• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Mithrandil : skönt att inte reaktionen blev allvarlig :0 men nu vet ni ju om hon tål mjölk eller inte.. Det är ju skönt :)
    Trist med hosta dock.. Alltid är det något ;)

Har hon någon gång testat soja, sojasläktingar, ägg, havre mm ? Har hon aldrig testat det förstår jag att du är nyfiken på om det skulle funka eller inte.
    Bara du och barnens pappa kan avgöra om ni ska provocera eller inte. Vi här inne kan bara ge råd och tips.
    Samtidigt som man inte vill göra sina barn illa vill man inte plocka bort en uppsjö med livsmedel bara för att de kanske är allergiska..

Bellas eksem berodde på en lite liten smula riskaka med ostsmak hon han stoppa i munnen och spotta ut..
    Men det är redan på väg bort nästan allt :)

• Miralicia
    Kavat skrev 2011-05-22 11:45:15 följande:
    Du får ett intyg och stressa inte i "onödan" är mitt råd med de allergena sakerna.
    Det enda färdiga bröd vi tål är Garbos quinoabröd som vi rostar och Moillas flatbröd (till tacos pizza används det här). Och kexen Millys friends. De jag kommer på nu i alla fall... Resten får vi baka eget.
    Schärs Fette crocanti funkar väl också för er trots märkningen med ev spår av soja?
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-22 11:54:06 följande:
    Mithrandil : skönt att inte reaktionen blev allvarlig :0 men nu vet ni ju om hon tål mjölk eller inte.. Det är ju skönt :)
    Trist med hosta dock.. Alltid är det något ;)

Har hon någon gång testat soja, sojasläktingar, ägg, havre mm ? Har hon aldrig testat det förstår jag att du är nyfiken på om det skulle funka eller inte.
    Bara du och barnens pappa kan avgöra om ni ska provocera eller inte. Vi här inne kan bara ge råd och tips.
    Samtidigt som man inte vill göra sina barn illa vill man inte plocka bort en uppsjö med livsmedel bara för att de kanske är allergiska..

Bellas eksem berodde på en lite liten smula riskaka med ostsmak hon han stoppa i munnen och spotta ut..
    Men det är redan på väg bort nästan allt :)
    hon fick nån barnmatsburk när hon var strax över 6mån, fick diarre. Testade ytterligare 2 gånger och samma sak hände. Havreprodukter äter hon nu, utan problem. Aldrig testat soja eller släktingar, inte heller baljväxter eller fisk. Listan över saker hon aldrig har ätit är ganska lång för hon äter nästan samma sak varje dag.

tänka sig att det kan komma reaktion efter något dom inte ens äter. Lite lustigt egentligen. Samma hände ju alex. han tog en äggbit i munnen och spottade ut och sen var han dålig i ett par dagar efter.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mammsilon
    Kavat skrev 2011-05-22 11:40:23 följande:
    Tar man bort antihistaminerna och ja, alla pollenmedicin han har så reagerar han ju mer på pollen gissar jag och även på hunden. Äter han pollenmedicinen så reagerar han kanske mindre.
    Men oavsett så om ni är inomhus och han inne ett tag så är det ju inte så mycket pollen i luften men däremot hund. Sen när han varit där ett tag så hälsar han på hunden och riktigt gosar med den och tar i sina ögon. Jag tror ju han kommer reagera rättså tydligt då.
    Vet ni i efterhand varken till eller från får ni väl göra om det när det är vinter och inget pollen i luften så att ni vet vad han reagerar på, men om han är allergisk mot hunden tror jag ni kommer märka det om han gör ovanstående "test". Vet liksom inte riktigt vad jag ska skriva mer...
    tack för ditt svar! det blir nog skit bra, han äter ju pollenmedicin som heter areus tror jag..eller något sånt...och sedan en massa sprayer också när han behöver.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-22 11:45:15 följande:
    Du får ett intyg och stressa inte i "onödan" är mitt råd med de allergena sakerna.
    Det enda färdiga bröd vi tål är Garbos quinoabröd som vi rostar och Moillas flatbröd (till tacos pizza används det här). Och kexen Millys friends. De jag kommer på nu i alla fall... Resten får vi baka eget.
    Ja, du har såklart rätt. Onödigt att stressa. Innerst inne förstår jag väl det, men det här med tålamod är inte min grej. Men jag har blivit övertygad nu. dels vad ni skrivit här och efter amandas reaktioner av alex välling igår. vet inte hur mycket hon hann att få i sig men hon har inte klarat att sova idag om hon inte fått ligga på en, hela rumpan, eller längre framåt är helt sönder frätt och hon har haft både diarre och kräkningar idag. Det räcker för mig. Kommer göra som winnergård säger och vänta in 2årsdagen istället så får vi se.

Får väl be om ett intyg om att hon inte ska äta allt som vi pratat om tidigare. Hon kommer kanske inte vara speciellt svår. Det var ju hon själv som tyckte att amanda skulle ha livsmedelshänvisning på glutenfritt utan diagnos och det brukar väl vara svårt att få i vanliga fall efter vad jag har förstått. Nej, jag får nog mitt intyg.

Tack för pepp!!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-22 20:32:23 följande:
    Ja, du har såklart rätt. Onödigt att stressa. Innerst inne förstår jag väl det, men det här med tålamod är inte min grej. Men jag har blivit övertygad nu. dels vad ni skrivit här och efter amandas reaktioner av alex välling igår. vet inte hur mycket hon hann att få i sig men hon har inte klarat att sova idag om hon inte fått ligga på en, hela rumpan, eller längre framåt är helt sönder frätt och hon har haft både diarre och kräkningar idag. Det räcker för mig. Kommer göra som winnergård säger och vänta in 2årsdagen istället så får vi se.

Får väl be om ett intyg om att hon inte ska äta allt som vi pratat om tidigare. Hon kommer kanske inte vara speciellt svår. Det var ju hon själv som tyckte att amanda skulle ha livsmedelshänvisning på glutenfritt utan diagnos och det brukar väl vara svårt att få i vanliga fall efter vad jag har förstått. Nej, jag får nog mitt intyg.

Tack för pepp!!
    Stackars lilla Amanda! Stor kram till er båda!

Jag var inte lika tålmodlig med mellankillen i början, men insåg efterhand att det var det enda rätta. Denna gång var jag inställd från början att vi skulle få ta det lugnt.

Man kan göra lapp till dagis som innehåller det hon FÅR äta istället. Och de får inte ge något annat än det som står på den lappen. Hojta när det är dags, jag har en del "färdigt" som du kan få.

Tack Miralicia, Vi tål Fette Crochanti ja, men ingen av dem är nog superallergiska mot soja...
  • Tibell

Mithrandil : stackars lilla hönan :( hoppas hon repar sig fort.. Kramar till er bägge !!

Kavat : tror du Bella tål fetten ? Hon har reagerat på mjölkfri choklad som innehöll spår av soja ..

• The Luckiest

Någon som vet hur länge man brukar testa med ny frukt? Om man inte märker några symptom, hur länge brukar man hålla på?

• annakoh1209
    Wittra skrev 2011-05-22 10:12:23 följande:

Hej, jag fick se denna tråd och har en fråga. I fredags hände nåt märkligt med mina läppar....först tyckte jag det var ovanligt torrt. Men upplevde inte att läppsyl hjälpte ( använder försvarets....) sen tyckte jag det kändes stramt, irriterat och nästan lite brännande.

sen upplever jag även svullnads/domningskänsla i dem.

1177 trodde att det kunde röra sig om allergisk reaktion? Själv vet jag inte alls....bara att det är fruktansvärt obehagligt

hej den reaktionen du beskriver får jag då jag äter kaviar så det har jag tagit bort ur kosten nu har jag fått den domningskänslan i läpparna längre,
    vad åt du strax innan det hände?
  • ViFrånLandet
    Wittra skrev 2011-05-22 10:12:23 följande:

Hej, jag fick se denna tråd och har en fråga. I fredags hände nåt märkligt med mina läppar....först tyckte jag det var ovanligt torrt. Men upplevde inte att läppsyl hjälpte ( använder försvarets....) sen tyckte jag det kändes stramt, irriterat och nästan lite brännande.

sen upplever jag även svullnads/domningskänsla i dem.

1177 trodde att det kunde röra sig om allergisk reaktion? Själv vet jag inte alls....bara att det är fruktansvärt obehagligt

Så där fick jag innan jul, såg ut som om läpparna skulle sprängas! Hade inte ätit något konstigt/annorluna men däremot höll vi på att måla om inne och jag använde kvistlack, vilket läkaren trodde var boven i dramat. Har aldrig haft några allergiska reaktioner förut och inte heller efter denna händelse.

Har du vart utsatt för något ovantligt/annorlunda som kan ha orsakat det hela? Mat eller något annat du kommit i kontakt med?

Svar på tråden Allergitråden