• Jen80

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

ängeln83 skrev 2010-08-28 20:21:08 följande:
    Jupp, så långt hänger jag med
    Så skillnaden är egentligen att dom åker säkrare i en bakåtvänd stol som vänds framåt än en framåtvänd?
    Tanken är att vi ska ha Liams gamla bakåtvända stol i extrabilen åt Meja och Liam en framåtvänd så är smidig att flytta mellan bilarna. Inte aktuellt än men som sagt så fick vi ett super pris på en framåtvänd.
    Vad jag har fått lära mig så är det alltid snäppet säkrare med en stol som är inriktad på EN grej. Som en bilstol som endast är avsedd till att åka bakåt i är lite säkrare än en som är gjord för bägge. Den som endast ska vara bakåtvänd är lite djupare vid sidorna och skyddar barnet lite mer från sidan. Likaså är det nog också då att en framåtvänd stol är gjord för att endast vara framåt och då gör de den så säker det går. En som är vändbar måste vara säker på bägge hållen och då får man dra ner på vissa grejer... äh, krångligt, men du förstår säkert . Självklart är det ju inte så att en vändbar inte är säker. Vi köpte en vändbar till Liam när Ilon tog över Liams, med åtanke att den kunde vändas på sen när det var dags för det. Men vi insåg ju att det var grymt skönt att bli av med en klumpig stol och ersätta den med en framåtvänd. en framåtvänd ger ju också mer skydd vid sidan av huvudet än vad en vändbar gör...

Fråga mig om bilstolar så får du långa utläggningar då jag gärna håller föredrag om barns säkerhet i bilen !!
  • Jen80

Sen kan man kolla på hemska filmer på youtube som gör att man drar sig för att vända på barnet. När jag sett dem så ville jag nästan vända tillbaka på Liam (som ändå vad 4,5 år när han vändes). Usch, då ser man hur skört ett barns nacke är vid en krock. Sambon körde ju av vägen i nästan 100 km/h i blixthalka, voltade och hamnade mot en stenstolpe. Var fruktansvärt att se hur bilen såg ut och se bilstolarna och tänka att barnen kunde suttit där. Fanns inget alls kvar av den bilen! Där hade det väl säkert inte spelat så stor roll åt vilket håll barnen hade suttit, men man tänkte ändå till om hur viktig säkerheten är då det KAN hända nåt. Själv krockade jag för några månader sen med alla tre barnen i bilen och även om det gick bra så började man också tänka en massa. Och här kör grannen omkring med sin 2-åring i knät. Usch, blir så arg på sånt!

• Jen80
    ängeln83 skrev 2010-08-28 20:42:46 följande:
    Jupp, jag förstår Ja dom är ju minst sagt klumpiga och såå bökiga att flytta runt på och nu när vi köpt en extrabil med baksäte (har haft pickup innan) så hade det varit grymt skönt att ha stolar även i den. En framåtvänd måste ju gå på ett kick att flytta på.
    Då kanske du även vet vilka framåtvända som är bäst? Tror det var en Acta som vi blev erbjudna nu.

He he, kanon med nån som kan sin sak ju Jag prioriterar barnens säkerhet men just detta gjorde mej lite förvirrad
    Vår har vi fått rekommenderad och jag vet flera som har köpt den. Man kan höja och sänka nackstödet efter hur barnet växer. En sån kan ju barnet ha länge sen.
    Hmmm, måste kolla med sambon om han vet vilken det är...
    Ursäkta OT och säkert ett kanske känsligt ämne, men men, ska bara svara på bilstolens märke först så släpper vi det sen ...
  • Jen80
    ängeln83 skrev 2010-08-28 20:51:30 följande:
    Ja fyyy, dom filmerna är verkligen hemska, då vill man verkligen inte vända barnen och man hade nog helst sitta bakåtvänd själv Som sagt så ska vi ju inte vända Liam än, det funkar kanon att han åker bakåt, förutom att han krånglar sej ut bältet hela tiden men åker jag själv med honom så brukar jag sätta honom i Mejas stol fram så jag har koll.
    Ja en del är verkligen puckade, Liams kusin vändes framåt när han var 1 år, i framsätet dessutom, hur sjutton tänker man då???? *idioter*, det fick dom höra också men dom skakade bara på huvudet och förstod lixom inte riktigt grejen?! Tydligen var det viktigare att slippa gnäll än barnens säkerhet.
    Här undrade sävrföräldrarna hela tiden om vi inte skulle vända på Liam när han åkte bakåt... det var tydligen synd om honom för det var trångt för benen. Hur många barn klagar på det om de inte vet något annat?!?! Han brydde sig inte. För oss är säkerheten viktigare. De började tjata när han var runt 3 år och nu är Ilon 3,5 och de har äntligen insett att det inte är någon idé att säga något . Många som tyckte vi lika gärna kunde köpa en framåtvänd till Ilon när jag hade krockat nu i somras då vi fick nya, men för oss var det en självklarhet att välja en bakåtvänd. Känns ju knäppt att byta till en framåtvänd PÅ GRUND AV att vi har krockat. DÅ borde man väl verkligen inte vilja det ...
  • Jen80

Men jag har många kompisar som vänt på barnen runt 3 år. Säger inget om det och lägger ingen vikt på att tycka något om andra. Tycker bara det är konstigt när folk tycker saker om oss, att våra åker bakåt länge. eller länge och länge, men jämfört med många andra. En ettåring kan jag inte förstå hur man kan vända på! eller som vår granne som hämtar på dagis, sätter sig med barnet i knät och kör hem. GAH!!! det är inte långt, men det spelar liksom ingen roll. Han kan åka hem, ställa bilen och gå över skolgården vilket tar 2 minuter och hämta barnet...

• Jen80

Ojoj, va OT det blev.
    Har iaf fått in lite pengar på Tradera ikväll och imorgon går några fler auktioner ut + att jag har lite på FB som jag har avslut på idag (bara två grejer, men det blir iaf 500 kr ). Åh, va skönt med inkomster bland alla utgifter

• Jen80
    movie skrev 2010-08-28 21:13:08 följande:
    I andra länder där det inte är lag på bakåtvända stolar är barn dödligheten vid bilolyckor jätte hög.
    Får man fråga vad ditt nick på tradera är?
    Ja, som vissa säger - ja, men i USA har de ju inte ens bakåtvända... som om det är ett försvar ...
    Vet inte om jag får skirva mitt nick. Men nu har kvällens auktioner gått ut. Har dock några som går ut imorgon kväll...
  • Jen80
    ängeln83 skrev 2010-08-28 21:16:49 följande:
    Fast är det verkligen lag på det i Sverige?
    Det är väl bara rekommendationer och en maaaaaassa info?!
    Sambons syster blev stannad av polisen en gång med sonen på 1 år framåtvänd och dom sa bara att dom tyckte att dom skulle vända tillbaka honom igen.
    Tror inte heller det är lag, utan bara att de måste vara fastspända. Men som sagt rekommendationer efter mängder av undersökningar och tester...
  • Jen80
    movie skrev 2010-08-28 21:27:49 följande:
    Du får skriva ditt nick och till och med länka nu för tiden I lagom utsträckning då.
    Aha, men Jennik heter jag då .
    Ska snart lägga ut alla vinterkläder, men funderar på om jag ska vänta tills nästa månad. Har två vinterjackor från Pop... nej, tre ju. Minst ett par termobyxor från Pop, en Molo-overall, en Pop-overall... eller två, men med den ena lyckades Liam luta sig mot träfärg eller något i skogen så den är inte så fin . Funderar på om jag ska spara den som extraoverall eller se om man kan få nånting för den på T. Den är ju annars i väldigt bra skick. Ja, har nog mer, men det är en del iaf . Ska bli skönt att få in pengar för det!
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17