• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Är lite dålig på det där med celiaki faktiskt :/
    Men som du säger har Amanda ätit det för få gånger för att få en diagnos.
    Förhoppningsvis är hon bara känslig för vete och att det växer bort..
    Det hoppas jag det gör för Bella!
    Annars har jag alltid fått för mig att ett negativt blodprov betyder ingen celiaki.. Men jag vet inte :)
    Kavat kommer nog snart in och klargör hur det funkar..

Jag tycker ju inte heller att hon ska vara såhär förstoppad utan anledning.
    Hon dricker väldigt bra till varje måltid och en del däremellan...
    Får väl ge det ett tag till och se vad som händer.
    Hennes läkare är inte det minsta bekymrad över hennes förstoppningsproblematik ..

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-24 22:15:14 följande:
    Är lite dålig på det där med celiaki faktiskt :/
    Men som du säger har Amanda ätit det för få gånger för att få en diagnos.
    Förhoppningsvis är hon bara känslig för vete och att det växer bort..
    Det hoppas jag det gör för Bella!
    Annars har jag alltid fått för mig att ett negativt blodprov betyder ingen celiaki.. Men jag vet inte :)
    Kavat kommer nog snart in och klargör hur det funkar..

Jag tycker ju inte heller att hon ska vara såhär förstoppad utan anledning.
    Hon dricker väldigt bra till varje måltid och en del däremellan...
    Får väl ge det ett tag till och se vad som händer.
    Hennes läkare är inte det minsta bekymrad över hennes förstoppningsproblematik ..
    Förstoppning och sen astma som aldrig vill bli bra + dålig (om ingen) tillväxt i samband känner ju iaf jag är något att oroa sig över. hade jag varit du hade jag nog bytt läkare och se om någon annan förstår bättre.
    Så ska hon inte behöva ha det. Men nu är ju jag en oroare så jag oroar mig för allt.
    fast tänker man på hur bella brukar se ut (på dina videosar alltså) så ser hon ändå välmående och glad ut och verkar hon inte lida nämndvärt kanske inget är någon större fara ändå?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona

Mithrandil - vad jobbigt att hon inte växt! Min lilla har också stått still ett bra tag igen drar mig för att boka en ny tid för viktkoll eftersom jag vet att hon inte har gått upp nu heller. Men tyvärr hjälper det ju inte att dra ut på det....

Min dotter får varm risdryck istället för välling och det funkar bra för oss. Hon får ju iof fettillskott i men jag tror inte de ska göra ngt med konsistensen.

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-05-24 22:22:36 följande:
    Mithrandil - vad jobbigt att hon inte växt! Min lilla har också stått still ett bra tag igen drar mig för att boka en ny tid för viktkoll eftersom jag vet att hon inte har gått upp nu heller. Men tyvärr hjälper det ju inte att dra ut på det....

Min dotter får varm risdryck istället för välling och det funkar bra för oss. Hon får ju iof fettillskott i men jag tror inte de ska göra ngt med konsistensen.
    Nej men åh! det som precis börjat vända förut.
    Men, hur ser det nu ut med teorin om undermedicinerad astma? Nu borde det väl gått såpass långt att hon borde börjat växa igen? Stackars er! vi har ju haft det lugnt ett tag nu, amanda hade hittat en kurva och följde den i ett par mån men nu har hon planat nästan 1kurva på 1mån.

tack för förslaget! Ska definitivt testa ge honom uppvärmd risdryck och se om han dricker. Kanske vi kan få bort det sista av hans eksem. Sen måste jag lämna lapp till dagis att de får ta bort mjölk, ägg, gluten och soja från hans kost. Pust, de lär bli överlyckliga.

Men räcker det att ta bort enbart det eller borde man gå på baskost ändå? Om han inte blir helt bra så får man väl leta annat då antar jag? Kanske enklast med baskost?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat

Lite snabbt. Har man inte ätit gluten så kommer det inte visa på glutenprover eller på gastron. Man måste äta gluten för att det ska visa. Värdet sjunker med tiden och blir normalt efter ett tag på glutenfri kost = man är frisk typ.

Det är inte samma med allergier. Det visar (om det visar alls) på blodprov även efter att man slutat äta vete t.ex.
    Sen säger läkarna olika. Vissa säger att det inte är någon idé att testa igen för det kan sjunka om man inte får i sig det man tål, medans andra testas årligen och då tror man att de blir bättre för att värdet sjunker. Men det är tydligen inte hela sanningen enligt vår allergolog om jag tolkade henne rätt. Hon tycker ju att det är onödigt att testa årligen för det säger inget enligt henne om hur verkligheten är.

• PetraD

fått några svar på mitt tidigare inlägg; tack!!! kommer svara på det, men gör det imorgon; dags att sova Men en snabb fråga innan glömmer, ni som har barn som är allergiska mot någon nöt. Tar ni bara bort den nöten eller alla nötter??? här tar vi bort alla...

• FenomenaA

Hej igen! Jag har inte hunnit följa er så noga, men har fått många ovärdeliga tips här. Dessutom har sonen mått lite bättre senaste halvåret. :D Han är allergisk emot mjölk, ägg, vete, soja, sojasläktingar och jordnötter. Vi utesluter även andra sädesslag (utom ren havre), mandel, nötter, skaldjur, sesam, en del frukter mm.

På det stora hela mår sonen bra, så länge han inte snor syrrans macka eller liknande.

• FenomenaA
    Jag har tagit tag i ansökan om vårdbidrag, som jag ev ska hinna få in innan månadsskiftet. Jag skulle väldigt gärna ta emot era, och titta.Solig
  • Maddisen80
    LillSkruttet skrev 2011-05-24 16:39:50 följande:
    Så, nu har jag pratat med läkaren.....

Han ordinerade nya blodprover, den här gången ska det kollas för vete, havre, råg och majs.
    Vad gäller andningen skulle vi öka Pulmicorten några dagar till 2 x 3, samt Airomiren 2 puffar åt gången med 10-15 minuters mellanrum för att få ordentligare vidgning av luftrören. Singulair fortsätter vi med.
    Han trodde inte andningsproblemen kom sig av ev pollenallergi. Dock kunde han inte utesluta att det är en allergisk reaktion mot något av födoämnena, ex vete.

Om andningen blir sämre, eller inte nämnvärt bättre av ökade inhalationer ska vi åka in halvakut till barnakuten då Leonard bukandas och har indragningar mest hela tiden. Han kunde då få inhaleras inneliggande ett tag för att se om det gick att få luftrören "rena". Vi skulle också höra med akutläkaren om han kunde ringa ner vår allergiläkare för då kunde även han lyssna på honom.

Dietisten stod vi i kö till enl läkaren. Jag skulle dock be om hennes nummer när jag kommer in för Leonards provtagning på torsdag, så skulle jag ringa och ligga på lite om en tid.

Nu känns det som vi har en handlingsplan. Förhoppningsvis ordnar det upp sig nu.
    Hej vad bra att de ska ta mer prover  och kolla upp de ordentligt så du vet vad de är som är fel .
  • Allrona

Mithrandil - ja, hon hade ju gått upp 400 gram men sen har hon stått still nu igen. Vi väger henne ju hemma så vi har koll Vet inte riktigt om teorin med astman håller, fast nu är astman risig igen och förra veckan var hon sjuk i feber, veckan innan det dålig astma och veckan innan det tokförkyld. Så det är väl kanske inte så konstigt att hon inte går upp ändå, det är ju liksom alltid nått med henne! Men vi kämpar på, hon äter bra nu, både hemma och på dagis så jag hoppas att det snart visar sig på vågen.

Svar på tråden Allergitråden