte gå upp.
  • ViFrånLandet

Hej!

Var hem till svärmor igår, var där 1-1,5 timmar innan det var dags för mat... Vilket visade sig vara smörgåstårta med räkor! Eftersom vi redan varit där så länge var det bara att se glad ut och se det som en provocering. Han somnade utan problem men knölade massor på förnatten, var orolig liksom, så till slut tog vi upp honom och gav honom mer Nutra och han somnade om men sov sedan oroligt och vaknade några gånger under natten. Inget konstigt egentligen då han håller på att få ytterligare tänder, inte heller några nässelutslag eller andra symtom så jag tänkte "yes, då var det inte räkorna förra gången ändå", lämnade honom på dagis och åkte till skolan... Men för en stund sedan ringde de och sa att G troligtvis har ögoninflammation på båda ögonen, ena ögat fick han knappt upp och det andra var otroligt geggigt (inte sett det själv än, han sov när de ringde och ska ringa när han vaknat igen)... Så min fråga: kan man bli geggig i ögonen som allergireaktion, ca 12 timmar efter? Nässelutslagen kom ju inte förrän morgonen efter förra gången, om det nu var pga det... Hoppas så klart det bara är en vanlig inflammation men allergimorsa som man är tänker man ju alltid på just allergi Flört

• Kavat
    ELI 79 skrev 2011-04-11 11:52:45 följande:
    Måste fråga er...vi hade en patienten förra veckan som var glutenintolerant och sedan hade det blivit fel på hennes beställning av mat. Vi skulle fixa nåt annat åt henne. Vi har en ssk på avd som har glutenintoleranta barn så hon gav patienten mat (jag blev så osäker eftersom jag inte är säker på just glutenintolerans)...

Patienten själv visste inte riktigt vad det var som hon tålde och inte...hon sa "jag äter ju glutenfria varor"...hmm jo men allt står ju inte glutenfritt på.

Kan glutenintoleranta äta maltextrakt eller maltodextrin eller är det olika för olika personer? Patienten själv hade som sagt ingen aning.
    Hur är det när det står stärkelse på mat? Kan glutenintoleranta äta det? Det ska väl stå inom parentes om det går över glutenvärdena som är tillåtna va??
    Ja,ja ja, normala glutenintoleranta, som jag tar för givet att hon är eftersom hon inte hade koll ,  tål allt det du skriver. Är det vete/gluten i måste det märkas (precis som du skriver. Åtminstonde när det gäller gränserna för glutenintoleranta...
    Hon tål med andra ord glutenfritt = vetestärkelse och förmodligen även havre.

Jag är ju väldigt känslig och det har med att jag har den sorten som även sätter sig på huden därav att jag inte kan äta något av ovanstående, men tål matodextrin (vad jag vet. Det brukar dock vara maja oftare än vete.)
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-04-11 12:54:26 följande:
    Ja,ja ja, normala glutenintoleranta, som jag tar för givet att hon är eftersom hon inte hade koll ,  tål allt det du skriver. Är det vete/gluten i måste det märkas (precis som du skriver. Åtminstonde när det gäller gränserna för glutenintoleranta...
    Hon tål med andra ord glutenfritt = vetestärkelse och förmodligen även havre.

Jag är ju väldigt känslig och det har med att jag har den sorten som även sätter sig på huden därav att jag inte kan äta något av ovanstående, men tål matodextrin (vad jag vet. Det brukar dock vara maja oftare än vete.)
    ja jag frågade henne om det där med vetestärkelse eftersom det är det jag vet...hon tittade på mig som ett ufo så således borde hon kunna äta det

Men då vet jag..OM de är mer känsliga så borde de sannolikt ha mer koll tycker man?!
  • MariaWe

Hej alla!
    Vet att jag skrev  här en gång för lääänge sen, när sonen hade gjort sin första allergi utredning (tror att han var runt 8 månader då). Han påvisade då allergi mot vete, mjölk och jordnötter. Den dumläkaren jag hade då tyckte att jag kunde fortsätta ge vete (iom att han var så lite allergisk mot det). Men eftersom jag seadn tidigare visste mjölk (märkte det när han ammade) och jag sökte för att han började att kräkas när jag sluttat amma och han fick Enago, så slutade jag självklart med vetet i alla fall.
    Läkaren har sen fått mig att försöka introducera mjölk igen vilket jag inte gjort eftersom vi hamnade så efter med maten. Visste inte vad jag vågade ge honom. Dessutom fick vi träffa en helt värdelös dietist, så det blev ingen hjälp därifrån heller.
    Efter en längre tids diarré bestämde jag mig för att söka igen. Var så nervös för att det var gluten. Dock följer han sin vikt- och längdkurva perfekt, därför känns det som att jag inte blir tagen på allvar.
    Har iaf precis fått provsvaren från den allergiutredningen. Han är inte allergisk mot gluten och vetet har sjunkit, vilket känns jätteskönt! Men hans allgi mot mjölk har ökat, liksom den mot jordnötter och han har även blivit ganska rejält allergisk mot soja. Dessutom är han lite allergisk mot hund och vi har två stycken!
    Nu behöver jag tips och råd (känner mig helt gråtfärdig)! Mjölk tänker jag inte försöka introducera, förrut fick han soyayoughurt till mellis, vad ska jag ge honom nu? Vad ska vi göra med hundarna, avvakta ett tag? Har själv varit lite hundallergisk, med det verkar ha vuxit bort eftersom jag aldrig har några känningar längre. Utvecklade dock inte den allergin förrän i 14-årsåldern.
    Törs jag ge honom bönor? Eftersom det är släkt med soja och jordnötter.
    Det han äter är Nutramigen, Barnmat (farmargryta och kyckling-och grönsaksgryta), korv, glutenfritt bröd, corn flakes, Wasa Husman, pommes, saftsoppa och frukt. Han vill inte ha ex glutenfri pasta och potatis. Känns ganska torftigt och enformigt....

PS: Han är 19 månader nu!

• tes 75
    mithrandil skrev 2011-04-10 21:36:42 följande:
    tes 75: Hur gör ni risvälling?
    Vi kokar rismjöl och vatten och tillsätter sen neocate. tror det är den som gör den så äcklig. Utan neocate är den ganska smaklös. tack för länken till matbloggen!
    recept på vår variant av risvälling finns också i bloggen: http://knasigmat.blogspot.com/2011/04/risvalling.html så länge vi gav dottern althera vispade vi i ett par matskedar mot slutet.
  • Tibell

Någon här vars barn som FÅR eksem av att bada. Alltså inte de barnen som redan har eksem men som blir sämre av bad utan barn som är helt eksemfria innan badet men har massa efterråt??

• tes 75
    Tibell skrev 2011-04-11 19:04:43 följande:
    Någon här vars barn som FÅR eksem av att bada. Alltså inte de barnen som redan har eksem men som blir sämre av bad utan barn som är helt eksemfria innan badet men har massa efterråt??
    inte vi, men min mamma får utslag när hon badar i badkar hemma.
Svar på tråden Allergitråden