• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet

Vet inte vad jag ska tro.....i morse fick Leo nässelutslag på hakan och ner över halsen när han ätit havreröran som jag gör och som han får varje morgon. Han har ätit den på morgnarna länge nu, så jag fattar inte varför han skulle reagera just idag om det nu var den han fick utslagen av. Han har ingen konstaterad havreallergi och han har inte reagerat förut.... Han har ju lite förhöjt värde mot vete, men har inte haft någon synlig reaktion på det någon gång.
    Dessutom är han sedan någon dag tillbaka sämre i andningen. Hostar en massa, rosslar och idag hör jag även "knaster" på utandning. Har fått ge Airomir några extra ggr idag. Ingen ny förkylning och det är kanske 2 veckor sedan han senast blev förkyld, så den här försämringen borde inte bero på det......
    Fattar ingenting....
    Har en telefontid med allergiläkaren i morgon em. Har en hel drös med frågor till honom. Måste absolut trycka på om dietistkontakten som han lovade oss första gången redan i februari och som vi inte sett röken av......

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Tibell

Lillaskruttet: stackars liten :( va hade du på/till gröten ?
    Diskat tallriken/skeden med en diskborste där det kanske fanns spår av mjölk/ägg?
    Drack du mjölk själv till maten och kanske duttade grötskeden för att känna av värmen ( själv gjort samma miss)
    Hoppas inte det är havren..

Angående andningen. Kollat så det inte är lugninflammation ? Just knaster kunde vara det sa Bellas läkare!
    Krya på honom !

Pratade med flickornas läkare idag. Så imorgon ska tilde dit för att ta blodprov på hasselnöt och Björk. Björk har hon redan testats positivt för på pricktest men aldrig haft reaktion på.
    Så nu var läkaren inne på att det kanske är korsreaktion på då hasselnöt eller kanske al/hassel eftersom hon hade massa symtom då.
    Nu ska vi i allafall börja med aeriusen och avamys och se om hennes "förkylning" kan släppa ;)
    Har testat liiite mjölk på Tilde nu i två dagar, men backar nu.
    Hon har fått två små områden med eksem och är HEMSK i humöret .
    Gråter konstant och magen står som en ballong.
    Ska testa igen till hösten tyckte läkaren..

• LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-05-23 19:20:36 följande:
    Lillaskruttet: stackars liten :( va hade du på/till gröten ?
    Diskat tallriken/skeden med en diskborste där det kanske fanns spår av mjölk/ägg?
    Drack du mjölk själv till maten och kanske duttade grötskeden för att känna av värmen ( själv gjort samma miss)
    Hoppas inte det är havren..

Angående andningen. Kollat så det inte är lugninflammation ? Just knaster kunde vara det sa Bellas läkare!
    Krya på honom !

Pratade med flickornas läkare idag. Så imorgon ska tilde dit för att ta blodprov på hasselnöt och Björk. Björk har hon redan testats positivt för på pricktest men aldrig haft reaktion på.
    Så nu var läkaren inne på att det kanske är korsreaktion på då hasselnöt eller kanske al/hassel eftersom hon hade massa symtom då.
    Nu ska vi i allafall börja med aeriusen och avamys och se om hennes "förkylning" kan släppa ;)
    Har testat liiite mjölk på Tilde nu i två dagar, men backar nu.
    Hon har fått två små områden med eksem och är HEMSK i humöret .
    Gråter konstant och magen står som en ballong.
    Ska testa igen till hösten tyckte läkaren..
    Havreröran får han kall, den funkar som en sorts havreyoghurt med bär. Jättegod, och han äter den med god aptit. Ägg är en möjlighet....vi åt omelett igår kväll och maken tappade ett ägg på golvet, men skurade noga. Annars har jag inte några direkta idéer. Inget som är annorlunda....
    Vi har inte kollat för lunginflammation. Han har ingen feber och verkar i övrigt rätt pigg.

Ikväll när han fått Banangröten (EnaGo) så hade han efter en stund lite röd haka och några fläckar på ena kinden. *Suckar* Vill VERKLIGEN INTE att det är reaktion på havren. Orkar inte det....
    Ska bolla lite med läkaren i morgon också.

Nu måste jag försöka köra dottern i säng för andra ggn i kväll. Hon hoppar upp lika fort som jag lägger henne.
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-05-23 20:03:35 följande:
    Havreröran får han kall, den funkar som en sorts havreyoghurt med bär. Jättegod, och han äter den med god aptit. Ägg är en möjlighet....vi åt omelett igår kväll och maken tappade ett ägg på golvet, men skurade noga. Annars har jag inte några direkta idéer. Inget som är annorlunda....
    Vi har inte kollat för lunginflammation. Han har ingen feber och verkar i övrigt rätt pigg.

Ikväll när han fått Banangröten (EnaGo) så hade han efter en stund lite röd haka och några fläckar på ena kinden. *Suckar* Vill VERKLIGEN INTE att det är reaktion på havren. Orkar inte det....
    Ska bolla lite med läkaren i morgon också.

Nu måste jag försöka köra dottern i säng för andra ggn i kväll. Hon hoppar upp lika fort som jag lägger henne.
    Du gör inte havreröran på ren havre eller? Enago innehåller ju vete. Har du tur är det vete... Men oavsett är det vete så är det ju inte helt ovanligt att de blir/är allergiska mot havre också...
  • LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-05-23 20:07:32 följande:
    Du gör inte havreröran på ren havre eller? Enago innehåller ju vete. Har du tur är det vete... Men oavsett är det vete så är det ju inte helt ovanligt att de blir/är allergiska mot havre också...
    Havreröran är jordgubbar/hallon, havredryck, havregryn, lite vanlijsocker och liiite socker.

Vete är han ju allergisk mot enl RAST, men han har aldrig reagerat på det (som jag vet, om det inte är därför han ständigt är rosslig). Verkar ju konstigt om han skulle få nässelutslag av havreröran pga havreallergi, när han inte har något värde för det på RAST och dessutom inte reagerar på vete, som ändå har gett ett litet utslag på RAST.

Men det är ju om han blivit känsligare mot vete också. Han blev ju lite röd efter banangröten ikväll också, och det har han inte blivit förut. Och är det då så att han börjat reagera mot vete, så kanske havre också följer med "av bara farten"....?
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-05-23 21:14:19 följande:
    Havreröran är jordgubbar/hallon, havredryck, havregryn, lite vanlijsocker och liiite socker.

Vete är han ju allergisk mot enl RAST, men han har aldrig reagerat på det (som jag vet, om det inte är därför han ständigt är rosslig). Verkar ju konstigt om han skulle få nässelutslag av havreröran pga havreallergi, när han inte har något värde för det på RAST och dessutom inte reagerar på vete, som ändå har gett ett litet utslag på RAST.

Men det är ju om han blivit känsligare mot vete också. Han blev ju lite röd efter banangröten ikväll också, och det har han inte blivit förut. Och är det då så att han börjat reagera mot vete, så kanske havre också följer med "av bara farten"....?
    Det var precis så jag menade. Köper du vanliga havregryn så innehåller de upp till 2 % andra sädesslag (vete t.ex) utan att det behöver märkas. Går ju i samma maskiner, kvarnar osv...

Du får testa en sak i taget och se.

RAST säger inte allt. Min mellankille är superkänslig mot både vete och havre, men vete visar inget på RAST ändå... Men det är nog vanligare att de visar att de inte är allergiska på RAST men att de är allergiska än att det visar på RAST men att de inte är det.

Har ni någon gång testat att ta bort vete helt?
  • Tibell

Lillskruttet : låter som en vettig teori.
    Sen kan det ju hänga ihop att han är sjuk.
    Då sjunker immunförsvaret och han reagerar lättare! Kolla hur han reagerar imorgon .
    Är det samma sak där så backa och gör gröt på ris så länge.
    Så kanske du kan testa havre igen när han är frisk ?

• LillSkruttet
    Kavat skrev 2011-05-23 21:20:08 följande:
    Det var precis så jag menade. Köper du vanliga havregryn så innehåller de upp till 2 % andra sädesslag (vete t.ex) utan att det behöver märkas. Går ju i samma maskiner, kvarnar osv...

Du får testa en sak i taget och se.

RAST säger inte allt. Min mellankille är superkänslig mot både vete och havre, men vete visar inget på RAST ändå... Men det är nog vanligare att de visar att de inte är allergiska på RAST men att de är allergiska än att det visar på RAST men att de inte är det.

Har ni någon gång testat att ta bort vete helt?
    Aha! Skäms Har missat att det kan vara så....men du har så klart rätt. Har inte ens tänkt tanken. Usch jag blir så less på dessa jäkla allergier. Varför kan det inte bara tydligt?? Så mycket testande hit och dit och aldrig en stadig kost. Nu ska väl inte jag gnälla iof, finns ju så många här som har det sju resor värre,  men jag blir lite frustrerad ibland.
    Vi har inte testat att ta bort vete helt. Försökte dock efter att vi tagit allergitestet att hålla nere veteintaget för att se om han reagerade när vi av det, i form av smörgåsrån ex. Men han har aldrig varit helt vetefri någon längre tid.
    Tibell skrev 2011-05-23 21:20:20 följande:
    Lillskruttet : låter som en vettig teori.
    Sen kan det ju hänga ihop att han är sjuk.
    Då sjunker immunförsvaret och han reagerar lättare! Kolla hur han reagerar imorgon .
    Är det samma sak där så backa och gör gröt på ris så länge.
    Så kanske du kan testa havre igen när han är frisk ?
    Ja, frågan är bara vad han är sjuk i. Andningen är ju alltså inte alls bra, men den känns mer som ett symtom på något annat. Han verkar inte sjuk i övrigt. När han sovit ett tag kikade jag in hos honom och just då lät han faktiskt inte något särskilt i andningen. Men det betyder inte nödvändigtvis att det gör det 5-10 minuter senare, men just då lät det rätt lugnt. Dock lite snabbandad (räknade dock inte andetagen, registrerade mest att det var lite snabbare än vanligt).
    Vi håller ögonen på honom  och så har jag ju telefontiden med läkaren i morgon också.
  • PetraD

sent & ska sova så berättar lite snabbt; i stora drag
    Har en pojk på snart 10år som sen han var liten varit allergisk. Började med mjölk och ägg, nu har han även fisk, nötter, soja. Det har även visat på vetemjöl, men det är aldrig något vi märkt att han reagerar på.
    Men min tanke har kommit upp om gluten... Han har alltid varit väldigt smal, har hört att det kan vara ett "symtom". Vet att man inte ska jämföra, men hans 2½år yngre syster är några cm kortare och väger ca 3kg mer. Fast hon är helt normalviktig. Han är ca 137cm & väger ca 28kg. Inget eksem på flera år, men oftast ganska torr i huden.
    Tips tas tacksamt emot. Hur har ni märkt av "era" glutenintoleranser??

Tack & god natt

• Allrona
    The Luckiest skrev 2011-05-22 21:45:47 följande:

Någon som vet hur länge man brukar testa med ny frukt? Om man inte märker några symptom, hur länge brukar man hålla på?

Man brukar säga att man ska testa varje ny sak i en vecka, åtminstonde om barnet har andra allergier.
Svar på tråden Allergitråden