• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet
    Jaramla skrev 2011-05-26 21:43:28 följande:
    luftfuktare hjälper många, det är lättare att andas lite fuktigare luft (det är ju därför man går ut med krupp-barn), min mamma har sagt att hon skall betala en åt oss ifall vi bara köper en men det har ändå inte blivit av...Skäms min bror som varit väldigt allergisk sover mycket bättre med luftfuktare iaf!
    Jo, vet att fukt hjälper de med krupp, men var lite osäker när det gäller astmatiker. Men det kanske är liknande.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • mithrandil

Jag förstår ingenting.
    Amanda är dålig igen. Hon har rosslat mycket i några dagar men idag tyckte jag att rosslet lät tätare på något sätt. hon bajsade 7 gånger på förmiddagen och sista gången var det hårda harpluttar igen.
    Igår var hon ju förstoppad så då fick hon microlax och det sista som kom var normal konsistens.
    Idag åt hon bara neocate och lite äpple sen fick hon oatleys havreglass och nu på kvällen kallsvettades hon och vred sig i plågor när hon åt sin maizena välling.

Kan det vara mjölkincidenten från i söndags som kan spöka ännu? eller är detta något annat?

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Just det.. ställde en fråga igår som jag inte fått svar på.

Ska jag börja med baskost på båda barnen eller ska jag bara ta bort vissa saker?
    Vad tycker ni? Känner inte att jag klarar av att ta beslutet själv.

• Tibell

Mithrandil : jag skulle tro att det fortfarande är förstoppningen som stör henne.
    Just att hon bajsat så många gånger tyder på det.
    Har ni lactulos hemma så ge henne det i några dagar tills hon bajsat normalt.
    Man kan vara förstoppad trots att bajset ser normalt ut nämligen..
    Att hon hade ont i magen nu ikväll kan ju bero på att det är stopp.
    Tilde får väldigt ont i magen när hon är förstoppad och kallsvettas precis som du säger..

• Tibell

Lillskruttet; tog de någon syresättning på honom idag?
    Jag kan inte förstå hur de kan skicka hem er när han fortfarande kämpar.
    De måste ju hjälpa honom :(

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-26 22:13:19 följande:
    Mithrandil : jag skulle tro att det fortfarande är förstoppningen som stör henne.
    Tilde får väldigt ont i magen när hon är förstoppad och kallsvettas precis som du säger..
    Ja, vi har lactulos meda hemma. Kan hon ta den?
    Tror det var den som alexander fick när han var liten men jag minns inte hur mycket vi började med.
    I slutet hade han ju 30ml eller något sånt men så mycket känns som att ta i?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-26 22:13:19 följande:
    Hur är det egentligen med lactulosen, kan hon ta den iom att den innehåller laktos?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-25 11:47:08 följande:
    Så naturligt glutenfritt borde funka?
    Får nog börja googla på gluten nu också då. Detta är ju en djungel.
    Ja, naturligt glutenfritt. Men se upp för ägg och guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl mm!
    (Tillägger att jag med DH inte heller tål glukossirap mm)

Inboxa över mailadressen kan jag skicka över lite listor om du vill ha?
    mithrandil skrev 2011-05-26 22:00:31 följande:

Ska jag börja med baskost på båda barnen eller ska jag bara ta bort vissa saker?
    Jag hade nog tagit bort mjölk, ägg, soja och alla baljväxter, guar mm och alla sädesslag och sett om de blev ok på den kosten. Sedan hade jag skrivit matdagbok och t.ex bara gett lax en dag i veckan osv.. Tagit det väldigt lugnt och om de inte blir bra på den kosten så hade jag tagit bort mer, ev gått ner på baskost. Och väntat minst två månader som de ska må bra och sedan provocerat när jag kände mig redo och de har fått må bra ett långt tag. Och då börjat med det jag tror de tål. Ofta har ju misstag skett vid det laget så att du redan vet att ingen tål ägg t.ex och att lillan inte tål mjölk.

Sen vet jag också att dagis och annat ställer till det mm. Men försök att ta det lugnt och få dem ok.
  • Soffifi

Hej!

Vi har precis fått reda på genom pricktest att dottern är allergisk mot ägg. Sedan tidigare vet vi om sesam och jordnötter också.
    Jag har länge misstänkt mjölkallergi men pricktester visar negativt. Har nu förstått att långsamma reaktioner inte syns på pricktest utan bara lapptest. Kan man göra ett lapptest själv och isf hur?
    Bör man misstänka soja också eftersom det är en baljväxt som jordnöt och även ofta är i kombination med ägg och mjölk?

Tack på förhand!

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-26 22:31:24 följande:
    Ja, naturligt glutenfritt. Men se upp för ägg och guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl mm!
    (Tillägger att jag med DH inte heller tål glukossirap mm)

Inboxa över mailadressen kan jag skicka över lite listor om du vill ha?
    mithrandil skrev 2011-05-26 22:00:31 följande:

Jag hade nog tagit bort mjölk, ägg, soja och alla baljväxter, guar mm och alla sädesslag och sett om de blev ok på den kosten. Sedan hade jag skrivit matdagbok och t.ex bara gett lax en dag i veckan osv.. Tagit det väldigt lugnt och om de inte blir bra på den kosten så hade jag tagit bort mer, ev gått ner på baskost. Och väntat minst två månader som de ska må bra och sedan provocerat när jag kände mig redo och de har fått må bra ett långt tag. Och då börjat med det jag tror de tål. Ofta har ju misstag skett vid det laget så att du redan vet att ingen tål ägg t.ex och att lillan inte tål mjölk.

Sen vet jag också att dagis och annat ställer till det mm. Men försök att ta det lugnt och få dem ok.
    Tack.. ja, det får bli så då.
    Men amanda har aldrig ätit fisk, ska jag ändå bara testa 1 gång i veckan? Testar man itne flera dagar i rad första gången man ger något? efter incidenten nu i söndags tänker jag vänta ett tag till med fisk. Känner att jag inte har direkt brottom med att få henne att äta det.

Har tid till dietisten 30 juni så jag kan ju ta bort det du nämnde tills dess och sen se vad hon säger.
    tack!
Svar på tråden Allergitråden