• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    bebi3 skrev 2011-04-18 19:48:28 följande:
    nej alltså dietisten sa till mig att dessa bolag (semper, finax, fria bröd) säger att de har så rena produkter så det innehåller bara en liiiiiten mängd vetestärkelse. Ida hade ju bara en lätt förhöjning på vete och ägg, men dietisten sa att man kan behöva ta bort allt nu för att lugna kroppen och tarmarna som under en lång tid utsatts för dessa ämne som hon inte tål.

Det här med 80% hittade jag i en veteallergitråd här på familjeliv, och den tjejen hade fått info från sin dietist om detta, men enligt Idas dietist kunde vi köra med dessa produkter. Vi ska till allergikliniken nu i maj så då kommer de testa för en hel ny rad med födoämne. Kan ju hända att det tillkommer fler saker som kan vara orsaken till eksemen. Eller kan det vara så enkelt att eksemen också påverkas av när hon känner av häst, hund eller katt som hon också är allergisk emot.
    Ja, jag förstod vad dietisten sa. Men det är inte säkert att hon har rätt. Du måste testa dig fram.

Men att ta bort allt nu är helt korrekt.

Testerna är som jag skrev inte helt tillförlitliga, så oavsett vad det visar på testerna så måste man prova sig fram själv. Speciellt om hennes största besvär är eksem som är en LÅNGSAM reaktion. Testerna visar på snabba reaktioner...
  • Tibell

Dagens läkarbesök gick bra trots allt. Dock blev det mest prat om hennes astma eftersom det är den som krånglat mest i vinter.
    Men det togs nya prover på hasselnöt. De andra nötterna ville hon inte testa eftersom Bella aldrig reagerat.
    Hon kommer såklart aldrig få smaka nötter ändå..
    Tog upp detta med att Bella alltid får eksem när hon går i bara blöja men fick aldrig något svar på vad det kunde bero på.. Inga allergitester gjordes i allafall

Antar ju att det beror på tex damm eller något. Men men , vi får helt enkelt ha heltäckande kläder på henne.
    Hennes förstoppningsproblem hann vi knappt ta upp eftersom tiden rann iväg. Men hon föreslog att vi skulle öka dosen til 20 ml, vilket motsvarar två vuxendoser. Känns inte riktigt ok till en liten höna som endast väger 8710 g..
    Annars kunde vi alltid ge utav Tildes movicol tyckte hon..
    Nämde Neocaten men hon svarade bara att vi skulle ta det med dietisten. Men är det dietisten som avgör det ?
    Ska ringa henne i morgon i allafall så får vi se vad hon säger.
    Annars löser det sig på annat sätt
    Tack Mithrandil <3

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-17 20:11:53 följande:

Har inte varit inne på evigheter känns det som.
    Allt är verkligen upp och ner, fast det känns lite som om det är påväg att vända här nu.
    Ska försöka ge mig på att läsa ikapp men har ett par snabba frågor.

Min mamma är väl mest troligt glutenintolerant och har (eller ja, mest troligt då) hudceliaki.
    Hon tog bort gluten ur kosten och mådde jättebra, men sen när hon skulle göra prover så började hon äta gluten igen och blev jättedålig. men nu har hon varit utan ett tag igen med några få "misstag" men hon säger det känns som om hon reagerar på nästan allt hon äter nu.

Vad innebär egentligen att äta enbart baskost?

Någon som har bra förslag på vad man kan äta som frukost och mellanmål och liknande om man bara ska äta baskost? hur länge bör man äta baskost innan magen börjar bli något sånär i form igen?

Min mamma fick tipset att äta något som hette L-glutamin, fungerar det för att läka tarmen snabbare?

Baskost, kolla Miralicias blogg utanallt.blogspot.com/search/label/Baskost

Jag reagerar på allt typ och är jätte känslig. Är jag supernoga med att tvätta mig innan jag äter med händerna och inte äter glukossirap, dextros, druvsocker mm så är jag ok. Men jag läste även någonstans att t.ex jod (salt) kan ställa till det om man har DH...? Men jag har inte kunnat utvärdera det än.
    Är det klåda hon reagerar med? Mage också?

Jag gör egen müsli, egna smörgåsar och har Carlshamns risdryck till t.ex.

Inte hört talas om L-glutamin...?

MIRALICA?? Hjälp!
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-04-18 20:41:45 följande:
    Baskost, kolla Miralicias blogg utanallt.blogspot.com/search/label/Baskost

Jag reagerar på allt typ och är jätte känslig. Är jag supernoga med att tvätta mig innan jag äter med händerna och inte äter glukossirap, dextros, druvsocker mm så är jag ok. Men jag läste även någonstans att t.ex jod (salt) kan ställa till det om man har DH...? Men jag har inte kunnat utvärdera det än.
    Är det klåda hon reagerar med? Mage också?

Jag gör egen müsli, egna smörgåsar och har Carlshamns risdryck till t.ex.

Inte hört talas om L-glutamin...?

MIRALICA?? Hjälp!
    Oj.. glömde meddela att jag redan hittat baskost på Miralicias blogg.
    På hennes ev HC så är det framförallt klåda och att det blir röd/lila men hon säger att hon blir "dålig hela hon". Får som magkatarrsont, huvudvärk, trött, tung i kroppen och öm i leder. Förstoppning och otroligt uppsvälld mage. Sen har jag kommit på en sak som bekymrat mig länge, mamma har varit otroligt lättstött i ett par år och kan bli vansinnig för minsta lilla. När hon var glutenfri var hon gladare än hon varit på länge men såfort hon får i sig något med vete/gluten så blir hon arg som ett bi. Iaf glad att jag kunnat hitta problemet på varför hon är så arg hela tiden. Vet att jag frågat henne om det om och om igen ungefär lika länge som hon haft utslagen. 2-3år.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Mela78

Har inte läst på länge här och som vanligt har mycket skrivits, hinner inte läsa ikapp.

Vill bara dela med mig. Jag har varit väldigt nervös för att äta mat på restaurang med barnen, har varit så rädd att det ska bli fel och att jag faktiskt tycker att det är skämmigt att rabbla upp en evighetslång tål inte lista med allergener som måste undvikas. Men i helgen tog jag mod till mig, uttrustad med ett dietkort utefter dotterns allergier gick vi på restaurang och valde ut en rätt på menyn som verkade vara enkel att anpassa. Frågade sedan om de kunde anpassa rätten till dotterns allergier och gav det inplastade kortet till servitrisen. Dottern fick god mat, vi andra likaså. Fick väldigt bra bemötande och både serveringspersonal och kökspersonal var glada för det inplastade dietkortet som de fick ta med sig in i köket för att kontrollera att maten passade dottern.
    Jag använde denna sida för inspiration förutom allt jag läst här i tråden

http://www.levamedallergi.com/Content/Live/mittAllergikort.pdf
    http://www.levamedallergi.com/

• ViFrånLandet
    Mela78 skrev 2011-04-18 21:29:44 följande:
    Har inte läst på länge här och som vanligt har mycket skrivits, hinner inte läsa ikapp.

Vill bara dela med mig. Jag har varit väldigt nervös för att äta mat på restaurang med barnen, har varit så rädd att det ska bli fel och att jag faktiskt tycker att det är skämmigt att rabbla upp en evighetslång tål inte lista med allergener som måste undvikas. Men i helgen tog jag mod till mig, uttrustad med ett dietkort utefter dotterns allergier gick vi på restaurang och valde ut en rätt på menyn som verkade vara enkel att anpassa. Frågade sedan om de kunde anpassa rätten till dotterns allergier och gav det inplastade kortet till servitrisen. Dottern fick god mat, vi andra likaså. Fick väldigt bra bemötande och både serveringspersonal och kökspersonal var glada för det inplastade dietkortet som de fick ta med sig in i köket för att kontrollera att maten passade dottern.
    Jag använde denna sida för inspiration förutom allt jag läst här i tråden

www.levamedallergi.com/Content/Live/mittAller...
    www.levamedallergi.com/

Vad roligt att läsa! Glad Lilleman är ju bara drygt 1,5 år ännu men vi hoppas så klart kunna ta med honom ut och äta när han blir äldre, då ska jag göra som du - tack för tipset!
  • Miralicia
    mithrandil skrev 2011-04-18 21:17:32 följande:
    På hennes ev HC så är det framförallt klåda och att det blir röd/lila men hon säger att hon blir "dålig hela hon". Får som magkatarrsont, huvudvärk, trött, tung i kroppen och öm i leder. Förstoppning och otroligt uppsvälld mage. Sen har jag kommit på en sak som bekymrat mig länge, mamma har varit otroligt lättstött i ett par år och kan bli vansinnig för minsta lilla. När hon var glutenfri var hon gladare än hon varit på länge men såfort hon får i sig något med vete/gluten så blir hon arg som ett bi. Iaf glad att jag kunnat hitta problemet på varför hon är så arg hela tiden. Vet att jag frågat henne om det om och om igen ungefär lika länge som hon haft utslagen. 2-3år.
    Lite komiiskt att du skriver det där med humör eftersom sambon kommenterade här hemma för någon vecka sen att jag har blivit mycket lugnare och inte alls gick i taket lika snabbt för olika saker sen jag slutade med sädesslagen. Skäms
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Mela78
    ViFrånLandet skrev 2011-04-18 21:36:14 följande:
    Vad roligt att läsa! Glad Lilleman är ju bara drygt 1,5 år ännu men vi hoppas så klart kunna ta med honom ut och äta när han blir äldre, då ska jag göra som du - tack för tipset!
    Dottern har nyligen fyllt två år, hon var så duktig på restaurangen. Även vår fyra åring var riktigt duktig, satt stilla nästan hela tiden fast han gärna ville undersöka hela restaurangen istället för att äta. Tungan ute Har saknat att kunna äta ute ibland, jag och maken gick ut och åt minst en gång i månaden innan vi fick barn. Dietkortet kommer att underlätta livet för mig iallafall! Var så bra att personalen kommenterade hur bra det var för de också.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-04-18 21:17:32 följande:
    Känns igen. Alltihop. På gott och på ont kanske. Men jag blir helt enkelt kass. Känner mig sjuk liksom och otroligt lättretad. Det hänger ju ihop med att man mår så dåligt, stubinen är väldigt kort minst sagt och ja, nu kanske det mest är min familj som märkt något och då speciellt maken.
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-04-18 18:43:42 följande:
    Hej i tråden! I dag har sambon varit till läkaren med yngsta dottern. Vi fick då veta att hon lider utav Quinckeödem. Går att läsa om detta här: www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=8... Låter verkligen som vår dotter. Skönt att få veta då det varit så otroligt konstigt med henne. Någon som hört talas om detta?
    Intressant!
Svar på tråden Allergitråden