• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • The Luckiest
    ViFrånLandet skrev 2011-05-20 12:52:14 följande:
    Vet inte om sonen har regelrätta allergier men han blev tokförstoppad av typ 1msk blåbärspuré så det får han inte mer, banan utesluter vi också på dietistens inrådan då han var jättehård i magen av det (spelade ingen roll om det var omogen, mogen eller övermogen) och när vi provade för några veckor sedan blev avföringen alldeles svart... Ananas får han kramper av och blir sönderfrätt av kisset (även runt munnen tror jag?). Nektarin får han också magkramper av... Kiwi reagerade han också på, kommer dock inte ihåg hur då det var så längesen nu...

Så reaktioner av frukt kan se ut lite olika, prova med små, små mängder ifall det blir en stor reaktion, är mitt tips...
    Det där med sönderfrätt känner jag igen. Kommer ihåg för några månader sedan när hon fick ananas (tror jag det var, kopplade det inte då) så fick hon som blåsor mellan benen o var jätteröd. jag fattade inte alls var det berodde på men slutade med all frukt o det blev bra på några dagar. Men det var verkligen hemskt.

Inga symptom på bananen än -peppar peppar- Lite gnällig har hon varit dock men känns som att hon kanske är inne i någon period så det är svårt att tyda.
  • miracle maker

Vi testade att ta bort havre (och Oldas risgröt) under 2 veckor för att se om lillan mådde bättre. Kan inte säga att jag märkte någon solklar skillnad så nu har hon fått havremjölk i snart 2 veckor igen. För en vecka sedan blev plötsligt både humöret och sömnen helt knas igen MEN så har hon så klart åkt på en ny förkylning med feber, luftrörsbesvär, astma & krupp igen, OCH igår kom även årets magsjuka nr 3 med full kraft... Suck.

Älsklingen, stackars stackars Tilde, även mitt mammahjärta värker när jag läser sånt! Hur mår du själv nu, med magen och allt?

• Allrona

Älsklingen87 - men hur tänker personalen? Ett päron! Jo det känns ju verkligen likvärdig med chokladpudding! Tycker det är bra att du tar upp det med köket så det inte händer igen.

• tes 75

Älsklingen: fy 17, det påminner mig om min egen barndom. Åh vad jag längtade efter att kunna äta bullar och kakor som de andra barnen!

• Allrona

Gav munsönderfallande aerius till dottern men hon tuggade på den. Spelar det ngn roll?

• t0va
    Allrona skrev 2011-05-21 10:50:32 följande:
    Gav munsönderfallande aerius till dottern men hon tuggade på den. Spelar det ngn roll?
    jag tror inte det, frågade när det gällde munsönderfallande alvedon och det var ok att tugga. Bara att de är lättare att få ner när de "smälter" i munnen, sen gör man inte sönder något om man tuggar. Det är inte som kapslar eller andra piler som ska smälta i magen. 

Jag gissar att det är samma med aerius.  
  • Allrona

Ok tack. Då kan jag fortsätta ge dem, det är ju mycket enklare än flytande. Vi fick de tabletterna till dottern som är dryga 2 fast det står från 6 år på förpackningen.

• Kavat

Stackars Tilde!

Min tjej fick se alla andra äta popcorn - som hon tål - med trots att hon sa att hon tålde pop-corn och de poppat själva i rapsolja så vågade de inte ge. Bra på ett sätt att de inte ville chansa (men samtidigt majs får hon ju äta så hur tänkte de?) , men hur svårt kunde det vara att lyfta luren och ringa och fråga mig?!

Man blir så ledsen...

Chokladpudding...
    .... har jag snabbgelatin i om jag gör snabbt, alternativt kokar upp lite av risdrycken/kokosmjölken med rismjöl/majsstärkelse och låter det svalna så det är tjockare från början.

• Kavat

mithrandil, jag återkommer, ska läsa igenom allt du skrivit.

Men jag tror läkaren tolkar det som att hon är allergisk mot vete. Hon litar ju på vad du säger, att hon blir dålig när hon äter vete och då ska hon inte äta det, oavsett om det egentligen är allergi eller glutenintolerans. Har ju diskuterat det där ett par gånger med henne och mig själv och maken.. Oavsett så ska hon ju absolut inte behöva må dåligt så var glad över att hon är en sådan toppenläkare som litar på sina patienter/föräldrar! Hjärta

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-05-20 22:46:05 följande:
    Amanda hostar ihjäl sig här hemma. Hade indragningar förut och behövde airomir.
    Ska jag ge även pulmicorten nu också? Förstår inte riktigt vad som hände? Hon är ju inte ens förkyld nu?
    Hur mår hon idag ??

Tack alla ni som faktiskt tycker som jag! Ska bli spännande att se vad köket har för svar på Måndag..

Bella har lite eksem igen. Verkligen inte mycket alls men eftersom hon varit HELT eksemfri reagerade jag lite. Jag har mina aningar..
    Hon verkar inte besvärad av det dock!
Svar på tråden Allergitråden