• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • MariaWe

Bokhylla och K Kavat: Tack för tipsen! Idag, när jag hunnit smälta det hela lite mer, känns det mycket bättre!

• tes 75
    Kavat skrev 2011-04-12 18:19:43 följande:
    Är det något i vattnet?
    Har ni badat innan med något i badkaret?

Mina reagerar ibland, men jag tror det är utav schampoot osv. Sist var det barnängens som inte verkar funka...
    man kan tydligen få nässelutslag av vatten, sk "aquagen urticaria".
  • Jaramla

k kavat: jag är sjukt imponerad av hur mycket du skriver och tänker och hjälper till i den här tråden! jätteeloge till dig! {#emotions_dlg.flower}

• Tibell
    Kavat skrev 2011-04-12 18:19:43 följande:
    Är det något i vattnet?
    Har ni badat innan med något i badkaret?

Mina reagerar ibland, men jag tror det är utav schampoot osv. Sist var det barnängens som inte verkar funka...
    Hon kanske hann reagera på Tildes schampo. Brukar aldrig använda något på henne men hon satt i badet när jag sköljde ur Tildes. Tog upp henne direkt när jag var klar man hon hann ju säkert få det på sig. Nu är det redan borta så jag har pustat ut =)

Hur går det med lillen ?? Kommit någon vart med alla allergier ? Kunnat införa något nytt?
  • Tibell
    Mithrandil : Hur är det med lilltjejen ? Har ni fått veta något mer angående hennes järnvärde ? Och blev andningen bättre sen?

ViFrånLandet : Hur går det med G ?? Fått göra några nya allergitester på räkor?
  • Kavat

Tes, fast då borde man väl få det jämt, eller? Jag gissar ju bara, eftersom det inte brukar hända tänkte jag.

• Kavat

Kerly, tack! Jag känner bara att jag inte alltid hinner svara på allt man vill svara på. Men det är nog bra att inte lägga näsan i blöt jämt också.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-04-12 20:44:57 följande:
    Mithrandil : Hur är det med lilltjejen ? Har ni fått veta något mer angående hennes järnvärde ? Och blev andningen bättre sen?

ViFrånLandet : Hur går det med G ?? Fått göra några nya allergitester på räkor?
    Ja, hon hade bara problem med andningen ett kort tag. Över natten ungefär och sen vände det.
    Nu är magen nästan i fas igen och min sambo sa att hon har inte gråtit en enda gång från kl 7-14 när jag var och jobbade så förhoppningsvis är det över för den här gången nu. Börjar mer och mer misstänka den där nedrans vetevällingen ändå. Måste få "rövat ur" och ringa och be om ett patchtest på henne. Snart börjar hon dagis och de lär ju inte gå med på att ge henne samma kost vi ger henne. hon äter ju alltid samma saker.

Järnvärdet får vi veta mer om på fredag. ska till barnmott och göra en uppföljning på vikten efter vi slutat med mjölken för att se så att de tycker det är bra. har egentligen tackat för oss där, men de sa att allergimott kunde ta allergierna men att de inte ville släppa hennes tillväxt utifall att det beror på annat än allergi.. Och eftersom det lät vettigt så stannade vi kvar för tillväxt.

de har ju tagit en massa andra prover för att se vad det dåliga järnvärdet beror på men jag hoppas att det bara var infektionen som gjorde det och att det är bra nu igen.

tack så jättemycket för omtanken! Hjärta

Är tilde fortfarande pigg och glad?

tes: Mina barn har alltid fått feber och illaluktande diarre avföringar i samband med tandsprickning. Enligt alla som jag pratat med så säger det att det hör till.. vart har du läst att de inte ska få feber vid tandsprickning? det läser man väl överallt att det är så? Eller har de ändrat sen jag googlade när alex var liten?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell
    mithrandil skrev 2011-04-12 21:11:26 följande:
    Ja, hon hade bara problem med andningen ett kort tag. Över natten ungefär och sen vände det.
    Nu är magen nästan i fas igen och min sambo sa att hon har inte gråtit en enda gång från kl 7-14 när jag var och jobbade så förhoppningsvis är det över för den här gången nu. Börjar mer och mer misstänka den där nedrans vetevällingen ändå. Måste få "rövat ur" och ringa och be om ett patchtest på henne. Snart börjar hon dagis och de lär ju inte gå med på att ge henne samma kost vi ger henne. hon äter ju alltid samma saker.

Järnvärdet får vi veta mer om på fredag. ska till barnmott och göra en uppföljning på vikten efter vi slutat med mjölken för att se så att de tycker det är bra. har egentligen tackat för oss där, men de sa att allergimott kunde ta allergierna men att de inte ville släppa hennes tillväxt utifall att det beror på annat än allergi.. Och eftersom det lät vettigt så stannade vi kvar för tillväxt.

de har ju tagit en massa andra prover för att se vad det dåliga järnvärdet beror på men jag hoppas att det bara var infektionen som gjorde det och att det är bra nu igen.

tack så jättemycket för omtanken! Hjärta

Är tilde fortfarande pigg och glad?
    Håller tummarna att det inte var veten!! Men hon hade väl kunnat äta lite pasta och macka innan utan att reagera ?? Om det nu är så får vi hoppas att det bara var en engångsgrej med magproblemen ;)
    Vad är hon allergisk mot ? Är det mjölk?

Tilde är jätte bra i magen =) Gnäller en hel del igen men det tror jag har med att göra att hon är sååå trött hela tiden. Sover mellan 17/18 - 6 men är ändå dödstrött på eftermiddagarna.
    Nu är det bara denna dumma pollen som besvärar henne =(

Bella hade falsk krupp i natt igen så nu är hennes astma bajs igen..men men. Vad är en bal på slottet som de brukar säga ;)
    Tack för att du frågar !
Svar på tråden Allergitråden