• Buttelina

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

då var det dags igen

gamla tråden:

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m49805808.html

tråden med länkar till shopping:

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m40093529.html

bildis

www.familjeliv.se/Forum-11-240/m50727877.html

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-16 11:17
    NYA länkar till shopping:

www.familjeliv.se/Forum-21-428/m59470009.html
  • Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17
  • lillronya
    JsN skrev 2010-04-12 16:32:58 följande:
    För att inte prata om miljövinsten med att köra vatten kors och tvärs över landet och världen!Flaskvatten är inget annat än idioti! Med egen kolsyremaskin slipper man och får bra (bättre?) vatten men med bubblor!
    Precis!
    För en gång skull har jag också koll på miljöbiten när det gäller nåt.
    Smultronhjärta skrev 2010-04-12 16:33:07 följande:
    Jo jag funderar ju på det där om man faktiskt kommer att använda denNär vi besökte vänner i helgen så nästan missbrukade jag deras apparat och vill då ha en egen just nu
    I perioder används inte vår så mycket, men jag tycker det väger upp hur mycket den används andra perioder.
    Just att det alltid finns bubbelvatten tillgängligt gillar jag.
    Emilia Michaela Alicia Nikita Anjelin Emilio
  • Smultronhjärta
    JsN skrev 2010-04-12 16:36:27 följande:
    Dricker du bubbelvatten? Föredrar du bubbelvatten framför vanligt vatten? Hur är det med resten av familjen? Alltså vi använder ju vår massor eftersom vi i princip inte dricker vatten utan bubblor, men om man inte dricker så mycket kolsyrat så blir det kanske bara en dammsamlare.
    Japp-dricker aldrig vanligt vatten(förutom när jag tränar)..Dricker å andra sidan runt 2 liter Cola light om dagen{#lang_emotions_cool}..så att ersätta med lite bubbelvatten istället kan vara en god idè
    ★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
  • JsN
    Zvartaliljan skrev 2010-04-12 16:36:01 följande:
    inte bättre  då vatten från kolsyremaskiner förstör tänderna något hemskt i flaskvatten har de tillsatser som gör att tänderna inte blir lika förstörda...men visst, dricker man med måtta så är det väl ingen fara. fast dricker man med måtta så lär man ju inte behöva någon maskin heller
    Nä, de tillsätter inte något i flaskvattnet som gör kolsyran mindre farlig för tänderna. (Det är vanligt vatten, antingen från kran eller från källa med tillsatt kolsyra, eller i några få fall naturligt bubbel) Däremot görs det ofta på grundvatten som naturligt har ett högre pH än ytvatten som ofta används till kranvatten. (Kolsyran är en syra och sänker ph-värdet)

MAn kan däremot hålla lite koll på saltinnehållet och fluoridinnehållet i de "naturliga mineralvattnena" eftersom det kan vara lite högt för barn att dricka regelbundet. Här står det hyfsat bra beskrivet varför http://www.aftonbladet.se/klimathotet/article663422.ab
  • Zvartaliljan
    JsN skrev 2010-04-12 16:42:47 följande:
    Nä, de tillsätter inte något i flaskvattnet som gör kolsyran mindre farlig för tänderna. (Det är vanligt vatten, antingen från kran eller från källa med tillsatt kolsyra, eller i några få fall naturligt bubbel) Däremot görs det ofta på grundvatten som naturligt har ett högre pH än ytvatten som ofta används till kranvatten. (Kolsyran är en syra och sänker ph-värdet) MAn kan däremot hålla lite koll på saltinnehållet och fluoridinnehållet i de "naturliga mineralvattnena" eftersom det kan vara lite högt för barn att dricka regelbundet. Här står det hyfsat bra beskrivet varför www.aftonbladet.se/klimathotet/article663422....
    vidarebefodrade bara vad sambons kusin (tandläkare) sa om flaskvatten vs. bubbelvatten från maskin hemma. men visst beror det på vad man har för vatten hemma och vilket flaskvatten man köper.
    det är just det tillsatta saltet som gör påverkan på tänderna mindre (fråga mig inte varför för det har jag glömt bort), han sa att man kan blanda i lite bikarbonat i hemmavattnet så blir det ungefär samma sak som flaskvatten.
  • nettan1016
    Smultronhjärta skrev 2010-04-12 16:28:19 följande:
    Frågar här också..OT som vanligt Någon som har en kolsyremaskin typ Sodastream och som dela med sig om lite åsikter om den? Jag fundilerar på att köpa mig en kanske...
    vi har en wassermax och gillar det jättebra. Kör i och för sig inga smaker men fräscht bubbelvatten är alltid gott att ha i kylen.
    Mamma till Samuel och Evelina
  • Zvartaliljan
    JsN skrev 2010-04-12 16:42:47 följande:
    Nä, de tillsätter inte något i flaskvattnet som gör kolsyran mindre farlig för tänderna. (Det är vanligt vatten, antingen från kran eller från källa med tillsatt kolsyra, eller i några få fall naturligt bubbel) Däremot görs det ofta på grundvatten som naturligt har ett högre pH än ytvatten som ofta används till kranvatten. (Kolsyran är en syra och sänker ph-värdet) MAn kan däremot hålla lite koll på saltinnehållet och fluoridinnehållet i de "naturliga mineralvattnena" eftersom det kan vara lite högt för barn att dricka regelbundet. Här står det hyfsat bra beskrivet varför www.aftonbladet.se/klimathotet/article663422....
    här var en annan artikel...om att det inte är så värst miljösmart ändå

www.jonkoping.nu/index.php&task=view&id=8247&Itemid=133

men det beror ju förstås på hur mycket man dricker...allt är relativt som alltid
  • Smultronhjärta

Jag ska köpa mig en har jag nu bestämt- tvekade delvis på grund av jag tycker flaskorna är rätt fula och likaså maskinerna men så googlade jag lite och hittade skapligt fina och dessutom glasflaskor*me like*
    Någon som vet ifall dessa glasflaskor passar på alla maskiner?

★(¯`°?.¸ ღ♥ Max&Lova ♥ღ¸.?°¯)★
  • JsN
    Zvartaliljan skrev 2010-04-12 16:50:43 följande:
    vidarebefodrade bara vad sambons kusin (tandläkare) sa om flaskvatten vs. bubbelvatten från maskin hemma. men visst beror det på vad man har för vatten hemma och vilket flaskvatten man köper. det är just det tillsatta saltet som gör påverkan på tänderna mindre (fråga mig inte varför för det har jag glömt bort), han sa att man kan blanda i lite bikarbonat i hemmavattnet så blir det ungefär samma sak som flaskvatten.
    Alltså, bikarbonat höjer ph-värdet och gör vattnet mindre surt. (Höjer också alkaliniteten och ökar hårdheten, på vattenverken gör man detta med kalk och kolsyra) Nu har nästan alla kranvatten ett hyfsat högt ph eftersom man måste ligga rätt för att minska korrosionen på rören. Så den exakta kvaliteten beror ju både på ingående vatten och hur ledningarna ser ut i huset.

Mineralvatten har ALDRIG tillsatta salter eftersom det då inte får säljas som mineralvatten. Däremot finns det ställen där man får ett naturligt mineralvatten i kranen. *ler*
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17