Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Smultronbullen skrev 2011-04-03 21:24:04 följande:
    Efterlysa i Meandigruppen på Facebook? Annars är det väldigt många som syr i molntyg som man kan beställa av i diverse sybloggar, dock i lite skarpare färger... här tex  lindbergsyblogg.blogspot.com/ (inte min blogg)
    Tack!
    Jag har dock hittat klänningen i båda storlekarna jag ville ha! Facebook och familjeliv är väldigt bra att ha ibland!! Är väldigt glad!
    Busbellan skrev 2011-04-03 21:27:04 följande:
    Förstår henne också faktiskt! Såklart hon saknar sin trädgård nu, blir ju liksom inget kvar av det hon vill nu då
    Ja, det känns väldigt sorgligt i sig.. Som att man sörjer dubbelt för hennes skull också på något vis. Sen gnager det dåliga samvetet eftersom vi ju pushat dom till att ta steget. För morfars skull.. Så klart också för hennes skull och hon har ju varit med på det. Men ändå... Sen tror ju jag innerst inne att lägenheten är det bästa för henne på lång sikt också. Hon är 78 år och även om hon är pigg som få 78åringar så är ändå ett hus ett hus. Snöskottning, målning och hela köret. Man orkar inte hur länge som helst. Men just nu för stunden så är det självklart så att det hade varit lättare rent själsligt för henne om hon bott i huset fortfarande. Och som sagt... det dåliga samvetet gnager. Men jag måste försöka släppa det. 

Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    lillronya skrev 2011-04-03 21:29:21 följande:
    Åh stackars din mormor.
    Och kramar till dej.
    Tack Hjärta
  • Lalalong
    kitty79 skrev 2011-04-06 20:11:11 följande:
    Hur är Molos leggings i storleken den här säsongen ?
    Hur stort hade ni tagit till en flicka som är 98 lång ?
    Blir 104 superstort ?

Tack på förhand ;)
    104 blir jätte bra om det bara hänger på längden. Min tjej är också 98 cm lång och 104 hade absolut inte varit för stort på längden. Däremot fungerar det inte alls i midjan, så vi kör 98 som är liiite lite för korta egentligen, men inte så det stör
  • Lalalong
    kitty79 skrev 2011-04-06 20:20:35 följande:
    Så de är stora i midjan ? Min tösunge väger ca 15 kg ,så hon är inte jättestor.
    Dom är nog inte större än andra leggings i midjan tror jag... Jag köper 98 i alla sorters leggings och tights eftersom det där med midjan alltid är ett problem. Så jag skulle tro att dom är väldigt normala i storlek. 
    Klara väger 13 kg. 
  • Lalalong

Här kommer ett svamligt inlägg från mig. Om allt och inget

Fick hem lite Tradera-köp i lådan idag. En karusellklänning som var jättefin och en vantfleece som var jättefin. Sen var det en stadsfjärilklänning som enligt annonsen hade en svag missfärgning på ett ställe, men det syntes knappt. Jag tog en chansning och det skulle jag inte gjort. Hem kommer en klänning med den stora bruna fläcken Göran. Riktigt tokigt besviken blev jag! Annara har jag bara shoppat massa fint begagnat på sista tiden. Så det väger väl upp för den klänningen gissar jag

Begravning för min morfar är bestämd till 2/5. Såååå länge!!! Känns inte roligt alls. Dessutom fyller Klara 5 den 4/5. 2 dagar efter begravningen.. Inte helt optimalt känner jag. Men det blir en hel vecka ledig då så jag hoppas vi ska kunna hitta på massa trevliga saker också.
    Det var bestämt redan sen  innan att jag skulle ha semester på fredagen den veckan eftersom Klara får en resa till Borås-djurpark och hotellvistelse o.s.v. av oss i födelsedagspresent. Sen iom att begravningen är på måndagen den 2:e så är jag ledig den 2:e och den 3:e för begravning och resa. Jag kände då att det blir rörigt för alla parter (mig själv, tjejerna och barnen på jobbet) om jag ska vara ledig mån-tis, jobba ons-tor och vara ledig fredag. Så jag har lagt in om semester även ons och torsdag. Ska bli så skönt med en andrum och att få lov att smälta begravningen i lugn och ro. Och så klart få chansen att riktigt skämma bort Klara på hennes födelsedag!
    Är också såååå glad att jag fått tag på mina molnklänningar till båda tjejerna att ha på sig! Den ena har jag inte fått hem ännu, men den i 74/80 har jag, ny och jättefin och den i 98/104 ska också vara ny, så den är säker superbra den med. 

Vi var i vårt hus (som hyr ut) i onsdags med mäklare och fotograf och tog bilder. Nu ligger det ute på hemnet, och det känns väldigt pirrigt och spänt. Jag vill ha det sålt, NU!!! Helst igår Så att vi kan gå vidare och leta efter nytt hus här nere i trakterna istället. Som det är nu är vi helt låsa av det där huset, även fast att vi täcker upp kostnaderna för huset med hyran från hyresgästerna. Så det känns ju verkligen kanonbra.. 

Var till dietisten med Klara idag. Hon står fortfarande stilla på sina 13 kg men hade tagit ett skutt på längden och är numera 99 cm lång. Hon närmar sig den magiska metern
    Att hon står stilla på vikten denna gången är dock inte så konstigt med tanke på hur mycket hon har varit sjuk. Hennes aptit är mycket mycket bättre sen vi började med det som dietisten bad oss om sist! Så hade hon hållt sig frisk hade vi säkerligen sett resultat. För att inte hamna i en ond cirkel av att hon fortsätter vara sjuk och stå stilla och kanske att så länge hon inte riktigt får chansen att växa så är hon mer mottaglig för infektioner också o.s.v, så har vi fått ett näringspulver som vi blandar med K's dricka till lunch och till middag. Ska bli superspännande att se hur det ska bli.. om det händer nåt och om hon börjar tjocka på sig lite

Det var lite update från mig .
    Vad händer här? Hur mår alla? 

• Lalalong
    Busbellan skrev 2011-04-08 18:28:15 följande:
    Tänkte bara tipsa om att Ellos har 40% på vafri vara, även märkes med koden 235507

Blev ett par converse i skinn till mig
    Och tack för tipset!
    Blev ett par converse här också Fast dom vanliga. Ett par liiila  
  • Lalalong
    Helle skrev 2011-04-08 19:37:31 följande:
    God kväll!

Det låter trots allt som det finns mycket att glädjas åt i en annars tung tid för er. Skönt att kunna blanda både glädje och sorg Solig

Här har mannen kommit hem efter två veckors bortavaro och lägger just nu de små som är överlyckliga att pappa är hemma igen. Själv suger jag i mig några minuter av ensamhet blandat med att hänga tvätt i tvättstugan

Sen har jag också tänkt försöka komma till skott med att beställa bokstavs- och siffertavlor till min äldste son. Jag har dock inte helt bestämt vilka och vilka färger än. Veliga jag ...

Jag fick också tipset om Ellos och troligen blir det gummistövlar här Trist men behövligt. 
    Haha, ja det är som en berg och dalbana kan man säga... Det är bara att åka med helt enkelt  

Åh, om min man hade varit borta i två veckor så hade jag sugit i mig mer än några minuter av ensamtid. Jag hade nog gått i pension från mamma-livet tror jag Antingen beror det på att jag är en lat och dålig mamma, eller så beror det på att mina ungar är förbaskat jobbiga Eller kanske en kombo av båda, haha.

Nu blir jag lite nyfiken! Är det speciall bokstavs och siffor tavlor du menar? Eller rättare sagt, vad är det?
    Busbellan skrev 2011-04-08 19:42:59 följande:
    Åh fiiint! Jag har ett par röda vanliga, hade egentigen tänkt köpa vita vanliga men nu blev det vita i skinn istället

Tack för din uppdatering Verkar hända en hel del hos er just nu. Nu är Klara nästan exakt lika stor som Nora var på sin 4-års kontroll. Hon var då 100 cm och vägde 13 kg, dock har hennes längdkurva dalat ordentligt efter det
    Vi väntar med på tid till dietist, hoppas det blir snart
    Det är ju en grym chansning att köpa skor på nätet... men jag håller tummarna. Min kusin jobbar stadium och drog en lång historia sist vi träffades om att folk oftast inte tror på henne när hon säger att dom är STORA i storlek och att man ska ta minst en strl mindre än vanligt. Jag ligger mellan 41 och 40 beroende på sko, så nu tog jag 39.5. Hoppas det blir bra.. 

Hoppas ni får tiden snart Jo, 100 cm är väl lite lite kort för att vara 4 år också? Så har den dalat ännu mer efter det är det ju inte roligt. Men kan inte celiakin ha med det att göra också? 
    Klara fyller ju 5 om några veckor och är alltså inte ens så lång som en 4 årings mittenkurva *s*. Min lilla dvärg . Jag hoppas i alla fall vi kan få det att vända nu så hon växer till sig så vi inte behöver tänka så mycket på det där. I alla fall så man slipper bli orolig för vikt och tillväxt varje gång hon blir sjuk! Och så att man kan stoppa det lite i tid. Jag tänkte skriva "så det inte behöver bli som med Nora", men det låter ju lite konstigt. Jag menar ju inget negativt med det så sätt, bara att går det att vända innan man är i Noras ålder hade det ju varit väldigt bra
    Hur är det med Ella? Frisk och pigg? Hon har väl tagit sig lite? Fortsätter det i samma positiva riktning? 

• Lalalong
    Busbellan skrev 2011-04-08 20:22:40 följande:
    Tror det blir bra i de skorna, jag köpte 38 i dem och jag har 39-40 annars. Vågade dock inte ta 38 i de i skinn nu utan 39 får funka, är ju så jobbigt om de är för små sen och det är ju inte säkert att de i tyg och de i skinn är lika i storlek

Jo, Noras storek kan nog ha med celiakin att göra, eller inte. Vi har många små i släkten, två av mina syskon är t.ex bara 154 cm, min mamma och pappa var små, min mormor och morfar också osv.
    Ella har mått ganska bra den sista tiden, tror hon bara varit hemma sammanlagt 2 veckor från dagis sedan mitten på januari. Nu låter hon illa ikväll dock så något är nog på gång.
    Tror mycket har med den nya astmamedicinen vi började med för astman är så gott som bortblåst
    Hon har absolut tagit sig på vikten nu också när hon varit friskare, vägde ju 15 kg (med kläder) sist och det är väl helt normallt till en längd på 102 cm

Tror du det beror på att hon äter för lite att hon är så liten Klara? Hur ser lillasysters kurva ut i jämförelse? Nu är hon ju inte så gammal än, men man kan ju ha ett litet hum ändå
    Ah, ja det är ju svårt att veta då! Kan ju säkert ha med gener från längre bak än just er föräldrar så klart. Så kan det vara med Klara också... Mattias mamma är rätt kort t.ex. Det är väldigt svårt att dra någon slutsats av min och Mattias längd eftersom Mattias är extrem-prematur så man vet ju inte om hans längd är "genetisk" helt och håller eller om den även är påverkad av att han var pyttepytteliten när han föddes. Han är bara 173 cm lång vilket ju inte är så mycket för att vara man. Själv har jag ju typ ingen produktion av tillväxthormoner efter att min hypofys skadades vid en hjärnhinneinflammation när jag var 10. Så min längd är ju frammanipulerad med tillväxthormoner och också väldigt svårt att säga om det är min "genetiska längd". 
    Men vi är ju i alla fall inte jättelånga någon av oss, och Mattias mamma är rätt kort som sagt. 
    Ja, 15 kg tycker jag låter jättebra! Det är en sån där "målvikt" som jag längtar efter att få se när Klara väger sig Men dietisten trodde det skulle gå rätt fort nu när vi kommer igång med pulvret och hon samtidigt har fått mycket bättre aptit. Så det blir kanske snarare än vi kan hoppas
    Skönt att Ella mår bättre!! Att hon får vara frisk och kroppen kan koncentrera sig på att växa Håller alla tummar för att det håller i sig!! 

Ja, jag tror som tur är att maten är den största boven i dramat. Jag säger som tur är, för det är ju trots allt en sak man kan jobba med och som också har blivit mycket bättre på sista tiden, med diverse knep och knåp. Det hade varit mycket värre om K hade ätit som hon skulle och ändå inte växte. Men hon har alltid ätit som en liten mus, och dessutom ganska ensidigt. Hon äter helst bara potatis, bara pasta eller bara ris. Undantaget kyckling. Har vi kyckling äter hon helst bara kyckling

Om man t.ex. jämför Klara och Alvas längd och vikt vid 12 månader så är dom nästan identiska. Alva var typ 5 mm längre och vägde nåt hg mindre. Men i princip lika. Skillnaden är att Klara vägde 3300 gram när hon föddes. Alva vägde 2500 . Klara var 52 cm lång när hon föddes. Alva var 45
    Så deras kurvor skiljer sig jättemycket!! Nu har jag inte vägt och mätt A sen i januari. Men jag är helt övertygad om att hon är en bit större än K var vid 15 månader. Och skillnad i aptit även här. Alva äter allt! Blir galen om något äter på nåt och hon inte får. Fullkomligt vräker i sig mat  
  • Lalalong

Lillronya:
    Lite sen på att kika i BT men nu gjorde jag det och såg den fina jeanskappan från Lindex! Jag köpte varsinn till Klara och Alva på rean idag. Heeelt ljuvligt fin!!! Blev helt kär.
    Det var dessutom Ta 3 betala för 2 på rean så jag fick en tröja till mig själv gratis på kuppen  

• Lalalong
    1 och 1 är 3 skrev 2011-04-09 20:38:15 följande:

SHIT alltså!

Jag hade en tjej på loppisen idag som köpte typ 15 av mina me&i plagg, skulle pruta till halva priset, då tog jag 75 kr plagget för mina NYA pk plagg... SUCK!

Nu ligger ALLA plaggen på me&i köp å och sälj. sidan på fb...

Jag fattade först som att du inte sålde det eftersom hon prutade och att du nu lagt ut allt på fejjan istället. Men NU fattar jag vad du menar. 
    Jösses vad lusfräckt!!!! Förvånad 
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17