• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Soffifi
    Kavat skrev 2011-05-27 20:33:06 följande:
    Hm.. Alltså märker ni av att hon blir dålig av ren mjölk så skulle jag nog tagit bort mjölkprodukter helt. Inte ska hon behöva vara förstoppad. Sen kanske det då även är ägg, men oavsett så verkar det ju som att ni märker att hon inte mår bra av mjölk. Varför ge alls då tänker jag? Borde väl vara bättre att slippa förstoppning och lösande mediciner och ge helt mjölkproteinfritt?!?!
    Förstår liksom inte vitsen med att ge något de inte tål om det märks så stor skillnad. Allergi kan visa sig enbart genom förstoppning... Och ni kommer ju aldrig veta om hon egentligen inte alls är förstoppad utan mjölkprotein om ni inte testar utan..
    Lite tankar härifrån. Men ni får ju känna efter hur det går på äggfritt, men jag hade tagit bort mjölkprotein helt och senare om/när hon blivit helt bra utan förstoppningsproblematiken/medicin provocerat med mjölkprotein.
    Det är väl det som är problemet, att man är så osäker.
    Sedan så har det ju inte visat sig på något allergitest att hon inte tål mjölkprotein vilket innebär att vi inte får mjölkfritt på förskolan och då är det ju inte så stor idé att utesluta hemma..
    Jag tror att mjölken påverkar henne negativt, min man är däremot tveksam och då är det svårt att göra något.. 
  • Kavat
    Soffifi skrev 2011-05-27 20:41:53 följande:
    Det är väl det som är problemet, att man är så osäker.
    Sedan så har det ju inte visat sig på något allergitest att hon inte tål mjölkprotein vilket innebär att vi inte får mjölkfritt på förskolan och då är det ju inte så stor idé att utesluta hemma..
    Jag tror att mjölken påverkar henne negativt, min man är däremot tveksam och då är det svårt att göra något.. 
    Ni har rätt att kräva ett intyg (om det behövs) till förskolan för att prova mjölkfritt. Hur ska ni annars ta reda på om hon är allergisk eller inte?

För att veta om man är allergisk så måste man utesluta HELT i minst 2 veckor ( är det eksem och magproblem minst 4 veckor, helst längre tid) och sedan provocera. Eventuellt får ni ta bort och göra om ifall ni är osäkra. Men först då vet ni om hon tål det eller inte.
    Kolla vad som står i FASS och låt din make läsa också hur man gör för att fastställa allergi!
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-05-27 20:47:34 följande:
    Ni har rätt att kräva ett intyg (om det behövs) till förskolan för att prova mjölkfritt. Hur ska ni annars ta reda på om hon är allergisk eller inte?

För att veta om man är allergisk så måste man utesluta HELT i minst 2 veckor ( är det eksem och magproblem minst 4 veckor, helst längre tid) och sedan provocera. Eventuellt får ni ta bort och göra om ifall ni är osäkra. Men först då vet ni om hon tål det eller inte.
    Kolla vad som står i FASS och låt din make läsa också hur man gör för att fastställa allergi!
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleI...

För att säkerställa diagnos: Uteslut ett livsmedel en tid (elimination), börja använda det på nytt (provokation) och se om patienten återfår sina symtom. Dock stor försiktighet om patienten haft allvarliga reaktionertidigare.

Stöd i utredning kan vara sk pricktest och blodprov (RAST). Positiva utfall av dessa är dock i sig ej bevisande födoämnesallergi eftersom det är vanligt med falskt positiva svar. Resultaten måste vägas in i totalbilden inklusive elimination och provokation (se ovan).

• ViFrånLandet

Törs man ge flingor innehållande detta tror ni? Ris (99%), socker, salt, maltextrakt (korn).

Han tål inte vete och havre, inte testat varken korn eller råg... Sprang på den av en slump på affären idag men köpte den aldrig, blev så osäker... Men det kan ju knappast vara särskilt mycket korn i om 99% är ris, eller tänker jag tokigt?

• Tibell

Lillskruttet : ja du lägger in filmen i ditt galleri här på familjeliv.
    Eller så lägger du upp den på youtube och länkar :)

• Soffifi
    Kavat skrev 2011-05-27 20:47:34 följande:

www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleI...
    Hade ingen aning om att man kunde få intyg för att göra provokation. Verkar dock som att läkarna tycker det är onödigt då det inte visat sig på pricktest.
    Blev lite sugen på att göra ett lapptest då man kanske kunde få en indikation iaf innan man sätter igån med uteslutning och provokation. Kan man göra så?
    Nu har dottern bara två veckor kvar på förskolan innan semestern och sen ska hon börja på en ny så jag orkar inte krångla med dom mer än nödvändigt. De kräver intyg på ALLT.. 
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-05-27 20:53:49 följande:

Törs man ge flingor innehållande detta tror ni? Ris (99%), socker, salt, maltextrakt (korn).

Han tål inte vete och havre, inte testat varken korn eller råg... Sprang på den av en slump på affären idag men köpte den aldrig, blev så osäker... Men det kan ju knappast vara särskilt mycket korn i om 99% är ris, eller tänker jag tokigt?

Jag hade inte gett... Men vill du testa så ge. 

Jag reagerade på chokladgodis (risbräck) med lite cornflakes i som var från Brüggen som var "glutenfria". Nu är jag ju superkänslig mot gluten. Men de var alltså inte ens märkta med att de innehöll kornmalt eftersom det var glutenfritt... Fast det är ju gluten jag inte tål och det finns ju i korn.
    Jag hade aldrig själv vågat äta de om de innehåller kornmalt.

MEN det kan ju vara så att han tål korn även om han inte tål vete och havre. Men jag vete katten om jag hade testat ändå till mina barn... Då hade det nog fått vara några oerhört bra produkter som jag jätte gärna hade velat att de kunnat äta. Obestämd
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2011-05-27 23:26:23 följande:
    Jag hade inte gett... Men vill du testa så ge.

Jag reagerade på chokladgodis (risbräck) med lite cornflakes i som var från Brüggen som var "glutenfria". Nu är jag ju superkänslig mot gluten. Men de var alltså inte ens märkta med att de innehöll kornmalt eftersom det var glutenfritt... Fast det är ju gluten jag inte tål och det finns ju i korn.
    Jag hade aldrig själv vågat äta de om de innehåller kornmalt.

MEN det kan ju vara så att han tål korn även om han inte tål vete och havre. Men jag vete katten om jag hade testat ändå till mina barn... Då hade det nog fått vara några oerhört bra produkter som jag jätte gärna hade velat att de kunnat äta. Obestämd
    Tack för dina synpunkter, kloka som vanligt =) Du har rätt, flingor är ju ingenting som är livsviktigt att kunna äta direkt, så vi skippar det - åtminstone tills vidare...
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2011-05-27 20:53:49 följande:

Är det Kelloghs Rice Crispies? Misstänker det i varje fall och då säger jag absolut NEJ!

Alla Kelloghs produkter (i varje fall här på den Svenska marknaden, på den engelskspråkiga/USA vet jag att det har en glutenfri Rice Crispies, men då är det en särskild variant som heter Rice Crispies glutenfri utöver den vanliga Rice Crispisen) innehåller för mycket gluten för att ligga över gränsvärdet för att få räknas som glutenfritt, så då finns det garanterat rester av andra spannmålsproteiner också
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2011-05-28 08:59:40 följande:
    Är det Kelloghs Rice Crispies? Misstänker det i varje fall och då säger jag absolut NEJ!

Alla Kelloghs produkter (i varje fall här på den Svenska marknaden, på den engelskspråkiga/USA vet jag att det har en glutenfri Rice Crispies, men då är det en särskild variant som heter Rice Crispies glutenfri utöver den vanliga Rice Crispisen) innehåller för mycket gluten för att ligga över gränsvärdet för att få räknas som glutenfritt, så då finns det garanterat rester av andra spannmålsproteiner också
    Ojdå, vilken tur jag inte köpte den då! Tack för infon =)
Svar på tråden Allergitråden