• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-26 22:39:36 följande:
    Tack.. ja, det får bli så då.
    Men amanda har aldrig ätit fisk, ska jag ändå bara testa 1 gång i veckan? Testar man itne flera dagar i rad första gången man ger något? efter incidenten nu i söndags tänker jag vänta ett tag till med fisk. Känner att jag inte har direkt brottom med att få henne att äta det.

Har tid till dietisten 30 juni så jag kan ju ta bort det du nämnde tills dess och sen se vad hon säger.
    tack!
    Nej, men vänta med fisk då. Jag trodde att de åt det och att du inte trodde att de var allergiska.. Sorry.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-26 22:45:15 följande:
    Nej, men vänta med fisk då. Jag trodde att de åt det och att du inte trodde att de var allergiska.. Sorry.
    Ingen fara.
    Alexander äter fisk och jag tror han klarar det bra, men amanda skulle ju enligt winnergård inte äta fisk förrens 1års ålder så hon har aldrig ens smakat.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-26 22:50:57 följande:
    Ingen fara.
    Alexander äter fisk och jag tror han klarar det bra, men amanda skulle ju enligt winnergård inte äta fisk förrens 1års ålder så hon har aldrig ens smakat.
    Med mellankillen började vi när han var ca 1.5 tror jag. Lax funkar men ingen annan fisk som vi testat (makrill, strömming tror jag bara är testat)

Lite komiskt för när vi testade lax de första gångerna skrek han som bara den efteråt och vi var jätte osäkra på om lax funkade eller inte. Men sen i efterhand insåg vi att han var skitarg för att han inte fick mer!
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-26 22:58:56 följande:
    Med mellankillen började vi när han var ca 1.5 tror jag. Lax funkar men ingen annan fisk som vi testat (makrill, strömming tror jag bara är testat)

Lite komiskt för när vi testade lax de första gångerna skrek han som bara den efteråt och vi var jätte osäkra på om lax funkade eller inte. Men sen i efterhand insåg vi att han var skitarg för att han inte fick mer!
    Hahaha.. ja se så det kan vara.
    den hade man ju inte räknat med.

så då är lax bästa fisken att börja med?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-26 23:00:19 följande:
    Hahaha.. ja se så det kan vara.
    den hade man ju inte räknat med.

så då är lax bästa fisken att börja med?
    Sägs så. Och i vårt fall var det så.
  • t0va
    LillSkruttet skrev 2011-05-26 21:10:22 följande:
     Tänker att om jag höjer huvudvändan så mycket så blir det ju lite knepigt när han försöker stå i sängen vilket han gör ständigt nu. 
    Vi har höjt huvudänden för Theo är så tät nu, det funkar bra att stå i sängen även då för honom, han är inte så stabil än men håller sig i och klättrar. Oftast nu ligger han på mage men vaknar flera gånger/natt för att han är tät. 

Jag tror det bara är en förkylning, idag somnade han inte på eftermiddagen utan i bilen nu på kvällen men vaknade när vi gick in. Så typiskt. Imorgon ska vi troligen ut och åka bil några timmar så jag hoppas han kan få sova ikapp lite då.  
  • Soffifi
    Soffifi skrev 2011-05-26 22:34:51 följande:
    Hej!

Vi har precis fått reda på genom pricktest att dottern är allergisk mot ägg. Sedan tidigare vet vi om sesam och jordnötter också.
    Jag har länge misstänkt mjölkallergi men pricktester visar negativt. Har nu förstått att långsamma reaktioner inte syns på pricktest utan bara lapptest. Kan man göra ett lapptest själv och isf hur?
    Bör man misstänka soja också eftersom det är en baljväxt som jordnöt och även ofta är i kombination med ägg och mjölk?

Tack på förhand!
    Jag ställer min fråga igen, så den inte försvinner i tråden.. :)
  • Allrona
    LillSkruttet skrev 2011-05-26 21:10:22 följande:
    Jo det har gått rätt bra.

Provtagningen idag gick galant, lillkillen är en liten tuffing. Han ryckte till lite när de stack sedan var han sååå nöjd trots att de höll på en ganska bra stund med att ta blod (var väl 3-4 små rör som skulle fyllas). Han fick sitt första lilla klistermärke för att han varit så duktig. Han storasyster sätter sina "duktigmärken" på ett av våra skåp i köket och nu ska Leo också få en egen rad. Med tanke på alla hans läkarbesök lär han väl snabbt gå om syrran i antal märken.

Ang andningen tycker jag möjligen att det är liiiite bättre. Tyckte inte att indragningarna var lika djupa vid kvällsskötningen, även om de självklart djupnade så fort han drog lite djupare efter andan. Han blir ju andfådd när han ligger där för han har en tendens att tokflaxa när han ligger på skötbordet. Han blir alldeles hyper, sparkar i benen och slår ut med armarna och kastar med huvudet, fast på ett busigt sätt. Men det är VÄLDIGT svårt att byta blöja och smörja någon som sparkar en konstant i magen och ansiktet när man böjer sig framåt.
    Annars har han rosslat på idag med, och bukandats. Såg också indragning i halsgropen när han låg på skötbordet, men som sagt hade han vevat sig andfådd så det kanske berodde på det.
    Vid nattning var han skrikig igen. Vet inte vad det är som är så hemskt med sängen. 45 minuter efter att han somnat vaknade han igen och skrek hysteriskt. Kom upp och han låg på rygg i sängen och skrek. Han brukar ju annars nästan ställa sig upp, halvt i sömnen när han börjar vakna till, och stå och skrika....

Sköterskan på barnmottagningen som tog proverna reagerade på hans andning och frågade hur vi gav inhalationerna etc. Sen tipsade hon om att införskaffa luftfuktare, samt att alltid ha huvudändan ordentligt höjd ex med böcker under benen till spjälsängen. Är det tips som ni också hört om? Tänker att om jag höjer huvudvändan så mycket så blir det ju lite knepigt när han försöker stå i sängen vilket han gör ständigt nu. Annars verkar det ju vettigt. Luftfuktare?? Hon menade att vi har så torr luft i Sverige och att det kan hjälpa hans luftrör att inandas lite fuktigare luft....
    När vi skulle åka till Thailand sa läkaren att astmabarn kan reagera olika på fukten, de flesta blir bättre men det finns även de som blir sämre. Min dotter blev dock superbra och vi kunde helt ta bort astmamedicinerna den månad vi var där.
    Att höja huvudänden av sängen är en bra idé. Det blir svårare att andas när de ligger plant på rygg. Vi har dotterns säng upphöjd ca 10 cm.
  • Allrona
    Hej!

Vi har precis fått reda på genom pricktest att dottern är allergisk mot ägg. Sedan tidigare vet vi om sesam och jordnötter också.
    Jag har länge misstänkt mjölkallergi men pricktester visar negativt. Har nu förstått att långsamma reaktioner inte syns på pricktest utan bara lapptest. Kan man göra ett lapptest själv och isf hur?
    Bör man misstänka soja också eftersom det är en baljväxt som jordnöt och även ofta är i kombination med ägg och mjölk?

Tack på förhand!

Kolla k-kavats blogg, hon har instruktioner hur man gör lapptest själv. Men om jag vore du skulle jag först och främst ta bort ägg och om hon fortfarande har problem efter nån vecka, då skulle jag ta bort mjölk, soja och baljväxter och alla tillsatsämnen gjorda på baljväxter och när hon blivit bra provocera med en sak i taget.
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-05-27 08:09:34 följande:
    Kolla k-kavats blogg, hon har instruktioner hur man gör lapptest själv. Men om jag vore du skulle jag först och främst ta bort ägg och om hon fortfarande har problem efter nån vecka, då skulle jag ta bort mjölk, soja och baljväxter och alla tillsatsämnen gjorda på baljväxter och när hon blivit bra provocera med en sak i taget.
    Hej!

Tack på förhand!
    Håller nog med Allro där. Gör vad ni själv känner och tror. Det är trots allt föräldrarna som känner sina barn bäst.

Men sen är det ju så att man ibland känner på sig rätt så misstänker ni mjölk så ta bort det.
    I och med jordnötsallergin som är en baljväxt så hade jag tagit bort alla baljväxter (ärtor bönör mm), guarkärnmjöl mm också. Kolla min sojablogg.

Sen när/om ni provocerar hade jag provocerat med mjölk först då det är troligast att hon tål det i och med att jordnötsallergin visar på tester. Har ni kollat soja föresten?

Och ett till tips i och med att hon har så många allergier. Ta det lugnt med havre och vete och se till att ni inte överdoserar det. Ersätt med ris och kokos också istället för mjölken.
Svar på tråden Allergitråden