• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-05-26 07:47:15 följande:
    Det är min tanke också, men tydligen anses det inte tillräckligt akut på akuten (enl den erfarenhet jag har efter våra besök där). Och läkartid på allergimottagningen med hans läkare, verkar inte vara så enkelt att få bara så där. Antar att de har stort tryck dit för de är däremot mycket inne på telefonuppföljningar med läkare. Var ju en sådan jag fick nu i förrgår. Och då säger ändå läkaren att vi ska åka till akuten och det inte blir bättre.
    Blir lite som en ond cirkel där ingen riktigt vill ta på sig att hjälpa oss hela vägen. Men men, i förrgår lät ju i alla fall hans läkare lite bekymrad över det jag nämnde om Leos andning, och bara det är en förbättring mot tidigare när jag pratat med honom.
    Jag blir så irriterad när läkare inte tycks ta någonting på allvar.
    Men bättre sent än aldrig, eller hur!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Maddisen80

Hmm jag ska ta fler  prover de skulle om jag är allergisk mot mer, kan man få utslag på ryggen om man är allergisk mot nåt ??+

• mithrandil
    Maddisen80 skrev 2011-05-26 10:55:59 följande:
    Hmm jag ska ta fler  prover de skulle om jag är allergisk mot mer, kan man få utslag på ryggen om man är allergisk mot nåt ??+
    Man kan nog få utslag överallt om man är allergisk mot något.
  • Maddisen80
    mithrandil skrev 2011-05-26 10:58:32 följande:
    Man kan nog få utslag överallt om man är allergisk mot något.
    Hej okis för jag vet jag är allergisk mot pälsdjur,nickerl,gluten och mjölkpprodukter men nu senare tiden har jag fått röda prickar på ryggen
  • mithrandil
    Maddisen80 skrev 2011-05-26 11:03:16 följande:
    Hej okis för jag vet jag är allergisk mot pälsdjur,nickerl,gluten och mjölkpprodukter men nu senare tiden har jag fått röda prickar på ryggen
    Kan inte ha kommit i kontakt med något du redan vet om att du är allergisk mot?
    Annars är det ju bra att de ska ta fler prover. Är ju så svårt att veta vad man får utslag av egentligen för alla utslag är ju itne allergirelaterade.
  • Maddisen80
    mithrandil skrev 2011-05-26 11:05:01 följande:
    Kan inte ha kommit i kontakt med något du redan vet om att du är allergisk mot?
    Annars är det ju bra att de ska ta fler prover. Är ju så svårt att veta vad man får utslag av egentligen för alla utslag är ju itne allergirelaterade.
    Hej jo de kan ju vara att jag har kommit i kontakt med de jag inte tål , jag tål ju inte damm och kvalster heller. De var min sambo som såg att jag hade röda prickar
  • tiptoe

Hej,
     Någon som vet om man kan få utslag/eksem som reaktion vid hundallergi? Börjar misstänka att dottern inte tål hund, hon har fått eksem/utslag samt att det verkat som det kliar i ögonen på henne de senaste två gångerna vi träffat hund.. Däremot har vi inte märkt något vid katt. Kan man vara allergisk enbart mot hund? Trodde det var samma allergen i alla pälsdjur, men finns säkert någon här som vet mer än mig

• SanTan
    tiptoe skrev 2011-05-26 13:37:09 följande:
    Hej,
     Någon som vet om man kan få utslag/eksem som reaktion vid hundallergi? Börjar misstänka att dottern inte tål hund, hon har fått eksem/utslag samt att det verkat som det kliar i ögonen på henne de senaste två gångerna vi träffat hund.. Däremot har vi inte märkt något vid katt. Kan man vara allergisk enbart mot hund? Trodde det var samma allergen i alla pälsdjur, men finns säkert någon här som vet mer än mig
    Jag gjorde en liten undersökning om just eksem och allergi:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m58645031.html

Så ja, det verkar absolut som att man kan få eksem av pälsdjur.

Och nej, det är inte samma allargen för katt som för hund. Man kan vara allergisk mot bara det ena (även om det ofta är vanligt att man är allergisk mot alla pälsdjur, hund, katt, häst...)
  • LillSkruttet
    tiptoe skrev 2011-05-26 13:37:09 följande:
    Hej,
    Japp helt klart kan man få det. Det var så vi upptäckte att dottern var allergisk mot hund. Hon spenderade en vecka hemma hos sin farmor som har hundar, när jag och maken var bortresta. När vi hämtade henne hade hon hemska sönderkliande, vätskande eksem på handlederna. Det blev bättre när hon kom hem, och då började jag fundera. Fick en tid hos läkaren, blodprov togs, och javisst, hon var hundallergiker. Hon var då 2,5 år gammal. Idag reagerar hon med eksem men också med kli i ögonen ibland, liksom nysningar.
    Togs ett nytt pricktest för någon månad sedan och då visade det även allergi mot katt.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • tiptoe
    LillSkruttet skrev 2011-05-26 15:02:33 följande:
    Japp helt klart kan man få det. Det var så vi upptäckte att dottern var allergisk mot hund. Hon spenderade en vecka hemma hos sin farmor som har hundar, när jag och maken var bortresta. När vi hämtade henne hade hon hemska sönderkliande, vätskande eksem på handlederna. Det blev bättre när hon kom hem, och då började jag fundera. Fick en tid hos läkaren, blodprov togs, och javisst, hon var hundallergiker. Hon var då 2,5 år gammal. Idag reagerar hon med eksem men också med kli i ögonen ibland, liksom nysningar.
    Togs ett nytt pricktest för någon månad sedan och då visade det även allergi mot katt.
    Precis samma reaktion fick dottern, röda lite vätskefyllda eksem på handlederna och så gick hon och gnugade sig väldigt mycket i ögonen.. Hon är mjölkallergisk och reagerar då oxå med eksem så första gången vi märkte detta i samband med att vi hade besök av hund funderade vi mer på om hon fått i sig mjölk, men nu var det samma sak igen när vi hade besök av hund.. Jag tror dock inte de gör pricktest här innan de är två år (dottern är 20 mån), men funderar på att ringa mottagningen och fråga..
Svar på tråden Allergitråden