• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona
    PetraD skrev 2011-05-24 00:10:53 följande:
    sent & ska sova så berättar lite snabbt; i stora drag
    Har en pojk på snart 10år som sen han var liten varit allergisk. Började med mjölk och ägg, nu har han även fisk, nötter, soja. Det har även visat på vetemjöl, men det är aldrig något vi märkt att han reagerar på.
    Men min tanke har kommit upp om gluten... Han har alltid varit väldigt smal, har hört att det kan vara ett "symtom". Vet att man inte ska jämföra, men hans 2½år yngre syster är några cm kortare och väger ca 3kg mer. Fast hon är helt normalviktig. Han är ca 137cm & väger ca 28kg. Inget eksem på flera år, men oftast ganska torr i huden.
    Tips tas tacksamt emot. Hur har ni märkt av "era" glutenintoleranser??

Tack & god natt
    Ring läkaren och be om ett test, man testar med ett blodprov och får svar inom några dagar.
  • Allrona
    Maddisen80 skrev 2011-05-24 14:05:40 följande:
    Jag har hittat såser jag tål lohmanders+eriks dem är rätt goda:)
    Jag levde typ på Lohmanders när jag (mitt under grillsäsongen) fick lov att äta mjölkfritt
  • Allrona
    Maddisen80 skrev 2011-05-24 14:05:40 följande:
    Jag har hittat såser jag tål lohmanders+eriks dem är rätt goda:)
    Kom på att jag tror någon av Lohmanders innehåller mjölk, det var nog bara den vanliga bearneisen som jag kunde äta? Det är ju iof två år sedan så det kan ju ha ändrats.
  • Kavat
    PetraD skrev 2011-05-24 00:10:53 följande:
    sent & ska sova så berättar lite snabbt; i stora drag
    Har en pojk på snart 10år som sen han var liten varit allergisk. Började med mjölk och ägg, nu har han även fisk, nötter, soja. Det har även visat på vetemjöl, men det är aldrig något vi märkt att han reagerar på.
    Men min tanke har kommit upp om gluten... Han har alltid varit väldigt smal, har hört att det kan vara ett "symtom". Vet att man inte ska jämföra, men hans 2½år yngre syster är några cm kortare och väger ca 3kg mer. Fast hon är helt normalviktig. Han är ca 137cm & väger ca 28kg. Inget eksem på flera år, men oftast ganska torr i huden.
    Tips tas tacksamt emot. Hur har ni märkt av "era" glutenintoleranser??

Tack & god natt
    Håller med, be om ett blodprov på gluten. Men sen kan det faktiskt lika gärna vara symptom på allergi också. Så det kan lika gärna vara veteallergi som gör att han kanske inte går upp som han ska och att han är torr... Eller någon annan allergi som ni inte "upptäckt".

Äter han t.ex guarkärnmjöl och ärtor/bönor t.ex. En sojaallergisk kan ju reagera på baljväxter och (baljväxts)tillsatser också.
  • LillSkruttet

Så, nu har jag pratat med läkaren.....

Han ordinerade nya blodprover, den här gången ska det kollas för vete, havre, råg och majs.
    Vad gäller andningen skulle vi öka Pulmicorten några dagar till 2 x 3, samt Airomiren 2 puffar åt gången med 10-15 minuters mellanrum för att få ordentligare vidgning av luftrören. Singulair fortsätter vi med.
    Han trodde inte andningsproblemen kom sig av ev pollenallergi. Dock kunde han inte utesluta att det är en allergisk reaktion mot något av födoämnena, ex vete.

Om andningen blir sämre, eller inte nämnvärt bättre av ökade inhalationer ska vi åka in halvakut till barnakuten då Leonard bukandas och har indragningar mest hela tiden. Han kunde då få inhaleras inneliggande ett tag för att se om det gick att få luftrören "rena". Vi skulle också höra med akutläkaren om han kunde ringa ner vår allergiläkare för då kunde även han lyssna på honom.

Dietisten stod vi i kö till enl läkaren. Jag skulle dock be om hennes nummer när jag kommer in för Leonards provtagning på torsdag, så skulle jag ringa och ligga på lite om en tid.

Nu känns det som vi har en handlingsplan. Förhoppningsvis ordnar det upp sig nu.

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Maddisen80
    Allrona skrev 2011-05-24 14:12:41 följande:
    Kom på att jag tror någon av Lohmanders innehåller mjölk, det var nog bara den vanliga bearneisen som jag kunde äta? Det är ju iof två år sedan så det kan ju ha ändrats.
    Jag såg nu att cafe de paris såsen innehåller smörarom så du har helt rätt.
  • mithrandil

Var på bvc med amanda idag. Inte vuxit en mm och inte gått upp ett gram sen sist vi var där för lite över en mån sen. Suck!

alexanders prover var negativa för celiaki, men läkaren sa att de ska testa om han är glutenallergisk (?) man kan visst vara det också sa hon och då är det vetestärkelsen i vetet man inte tål? Förstod inte riktigt men det lät bra. Annars tyckte hon att även alexander ska äta samma mat som amanda och att jag ska provocera båda barnen samtidigt så förhoppningsvis får vi väl livsmedelshänvisning till honom också då.

Men vad ger jag honom som välling på kvällen nu? Han är ju 2år och är van vid sin välling. Försökte koka välling på mjölk och majzena en gång men den tyckte han inte om. Kan hända jag hade för mycket socker i men jag vet inte.

LIllskruttet: Skönt att det känns som om ni kommer någon vart nu iaf! Tråkigt att ständigt stampa på samma ställe hela tiden. Håller tummarna för att de hittar något nu så han får bli bättre!

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-24 21:16:40 följande:
    Var på bvc med amanda idag. Inte vuxit en mm och inte gått upp ett gram sen sist vi var där för lite över en mån sen. Suck!

alexanders prover var negativa för celiaki, men läkaren sa att de ska testa om han är glutenallergisk (?) man kan visst vara det också sa hon och då är det vetestärkelsen i vetet man inte tål? Förstod inte riktigt men det lät bra. Annars tyckte hon att även alexander ska äta samma mat som amanda och att jag ska provocera båda barnen samtidigt så förhoppningsvis får vi väl livsmedelshänvisning till honom också då.

Men vad ger jag honom som välling på kvällen nu? Han är ju 2år och är van vid sin välling. Försökte koka välling på mjölk och majzena en gång men den tyckte han inte om. Kan hända jag hade för mycket socker i men jag vet inte.

LIllskruttet: Skönt att det känns som om ni kommer någon vart nu iaf! Tråkigt att ständigt stampa på samma ställe hela tiden. Håller tummarna för att de hittar något nu så han får bli bättre!
    Trist att hon inte vuxit. Håller med dig om att ni inte ska provocera på lääääänge nu så hennes mage får en chans att repa sig. Lilla stumpan.

Tur att de inte heller har en aning om vad de snackar om då!

Det heter veteproteinallergisk.  Eller glutenintolerans (celiaki)
    (Allergisk mot gluten ska man tydligen kunna vara men det är tydligt otroligt ovanligt har jag för mig jag har läst och det är inte det sjukvården testar.
    Det är inget gluten i vetestärkelse, glutenet är borttaget ur vetestärkelse och därför brukar glutenintoleranta tåla vetestärkelse. Så med andra ord är det veteallergi hon pratar om.

Vad äter han för välling nu på kvällen?  Du kan i princip koka på vilket mjöl som helst som han tål och vilken dryck som helst som han tål och sen Neocate i?
    Vet inte om Semper har risvälling?? Någon med koll, men det kan finnas färdiga i t.ex ekologiska barnmatsbutiken.se ??? Det går att ringa och kolla med dem.
    Men annars så är det nog så att ni kanske behöver berika med något (neocate) även till honom om den ska bli näringsriktig. Beror ju också på hur mycket han äter i övrigt så klart.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-24 21:26:17 följande:
    Trist att hon inte vuxit. Håller med dig om att ni inte ska provocera på lääääänge nu så hennes mage får en chans att repa sig. Lilla stumpan.

Tur att de inte heller har en aning om vad de snackar om då!

Det heter veteproteinallergisk.  Eller glutenintolerans (celiaki)
    (Allergisk mot gluten ska man tydligen kunna vara men det är tydligt otroligt ovanligt har jag för mig jag har läst och det är inte det sjukvården testar.
    Det är inget gluten i vetestärkelse, glutenet är borttaget ur vetestärkelse och därför brukar glutenintoleranta tåla vetestärkelse. Så med andra ord är det veteallergi hon pratar om.

Vad äter han för välling nu på kvällen?  Du kan i princip koka på vilket mjöl som helst som han tål och vilken dryck som helst som han tål och sen Neocate i?
    Vet inte om Semper har risvälling?? Någon med koll, men det kan finnas färdiga i t.ex ekologiska barnmatsbutiken.se ??? Det går att ringa och kolla med dem.
    Men annars så är det nog så att ni kanske behöver berika med något (neocate) även till honom om den ska bli näringsriktig. Beror ju också på hur mycket han äter i övrigt så klart.
    Det var Winnergård som sa glutenallergisk och att hon sa att de skulle göra något nytt test för att se om det var vetestärkelse i vetemjölet han inte tål? Jag förstår ingenting om det där, bara lyssnade på vad hon sa. Han hade ju bara 0.10 på vete?

Nu äter han nestles fullkornsvälling.
    Kommer ta bort gluten även från honom så man får väl göra något liknande det amanda har fast kanske blanda det med rismjölk eller något. Kanske blir godare då?

Han äter jättebra om han inte mår dåligt. Nu när han varit kass i magen länge äter han bara ris och grönsaker.
    Han vägrar ju äta mycket. skulle gissa på att han väljer bort mat han inte klarar av. behöver man berika till en 2åring?

vet inte om jag vågar testa ge honom havreprodukter, han åt alltid havregrynsgröt när han var mindre men nu vägrar han äta det. vet inte om man tolkar det som om han inte tål det eller testar ge honom det.
    Själv tycker jag ju bättre om havreprodukterna än ris. Amanda verkar klara havre hur bra som helst. om det inte är därför hon inte går upp i vikt igen.

fan.. hoppas vi får tiden till dietisten snart så vi kan få nån ordning på allting. går ju inte ha ett barn som mår dåligt och ett barn som inte går upp i vikt. Annars tänker jag mig att gå ner på baskost för alla.

jag själv verkar också bli dålig varje gång jag äter något som innehåller gluten numera. Så konstigt! Jag som aldrig mått dåligt av det förr men nu klarar jag varken pizza, smörgås eller pasta. får världens magknip.
    Eller kan det vara så att jag reagerar nu bara för vi äter det så sällan?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
Svar på tråden Allergitråden