• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LillSkruttet
    Allrona skrev 2011-05-27 07:59:13 följande:
    När vi skulle åka till Thailand sa läkaren att astmabarn kan reagera olika på fukten, de flesta blir bättre men det finns även de som blir sämre. Min dotter blev dock superbra och vi kunde helt ta bort astmamedicinerna den månad vi var där.
    Att höja huvudänden av sängen är en bra idé. Det blir svårare att andas när de ligger plant på rygg. Vi har dotterns säng upphöjd ca 10 cm.
    Fast Leo ligger inte alltid på rygg, han far runt och ligger nog mest på mage eller sidan faktiskt, om han inte nyss somnat för då brukar han ligga kvar på rygg. Men jag ska prova att höja sängen och se om det blir lättare för honom.
    Ang fukten funderade jag mest för maken är astmatiker och han säger att han alltid får tyngre med andningen när det är fuktigt (och kallt iof....kanske att fukt och värme är bättre). Men då kan det alltså vara lite olika. Kan ju vara värt att kolla lite på luftfuktare.

älsklingen: Tja, alltså jag var ju inne på barnmottagningen för provtagning så jag antar att det var därför ingen riktigt brydde sig om hans andning. Nu hörde ju sjuksköterskan som tog proverna att han lät illa, så hon gav de tips hon kunde komma på, men sen var det inte mer med det. Vi får se hur dagen artar sig. Morgonen var rosslig och eländig. Trots inhalationer (2 puffar airomir och 2 puffar pulmicort) så lät han rosslig och knastrig och bukandades. Indragningar idag på morgonen också, men de är som sagt inte riktigt lika djupa, men de syns så snart han andas normalt. Vid små små ytliga andetag syns de dock knappt, men så andas han ju inte särskilt ofta. Nuhar jag ju iof bara bedömt dem när han ligger på skötbordet, eftersom han har kläder på sig annars. Vore intressant att se hur det ser ut under dagen när han leker och kryper runt osv. Kanske får han honom i bara blöjan ett tag (dra på värmen lite. ).
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-05-27 12:20:24 följande:
    Fast Leo ligger inte alltid på rygg, han far runt och ligger nog mest på mage eller sidan faktiskt, om han inte nyss somnat för då brukar han ligga kvar på rygg. Men jag ska prova att höja sängen och se om det blir lättare för honom.
    Ang fukten funderade jag mest för maken är astmatiker och han säger att han alltid får tyngre med andningen när det är fuktigt (och kallt iof....kanske att fukt och värme är bättre). Men då kan det alltså vara lite olika. Kan ju vara värt att kolla lite på luftfuktare. 
    Min astma var mycket bättre när jag var på träningsläger på sardinien än vad den är hemma. Där var det varmt och fuktigt, behövde inte alls extramedicinera trots hög belastning och många matcher. Här hemma har jag fått ta extra bara vid en lättare träning. 

Kall luft däremot är jobbigare.  
  • LillSkruttet
    t0va skrev 2011-05-27 12:31:25 följande:
    Min astma var mycket bättre när jag var på träningsläger på sardinien än vad den är hemma. Där var det varmt och fuktigt, behövde inte alls extramedicinera trots hög belastning och många matcher. Här hemma har jag fått ta extra bara vid en lättare träning. 

Kall luft däremot är jobbigare.  
    Ok, då kanske det är just fuktig och VARM luft som är grejen, och det blir det ju inomhus med luftfuktare. Får kanske börja kolla runt efter luftfuktare. Antar att de inte är gratis.
  • Soffifi
    Allrona skrev 2011-05-27 08:09:34 följande:
    Kolla k-kavats blogg, hon har instruktioner hur man gör lapptest själv. Men om jag vore du skulle jag först och främst ta bort ägg och om hon fortfarande har problem efter nån vecka, då skulle jag ta bort mjölk, soja och baljväxter och alla tillsatsämnen gjorda på baljväxter och när hon blivit bra provocera med en sak i taget.
    Tack för tips. Ska nog, för min egen skull, som du säger bara ta bort ägg nu för att inte röra till det för mycket. Blir hon symtomfri då kan man ju avvakta med det andra.
  • Soffifi
    Kavat skrev 2011-05-27 09:21:17 följande:
    Soffifi skrev 2011-05-26 22:34:51 följande:
    Hej!

Vi har precis fått reda på genom pricktest att dottern är allergisk mot ägg. Sedan tidigare vet vi om sesam och jordnötter också.
    Jag har länge misstänkt mjölkallergi men pricktester visar negativt. Har nu förstått att långsamma reaktioner inte syns på pricktest utan bara lapptest. Kan man göra ett lapptest själv och isf hur?
    Bör man misstänka soja också eftersom det är en baljväxt som jordnöt och även ofta är i kombination med ägg och mjölk?

Tack på förhand!
    Håller nog med Allro där. Gör vad ni själv känner och tror. Det är trots allt föräldrarna som känner sina barn bäst.

Men sen är det ju så att man ibland känner på sig rätt så misstänker ni mjölk så ta bort det.
    I och med jordnötsallergin som är en baljväxt så hade jag tagit bort alla baljväxter (ärtor bönör mm), guarkärnmjöl mm också. Kolla min sojablogg.

Sen när/om ni provocerar hade jag provocerat med mjölk först då det är troligast att hon tål det i och med att jordnötsallergin visar på tester. Har ni kollat soja föresten?

Och ett till tips i och med att hon har så många allergier. Ta det lugnt med havre och vete och se till att ni inte överdoserar det. Ersätt med ris och kokos också istället för mjölken.
    Vi har inte kollat soja, däremot kikärtor då hon åt en hummus som vi upplevde att hon reagerade på. Men det visade inget.

Hur kan man överdosera havre och vete? Är det risk att de blir allergiska? 
    Vi ger rätt mycket havredryck hemma då hon inte får mjölk.. Med mycket menar jag några glas om dagen.

Har undvikit ris då jag fått lära mig att det är stoppande, annars gillar hon risdryck också.
  • LillSkruttet

Försökte filma min lilla kotte när han kröp runt i bara blöjan och rosslade. Såg att han har indragningar i halsgropen när han leker och far runt, då syns istället indragningarna vid revbenen mindre. Brukar det vara så?

• Tibell

Lillskruttet: har du filmen så man får se ? Bella kan också variera. Ibland syns det mer vid halsgropen och ibland mer vid revbenen.

• Kavat
    Soffifi skrev 2011-05-27 14:50:47 följande:
    Vi har inte kollat soja, däremot kikärtor då hon åt en hummus som vi upplevde att hon reagerade på. Men det visade inget.

Hur kan man överdosera havre och vete? Är det risk att de blir allergiska? 
    Vi ger rätt mycket havredryck hemma då hon inte får mjölk.. Med mycket menar jag några glas om dagen.

Har undvikit ris då jag fått lära mig att det är stoppande, annars gillar hon risdryck också.
    Det där med ris är väldigt individuellt. Jag har en två barn som lever på risdryck, rismjöl, ris, potatis och den ena får lite majs som enda "kolhydratkälla" och ingen av de har någonsin varit förstoppade.
    Att jag skriver att du inte ska överdosera havre är för att tar man bort mjölk och soja så ersätter man mjölken i form av dricka med havre. Man har havregrädde eller havredryck i mat ibland. Man äter pasta, mackor, gröt osv med havre och vete... Så intaget av havre blir ofta rättså stort i förhållande till vad de intar för föda eftersom man ofta byter ut alla mjölkprodukter mot havre.
    Det är tyvärr en hel del barn här i tråden som är/har blivit allergiska mot både havre och vete också som ofta även har allergi mot mjölk, ägg och soja.

Så använd du både ris och kokos med gott samvete! Variera så mycket du kan är mitt råd.
    De kan lika gärna bli förstoppade av för mycket havre/fibrer... Eller allergiska mot vete/havre...
  • Soffifi
    Kavat skrev 2011-05-27 16:38:44 följande:
    Det där med ris är väldigt individuellt. Jag har en två barn som lever på risdryck, rismjöl, ris, potatis och den ena får lite majs som enda "kolhydratkälla" och ingen av de har någonsin varit förstoppade.
    Att jag skriver att du inte ska överdosera havre är för att tar man bort mjölk och soja så ersätter man mjölken i form av dricka med havre. Man har havregrädde eller havredryck i mat ibland. Man äter pasta, mackor, gröt osv med havre och vete... Så intaget av havre blir ofta rättså stort i förhållande till vad de intar för föda eftersom man ofta byter ut alla mjölkprodukter mot havre.
    Det är tyvärr en hel del barn här i tråden som är/har blivit allergiska mot både havre och vete också som ofta även har allergi mot mjölk, ägg och soja.

Så använd du både ris och kokos med gott samvete! Variera så mycket du kan är mitt råd.
    De kan lika gärna bli förstoppade av för mycket havre/fibrer... Eller allergiska mot vete/havre...
    Tack så mycket!
    Vi tar inte bort mjölken helt, bara som dryck. Jag är själv laktosintolerant så det blir mest laktosfria produkter.
    Men jag ska tänka på att hålla havredrycken nere.

Jag är bara lite nojig när det gäller förstoppning eftersom hon varit förstoppad sen hon var ett knappt halvår ungefär. Flört 
  • Soffifi
    Allrona skrev 2011-05-27 08:09:34 följande:
    Kolla k-kavats blogg, hon har instruktioner hur man gör lapptest själv. Men om jag vore du skulle jag först och främst ta bort ägg och om hon fortfarande har problem efter nån vecka, då skulle jag ta bort mjölk, soja och baljväxter och alla tillsatsämnen gjorda på baljväxter och när hon blivit bra provocera med en sak i taget.
    Jag har letat både i tråden och i bloggen efter lapptest, hittar inte..
Svar på tråden Allergitråden