• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    t0va skrev 2011-05-20 15:48:47 följande:
    Hur stor är en liten bit? Pratar vi typ några mm, eller cm? Känns som ett naturligt steg nu är att prova ägg för Theo, vi har inte gjort några tester så jag vet inte men vågar inte köra på för fullt. 
    vi gav 1x1cm pannkaka första dagen, 3x3cm andra och 5x5cm tredje dagen... Men det borde ju bero på vilket recept man använder sig av, i vårt var det bara ½ ägg och det blev 3-4 pannkakor tror jag (?)
  • Tibell

Alrro : Tack =)

Sitter här och är lite ledsen inombords.
    Idag när jag hämtade flickorna på dagis berättar fröken att barnen ätit chokladpudding till efterrätt.
    Eftersom jag antog att även mina barn fått frågade jag hur de hade lyckats få smeten att stelna eftersom jag aldrig lyckats med det.
    Då svarade fröken " Nä Tilde fick ingen, hon protesterade en del såklart men sen gick det bra ".
    Nähe svara jag , fick hon en glass istället eller ? " Nej ett päron"
    Hur kan de på fullaste allvar tro att en 4 åring nöjer sig med att päron när alla andra dagisbarnen sitter och glatt smaskar i sig chokladpudding och antagligen gick och pratade om det efterråt ??
    Min älskade lilla Tilde som alltid ser till att alla ska ha lika och alltid är väldigt mån om alla andra fick sitta där och bli utan..
    Jag har sagt åt dem att gärna säga till mig innan de ska ha glass/tårta/bullar eller liknande så jag kan fixa något till flickorna om de är osäkra. Men nej då, ett sketet päron fick hon =/
    Ni må tro att det gör vansinnigt ont i mammahjärtat =/
    Ska ringa till köket på Måndag och reda ut det här och åter igen säga till dem att förvarna mig så jag kan ta med något.. Mina barn ska fasiken inte vara utan fler gånger...

Nu ska vi eventuellt börja provocera Tilde med mjölk..
    Glutentestet visade neg i allafall och nu mår hon sååå bra med movicolen..

• Tibell

Kan tillägga att vi hade en stor glassfest när vi kom hem ;) Läkte ett brustet mammahjärta och gjorde Tilde glad igen =)

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-05-20 21:31:20 följande:

Idag när jag hämtade flickorna på dagis berättar fröken att barnen ätit chokladpudding till efterrätt.
    Eftersom jag antog att även mina barn fått frågade jag hur de hade lyckats få smeten att stelna eftersom jag aldrig lyckats med det.
    Då svarade fröken " Nä Tilde fick ingen, hon protesterade en del såklart men sen gick det bra ".
    Hur kan de på fullaste allvar tro att en 4 åring nöjer sig med att päron när alla andra dagisbarnen sitter och glatt smaskar i sig chokladpudding och antagligen gick och pratade om det efterråt ??
    Min älskade lilla Tilde som alltid ser till att alla ska ha lika och alltid är väldigt mån om alla andra fick sitta där och bli utan..
    Jag har sagt åt dem att gärna säga till mig innan de ska ha glass/tårta/bullar eller liknande så jag kan fixa något till flickorna om de är osäkra. Men nej då, ett sketet päron fick hon =/
    Ska ringa till köket på Måndag och reda ut det här och åter igen säga till dem att förvarna mig så jag kan ta med något.. Mina barn ska fasiken inte vara utan fler gånger...

Fy vilken dålig stil, stackars Tilde =(
  • t0va
    ViFrånLandet skrev 2011-05-20 21:40:46 följande:
    Fy vilken dålig stil, stackars Tilde =(
    Håller med, så elakt. Jag som tycker det varit jobbigt på mammagruppen när de andra barnen provsmakat kakor och bullar när vi fikat. Då är ju theo så liten att han inte har stenkoll. Han nöjer sig och är jätteglad över sina melonbitar. Men en 4åring förstår ju skillnaden. 
  • mithrandil

Tack för alla tips!

Ska kanske lugna mig med mjölken ett tag till. Men jag tänker att jag iaf kan försöka ge henne fisk och ägg som allergologen sa att vi skulle undvika bara för att det var allergent. Nu är hon ju 1år snart.
    Ska även testa ge henne vetemjölsvälling och rågvälling så får vi se. Blir hon förstoppad så får vi väl ta bort även gluten som läkaren tyckte. Eftersom vi skulle få livsmedelshänvisning så blir det ju ändå inte speciellt dyrt att köpa in glutenfria produkter.

Men har ni någonsin hört om att man får glutenfri mat på livsmedelshänvisning utan en diagnos? Tyckte det lät jättekonstigt.

Alrro: Nej, hon har varken ätit soja eller baljväxter, eller jo, en gång åt hon haricoverts ifall det kanske är en baljväxt? Har ingen koll på det där. Kanske ska strunta i att ge rena sojaprodukter, men man kan väl iaf slippa utesluta typ sojalecitin och liknande?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Amanda hostar ihjäl sig här hemma. Hade indragningar förut och behövde airomir.
    Ska jag ge även pulmicorten nu också? Förstår inte riktigt vad som hände? Hon är ju inte ens förkyld nu?

• Allrona

Mithrandil - nej du ska inte behöva utesluta sojalecitin eller e-ämnen som är gjorda av baljväxter. Tycker att du kanske ska testa med ärtor också då det kan variera kosten för henne en del och är nyttigt. Men mitt råd är som sagt att undvika sojaersättningsprodukterna då de kan ställa till mer än de underlättar!

Vid besvär tycker jag absolut du ska sätta in pulmicorten.

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-05-20 22:58:31 följande:
    Mithrandil - nej du ska inte behöva utesluta sojalecitin eller e-ämnen som är gjorda av baljväxter. Tycker att du kanske ska testa med ärtor också då det kan variera kosten för henne en del och är nyttigt. Men mitt råd är som sagt att undvika sojaersättningsprodukterna då de kan ställa till mer än de underlättar!

Vid besvär tycker jag absolut du ska sätta in pulmicorten.
    Okej tack!
    Fasan.. jag som trodde astman var borta. Men men, tur vi har mediciner hemma denna omgången iaf.
    Ska nog försöka sova nu, låter på hennes hosta som om det kommer bli en natt med sparsamt med sömn.
    Godnatt.
  • The Luckiest
    Tibell skrev 2011-05-20 21:31:20 följande:

Stackars lilla tjejen. Ibland undrar man hur endel tänker, dom ska ju ändå vara utbildade o borde ju veta bättre. Vad bra att hon fick glasskalas sen iaf =)
Svar på tråden Allergitråden