• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

Soffifi - ska försöka gå in på datorn när barnen har lagt sig och leta reda på det, om inte k kavat hinner svara innan

• Soffifi
    Allrona skrev 2011-05-27 19:29:44 följande:
    Soffi - vad har hon för reaktioner som tyder på allergi/laktos?
    Det är väl eksem, förstoppning och ibland magont. Men de symtomen stämmer ju in på ägg också..
  • Kavat
    Soffifi skrev 2011-05-27 19:05:50 följande:
    Tack så mycket!
    Vi tar inte bort mjölken helt, bara som dryck. Jag är själv laktosintolerant så det blir mest laktosfria produkter.
    Men jag ska tänka på att hålla havredrycken nere.

Jag är bara lite nojig när det gäller förstoppning eftersom hon varit förstoppad sen hon var ett knappt halvår ungefär. Flört 
    Har jag missat något här tro? Misstänker ni att hon är allergisk mot mjölk? Eller misstänker ni att hon är laktosintolerant?
    Om ni misstänker mjölkproteinallergi ska ni ta bort allt mjölkprotein helt ur kosten. Och sefdan provocera. Ni kommer aldrig få henne bra och veta om det är mjölkprotein och hur mycket hon eventuellt tål om ni inte tar bort det helt.

Vad har hon för symtpom förutom förstoppning?
  • Kavat
    Soffifi skrev 2011-05-27 19:31:54 följande:
    Det är väl eksem, förstoppning och ibland magont. Men de symtomen stämmer ju in på ägg också..
    Man kan inte få eksem av laktosintolerans.
    Men av allergier av alla de slag.

Sen utesluter ju inte eksem att det inte är laktosintolerans OCH något mer förstås...
  • Soffifi
    Kavat skrev 2011-05-27 19:36:45 följande:
    Har jag missat något här tro? Misstänker ni att hon är allergisk mot mjölk? Eller misstänker ni att hon är laktosintolerant?
    Om ni misstänker mjölkproteinallergi ska ni ta bort allt mjölkprotein helt ur kosten. Och sefdan provocera. Ni kommer aldrig få henne bra och veta om det är mjölkprotein och hur mycket hon eventuellt tål om ni inte tar bort det helt.

Vad har hon för symtpom förutom förstoppning?
    Kavat skrev 2011-05-27 19:38:03 följande:

Sen utesluter ju inte eksem att det inte är laktosintolerans OCH något mer förstås...
    Nä, laktosintolerans har vi inte misstänkt. Det är bara jag som har det. Det är väl extremt ovanligt bland barn, då är det oftast mjölkproteinet man är allergisk mot.
    Vi har inte uteslutit mjölk för A men upplever att hennes mage blir sämre när hon får i sig mycket. Vi har därför valt att ta bort den rena mjölken, i form av dryck men maten är inte mjölkfri.

Tänkte nog se hur det går nu när vi tar bort allt ägg, det kan ju hända att det bara är det eksemet beror på. Men mjölken håller vi i vilket fall på en låg nivå för hennes förstoppnings skull.

• LillSkruttet
    Tibell skrev 2011-05-27 16:02:48 följande:
    Lillskruttet: har du filmen så man får se ? Bella kan också variera. Ibland syns det mer vid halsgropen och ibland mer vid revbenen.
    Filmade med vår filmkamera, och Tyra bara lät och sprang ivägen mest hela tiden. Inte lätt att få ljud och bild på lillen då. Men jag tror det syntes på en del kortare snuttar. Men jag vet inte hur jag lägger in filmen här på fl..... Skäms Har aldrig lagt upp annat än bilder....men man kanske gör lika?
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Kavat
    Soffifi skrev 2011-05-27 20:03:24 följande:
    Kavat skrev 2011-05-27 19:38:03 följande:

Nä, laktosintolerans har vi inte misstänkt. Det är bara jag som har det. Det är väl extremt ovanligt bland barn, då är det oftast mjölkproteinet man är allergisk mot.
    Vi har inte uteslutit mjölk för A men upplever att hennes mage blir sämre när hon får i sig mycket. Vi har därför valt att ta bort den rena mjölken, i form av dryck men maten är inte mjölkfri.

Tänkte nog se hur det går nu när vi tar bort allt ägg, det kan ju hända att det bara är det eksemet beror på. Men mjölken håller vi i vilket fall på en låg nivå för hennes förstoppnings skull.
    Hm.. Alltså märker ni av att hon blir dålig av ren mjölk så skulle jag nog tagit bort mjölkprodukter helt. Inte ska hon behöva vara förstoppad. Sen kanske det då även är ägg, men oavsett så verkar det ju som att ni märker att hon inte mår bra av mjölk. Varför ge alls då tänker jag? Borde väl vara bättre att slippa förstoppning och lösande mediciner och ge helt mjölkproteinfritt?!?!
    Förstår liksom inte vitsen med att ge något de inte tål om det märks så stor skillnad. Allergi kan visa sig enbart genom förstoppning... Och ni kommer ju aldrig veta om hon egentligen inte alls är förstoppad utan mjölkprotein om ni inte testar utan..
    Lite tankar härifrån. Men ni får ju känna efter hur det går på äggfritt, men jag hade tagit bort mjölkprotein helt och senare om/när hon blivit helt bra utan förstoppningsproblematiken/medicin provocerat med mjölkprotein.
Svar på tråden Allergitråden