Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Busbellan skrev 2011-03-04 22:21:20 följande:
    Vet ju att det finns några förskollärare här inne och jag behöver lite tips
    Jag gör praktik i förskoleklass nu och hade tänkt mig att ha lite utematte på utedagen nästa vecka. Behöver lite tips om vad man kan göra
    Visst kolla längd och antal med saker ute är ju enkelt, men skulle vilja ha lite roliga aktiviteter som uppskattas av barnen
    Man kan bygga geometriska former med kvistar
    Sen på temat att mäta och räkna saker så kan man göra det som en liten skattjakt där barnen får i uppdrag att hämta olika saker. T.ex. två pinnar som är lika långa. Tre pinnar som är olika långa. fyra kottar som är lika tjocka. O.s.v. Då får du in både antal och former och kort/lång, smal/tjock o.s.v. samtidigt. Sen att lägga upp det just som små uppdrag gör att barnen tycker det är lite extra spännande.
    Fler exempel
    Hämta 3 bär som är olika varandra
    Hämta 3 löv som är lika varandra
    Hämta en pinne som är lika lång som ditt finger

o.s.v.
    Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong
    ängeln83 skrev 2011-03-04 22:24:59 följande:
    Nu blidde det lite kväll shopping, blev helt kär
    4 st bakterier blev det.
    busenochbusan.blogspot.com/
    Dom där är så coola!! Jag har kollat på dom många gånger men aldrig blivit färdig att köpa dom
  • Lalalong
    ChokladMoshin skrev 2011-03-04 22:27:30 följande:
    Ja, helt sjukt vad livet har förändrats. Man kan ju leva. Ingen är så jobbigt längre.
    Härligt att du är nära, kommer gå galant.
    Klart vi får vara liiite OT
    Jag står på minus 53 kg nu, har väl ca 7 kvar till målvikt och 14 kvar till drömvikt. (Normal BMI)
    Men kom på igår att jag gått från Sjuklig fetma Grad III till "bara" överviktig.
    Nej.. Alltså jag har "bara" tappat 35 kg än så länge och har 35 kg kvar till drömvikt. Så jag har ju en bit kvar att gå. Men redan är livet så annorlunda! Jag har en helt annan ork än tidigare. Jag känner mig snygg och kan ha fina kläder. Jag kan sitta på golvet!! Har inte kunnat det på flera år eftersom mina fötter somnade förut. Men nu går det hur bra som helst och det är inte världens största projekt att ta mig upp från golvet sen utan jag bara reser mig lixom.. Galet! 

Bra jobbat!! 53 kg.. Alltså det är sinnessjukt egentligen.. Och då har du ändå fött ett barn där också
    Är det typ ett år sen nu? Ja, inte som du födde barn då alltså, men som du började viktresan
    Vilka BMI-gränser gäller för dom olika graderna av sjuklig fetma? Jag hade BMI 49. Nu har jag 37!! Så fortfarande räknas jag som fet.. Men alltså, 37.. I vissa landsting hade jag inte blivit beviljad längre! 
  • Lalalong
    Busbellan skrev 2011-03-04 22:28:57 följande:
    Tack för tipsen!
    Ska nog gå att få ihop något
    Det är jag helt övertygad om!! 
    Tipsar om lektion.se också. Där kan du säkert hitta fler tips! Det är en riktigt bra sida!
    Lycka till!  
  • Lalalong
    ChokladMoshin skrev 2011-03-04 22:44:08 följande:
    Vaddå bara 35. Alla -kilon är bra. Så få det inte att låta lite.
    Har också en bit kvar, dom sitter segt inne nu dom sista kilona.
    Att kunna köpa byxor och tröjor i stl. M känns sjukt. Ser ju ut som barnkläder.
    Vägde 130 och hade 50.7 i BMi. Har nu 29,92. gränsen till fetma är över 29.99.
    Näe, många landsting har ju 40 som gräns.
    Ja, jag opades 20/4 och Mini kom 6 månader efter, så det har varit en resa i sig....tänk vad hon fått utstå stackaren.
    Hehe, nä jag vet. 35 kg är hur mycket som helst. Men när man tänker på att jag har 35 kvar så känns det inte supermycket Allt blir ju relativt
    Är också beredd på att dom sista kilona kommer vara riiiiktigt sega och jobbiga. Men det som är så skönt med detta är att jag vet att jag kan inte lessna på grund av att det inte rasar av mig utan detta är ju mitt liv nu. Så jag vet att jag kommer hamna där på målvikt till slut

Fyy vad skönt att ha hamnat under fetma-gränsen. Längtar till den dagen . Vi verkar ganska lika. Vi hade nästan samma BMI men jag vägde några kilo mer än dig, så jag antar att jag är lite lite längre än dig. Men i stort sett lika . Men jag tänkte på det där du skrev med fetma grad III..? Är det typ 30 grad I, 40 grad II och 50 grad III?

Ja.. lilla Mini, hon fick en riktigt dramatisk start med allting. Först gravid helt chockartat och sen typ världens kortaste graviditet när hon kom lite tidigt också! Men hon verkar ju ha klarat det bra den lila sötnöten!!  
  • Lalalong

Nu ska jag sova!
    Har tröstshoppat på FB eftersom min 30årsmiddag som jag skulle haft här hemma i morgon inte blir av. Alva har varit sjuk hela veckan och har fortfarande lite feber. Men värre är att Klara blev sjuk i torsdags och fortfarande har hög feber och har värk i kroppen. Influensa gissar jag. Hon är helt nere för räkning och ingen vill komma hit. Skittrist!

Natti natti på er!  

• Lalalong
    ChokladMoshin skrev 2011-03-04 22:56:13 följande:
    Ja, visst är det härligt, men kämpigt också. Vilket alla tyvärr inte förstår ibland.
    Jaha, du tog den lätta vägen ut.....osv. Tur jag bara stött på en sån en gång.
    Ja, väldans lika
    Hittade BMI tabell här som jag följde innan, men litar väl sådär på BMI bara, har det som ett litet riktmått men inte slaviskt.
    apps.who.int/bmi/index.jsp?introPage=intro_3....
    Ja, hon är allt vår lilla survivor. Hjärta
    Nu ska jag sova och försöka kurera mina inflammerade bihålor
    Tack för chattisen
    Ja... Jag vet vad du menar. Det har dessutom poppat upp väldigt många sånna trådar här på FL på sistone. Men jag struntar i att läsa dom! 

Sov så gott, och tack själv!!
  • Lalalong

Alltså. nu måste jag få gnälla av mig lite!!

18/1 började vi skola in Alva på förskola. Hon klarade sig dom två inskolningsveckorna. Helgen innan 31/1, alltså den dagen som jag skulle börja jobba blir Klara kräksjuk. Hon är hemma på måndagen. Natten mellan måndagen och tisdagen blir Alva sjuk, skriker hela natten. VC på tisdagen, öroninflammation. Hemma hela veckan. Veckan därefter var vi på jobbet/i skolan/på förskolan hela veckan faktiskt. Veckan därefter får Klara vattkoppor i slutet på veckan. Så vi lyckades vara där en halv vecka. Klara är hemma slutet på den veckan som sagt och halva veckan därefter. Tillbaka på förskolan tors och fredag. Natten till måndag får Alva hög feber. Hon har varit hemma hela veckan, febern ger inte med sig. På torsdagen ringet dom från förskolan (när Alva börjar pigga på sig äntligen), Jag får hämta Klara för hon är inte bra. Nu ligger hon däckad med influensa eller nåt sånt. Helt väck och orkar inte röra sig. Har ändå hopp om att hon ska vara frisk i början på nästa vecka. Vad ser jag då? 
    Jo nu kommer Alvas vattkoppor också.

helt jävla otroligt... Tror ni jag är poppis på jobbet eller??

• Lalalong
    Busbellan skrev 2011-03-05 12:02:03 följande:
    Gahh, sånt är så jobbigt! Dels är det påfrestande för barnen att vara sjuka mycket och dels får man dåligt samvete för att man är hemme från jobbet

Vet precis hur ni har det, vi hade ju 100 vabdagar på bara Ella förra året.

Förhoppningsvis kommer ni hålla er friskare när våren väl kommer, det brukar ju vara så. Håller mina tummar!
    Ja, det är verkligen dubbelt! Så länge K håller på så här så tar hon aldrig igen sig på vikten heller. Nu har hon dippat under 13 kg igen och det känns hopplöst! 
    Sen är det just det med jobbet. Är det någonstans dom borde ha förståelse så är det ju när man jobbar i förskola men det känns ändå riktigt för jävligt... Speciellt som det är ett nytt jobb också. Jag saknar det inte precis, det är synd att säga. Men jag tycker ändå det känns fruktansvärt att vara hemma så mycket.
    Mattias har kunnat ta en del. Varje gång han har haft självstudier har han tagit det. Men nu har han praktik så det är ju jag som får vara hemma då.
    Stackars Ella att vara sjuk så mycket också

Ja.. jag längtar till våååååren!!!! 
  • Lalalong

Nu får vi se om det jag vill ha finns på Ajabaja... Gör det det så har jag gjort bra klipp tror jag. 
    En Katvig-overall (till nästa vinter),  en Katvig vinterjacka (till vad som är kvar av den här vintern och kanske till hösten, Vet inte hur dom är i strl), en katvig suit och en klänning från Molo. Allt till den nätta summan av 840 kr. Mycket lagom

Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17