Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Här hade man inte mycket för att man kom hem med massa fina leggings Obestämd. Har kämpat för min sak sen i torsdags men jag får inse nu att det är inte lönt. Klara är en bestämd ung dam!!
    Jag är i alla fall glad att hon ville ha dom som jag själv tyckte var allra finast (Ja, utom Aquaflower... dom är ju så underbara, men nix!!).

Har i alla fall lagt dom som blev över på FB så är det någon som är sugen på lite leggings så... Drömmer

Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    Duntoffla skrev 2010-11-16 22:27:41 följande:
    Apropå leksaker, vet någon vad klossarna/bitarna i plast heter som är kanske ca 2 cm i tjocklek och har piggar på sig åt alla håll. Man kan sätta ihop dem lätt och bygga flygplan, hus etc med dem. De fanns redan på min tid.
    Kass förklaring men jag kan verkligen inte komma på namnet och nu letar jag såna till Noel (om det finns vill säga)
    Vet precis vad du menar!! Men inte vad dom heter...
    På jobbet kallade vi dom för "tagg-lego" men det heter det ju givetvis inte...
  • Lalalong
    Duntoffla skrev 2010-11-16 22:33:49 följande:
    Trist att bäraren inte vill ha dem men vad gör man? Jag fick sälja Noels fina regnbågsöverdragsbyxor då han vägrade använda dem.
    h80 skrev 2010-11-16 22:31:15 följande:
    ååhh, jag vet precis vilka du menar........men vad 17 heter det??   tror vi kallade dom för noppor
    Gör du? Trots min förklaring Fast det låter precis som de jag menar. Har fått för mig att de heter något på K eller C...
    Nä, eller hur! Vad gör man? Jag tycker ändå på något vis att det är lite positivt att hon börjar "bry sig". Tidigare så har hon helt enkelt tagit på det som jag sagt åt henne att ta på sig. Det har sina fördelar Men är också ganska tråkigt! Nu börjar hennes generella bestämdhet leta sig in i garderoben också, och det är inte bara negativt!
    Stormis skrev 2010-11-16 22:32:41 följande:
    Drömmer
    {#emotions_dlg.flower}
  • Lalalong
    Stormis skrev 2010-11-16 22:41:18 följande:
    Kan tänka mig fler , men får se lite vad som händer å så Drömmer. Du köpte ju hem värsta önskelistan ju. Tur för bl a mig att Klara inte vill ha dem. kasta om bokstäverna så tar Karla dem istället . Nästan ödet ju . Visa henne mina bilder, hon kanske vill ha nån av dem så kan vi byta

Ja, det kan jag göra faktiskt
  • Lalalong

Idag ar klara valt kläder och klätt på sig själv (ja, hon är 4,5 det borde vara en självklarhet men hon har som jag sagt tidigare inte haft intresse för kläder så jag har tagit fram och då blir det ju lite automatiskt att man lägger kläderna på rätt håll osv). Hon kom ut och hade matchat gemstones knapptröjan med lila/gula Katvig tights. Ingen klockren matchning direkt ;). Fast inte såå ful heller. Det gula stämmer relativt bra. Det roliga är att hon har tightsen ut och in och tröjan bak och fram. Snyggt!

• Lalalong

Har också konstiga erfarenheter av BVC.
    Mest att dom hänger upp sig på konstiga saker och sen bryr dom sig inte alls om vissa saker. Det är precis som att dom "värderar" vissa utvecklingssaker som mer viktiga än andra och jag vet inte om jag kan hålla med om det.
    T.ex. Klara har alltid varit väldigt tidig med pratet och i sin kognitiva utveckling. Däremot sen med motoriken. I början var det väl helt okej, alltså det är ju inte hela världen att hon inte satt stadigt med stöd förrän jättesent, satt still till hon var 12 mån, reste sig mot möbler vid 14 mån (!) och gick vid 18 mån. Det var fortfarande inte "normal"-spannet och då var jag och BVC helt överens om att det inte var några problem (det enda som oroade mig lite var när det dröjde ända till 14 mån innan hon reste sig).

Men ju mer tiden gick och hon fortfarande aldrig "hann ikapp" sina kompisar med det motoriska desto mer har jag frågat och påpekat men det har aldrig varit viktigt. Hon är 4,5 och har precis lärt sig gå i trappor. Fram till nu har hon satt sig på rumpan och hasat, eller krupit baklänges. Hon var nästan 4 innan hon kunde gå ner för en trottoarkant utan att hålla någon i handen! Hon kan knappt fortfarande åka rutschkana själv eftersom hon har svårt att sätta sig rakt ner och få fram fötterna på ett smidigt sätt innan hon ska åka (om ni förstår hur jag menar). Men inget av detta är viktigt.
    Hon är 97 cm lång och väger 12,5 kg. Jag tycker inte att hon är så himla kort egentligen. Hon ligger mer under på vikten än på längden och även om jag egentligen inte oroar mig för vikten heller eftersom hon är frisk och pigg, så borde det i min bok vara mer bekymmersamt. Men nej, däremot är hon för kort enligt BVC. Det är oroväckande och det ska kontaktas läkare och hej och hå.

Nu var vi på 10 månaders kontroll med Alva och på frågan om hon förstår enstaka ord var jag tvungen att säga nej. (Sån skillnad mot Storasyster som förstod massor och sa 5-6 ord vid 10 månader!). Det resulterade i en stor rynka mellan ögonbrynen på läkaren och det skulle försökas och trugas för att Alva skulle visa att hon faktiskt förstod några ord. Tröttsamt. Sköterskan fick tvunget skriva att hon skulle komma ihåg att kontrollera detta vid 12 månader.
    Men när Klara inte kunde resa sig vid 10 månader, som är en annan fråga, då var det ingen som rynkade några ögonbryn.

Kommer aldrig att begripa mig på dom.

Sorry för OT!! Men det var så mycket som bara bubblade upp när ni pratade om detta!

• Lalalong

Kikar in... Är slut i huvudet, känner för att gå och lägga mig och sova i så där 500 år... Har hänt lite, varit tvungen att byta och skydda mitt telefonnummer och lite sånna saker. Det är psykiskt helt utömmande.

Men hur som helst, så såg jag att ni snackade julkläder igår (haha, och blev kanske rätt lessa på det också, men här kommer jag och blåser liv i det hela igen ). Klara ska ha sin röda Kik-kid med vita strumpbyxor på Jul och hon får ha klänningen hon hade på Nyår förra året i år igen. (Vinröd "silke" med tyll-underkjol. Med den älskade katten på Men det är rätt diskret som tur är ). Vi ska fira jul flera gånger, men det får nog bli samma klänning alla juldagar. Har ingen lust till shopping.

Vad Alva ska ha däremot är och förblir en gåta. Även om jag som sagt inte har någon shoppinglust så måste jag ju hitta nåt. Men jag har kikat lite på denna till jul
    www.lindex.com/se/Product/Product.aspx&styleid=10557666&path=3403475;3215210;3232580;3454164;111361;9210594
    Med röd body och röda strumpisar.

Eventuellt denna till nyårsafton
    nameit.bestsellershop.com/SE/klanningar-kjolar/mini-trine-tank-spencer/257729/257738
    eller
    nameit.bestsellershop.com/SE/klanningar-kjolar/mini-tibora-spencer/257602/257603

Kan inte bestämma mig, men ska heller inte beställa på nätet så jag får väl se vad som finns i butik helt enkelt...

• Lalalong
    lillronya skrev 2010-11-23 16:41:18 följande:
    Å det låter som att du har det jobbigt.
    Kramar!

Den klänningen från lindex är så himla fin!!
    Funderar på den till A också.

Tror att våra töser har samma nyårsklänning? Fast vi har en svart.
    Den får duga i år också.
    Fast jag vet inte vad vi ska hitta på då. Mannen jobbar...

Den prickiga klänningen är ju stencool! Den röstar jag på.
    Tack!!
    Jo, det är inte ofta jag erkänner mig "svag", eftersom så många runt om mig mår dåligt, och vi har sett otäcka följder av psykisk ohälsa i vår familj så försöker jag alltid vara den som är på topp och har ett leende över till alla. Men så händer det saker som man bara inte kan hantera. Som tur är har maken en god period just nu!!

Ja, klänningen från Lindex är ursöt! Lite gammaldags jul så där. Men finns den till större också?? Har inte sett... Så fall skulle man ju nästan ändå ha den till Klara också på ett av julfirandena, så kan man matcha lite. Vet att alla inte gillar det, men jag tycker det är sött med syskonmatchning

Det är säkert samma dom har då! Är rätt säker på att den fanns i svart också. Klara hade den både på jul och nyår förra året, därför har hon den röda! Annars måste jag ju säga att en svart hade ju nästan gjort sig bättre på nyår! Vad trist att han jobbar, hoppas ni får en jättemysig nyårsafton i alla fall!!

Ja, den prickiga är verkligen läcker! Just nu lutar det nog mest åt den faktiskt. Men det beror som sagt lite på vad som finns i butik. Finns kanske inget kvar den dag jag lyckas ta mig till affären! Men det ger sig .
  • Lalalong

Katvigkompanjoner! Vi har problem.... Vi har inte haft tid att lägga på vinterdäck på bilen, med allt annat kaos som varit här senaste veckan. Mattias vägrar låta mig köra bilen till Köpenhamn på lördag utan vinterdäck i detta väglaget! Jag kan fortfarande köra (har inget emot att köra i kph), men skulle behöva en annan bil!
    Kan vi ta någon annans bil?
    Vilka är det som vill med förresten? Blir det något överhuvudtaget? Det har ju varit lite tveksamt på sina håll...

• Lalalong

Butte: Åh vad synd!
    Känns tveksamt om det blir av då. Ocikatten är på, men har ingen bil heller. Sen är det Thea som sagt att hon ville med, vet inte om hon har tillgång till bil men oavsett så blir vi bara 3 och det känns lite dyrt, med tanke på det osäkra läget vad där egentligen finns...
    Får se vad Oci och Thea tycker och om vi hittar en bil!

Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17