Inlägg från: Lalalong |Visa alla inlägg
  • Lalalong

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Blev inte så mycket shoppat i Malmö idag som jag hade planerat....
    Men två tights (ministars och lila stars) till Alva på LLM's rea och ett par flowerfieldtights (är det väl egentligen inte... byxorna som finns på baby, som ser ut lite som tights, men som är lite vidare i benen...?) och karusell-linne till Klara på Baltzars barn's rea. De hade 50% där och jag var sååååå nära på att åka därifrån med en overall. Men jag känner mig fortfarande helt förvirrad på Molos storlekar i overaller, låter som det varierat massor! Dessutom går jag alltid och väntar på att min lilla speta ska ta ett rejält skutt, så jag vågar nog inte köpa förrän närmare vintern...

Sen jag läste i kapp lite i tråden åkte jag dit på Oki-doki också Oskyldig

Klara 060504, Alva 100117
  • Lalalong

Jag hoppar in och stör lite i pågående diskussionTungan ute
    Min minsting är lite äldre än era, hon är född i januari. Men det är precis samma tankar kring vinterkläder som snurrar här... En lurvoverall har jag till henne, kommer nog funka jättebra i början av vintern, då jag räknar med att hon inte går ännu. Har köpt den i strl 74 och hoppas det kommer passa bra. Hon är 6 månader nu och är 65-66 cm och väger 5.8 kg. Antar att jag också kommer köpa en skaloverall, vilken har jag inte bestämt ännu, men det lutar år Po.p's. Men sen framåt januari-februari finns det ju en "risk" att hon kommer vara gående och inte vilja sitta i vagnen hela tiden. Dock är de ju inte så smidiga de små pluttarna, så vad ska man ha för overall då?? Och framförallt, går det att få tag i bra overaller då eller måste man köpa nu i höst? Det är ju skitsvårt att veta när de är så små vad som kommer funka så pass långt fram. Mycket lättare att gissa när de är äldre ju...
    Sorry om jag är lite OT... men jag nämnde ju Lurvoverall i min långa harrang i alla fall

• Lalalong
    Kristyr skrev 2010-07-30 22:52:04 följande:
    oj jag måste har värst "fläsko" tjejen

Lallaong> jag själv var nog i stl med din dotter när jag var bebis.

Jag har med en lurvis i stl 74, dock förra höstens som är lite mindre i stl. Men köpte även nanook fleecejacka och byxa att ha under overallen (gillar bättre då den inte har luva)

Annars har jag nog bara lurven i åkpåsen..
    Nää, det tror jag inte! Alva föddes tillväxthämmad och har inte riktigt vuxit i kapp. Så hon är inte något att jämföra med! Jag går i smyg och önskar att hon kunde tjocka på sig lite så hon skulle klä lite bättre i suits och så att vi kunde få börja använda alla kläder i nästa storlek

Men jag tror jag kommer avvakta, och sen hoppas på att det går att få tag i en bra smidig overall i januari så där...
  • Lalalong
    Kristyr skrev 2010-07-30 23:04:15 följande:
    men jag var lika liten jag när jag var liten... Vägde bara 100g minder än min dotter när hon föddes.och vid nästan 2 mån ålder är hon lika tung som jag var vid 6.. men min mamma hade nog lättmjölk i sina tuttar

Katvig borde ju hon nästan passa i? Iaf de fina sommarsuita med microappel och knappar på maggen, de är ju supersmala.
    Ja, vi hade en sån! Den var jättefin faktiskt, väldigt bra passform för henne
    Hon passar bra i vårens summersuits från Molo också faktiskt! Och ärligt talat har jag inte testat de vanliga suitsen från i vår heller, de är kanske smalare än vad de varit tidigare? Har bara testat av äldre modeller och det är inte riktigt snyggt tycker jag.
  • Lalalong
    Kristyr skrev 2010-07-30 23:04:15 följande:
    men jag var lika liten jag när jag var liten... Vägde bara 100g minder än min dotter när hon föddes.och vid nästan 2 mån ålder är hon lika tung som jag var vid 6.. men min mamma hade nog lättmjölk i sina tuttar

Katvig borde ju hon nästan passa i? Iaf de fina sommarsuita med microappel och knappar på maggen, de är ju supersmala.
    Glömde ju svara på det första!
    Ja, tänk så olika det kan vara!! Hihi, ja, det låter ju onekligen som lättmjölk

Klara, min stora tjej, vägde nästan 1 kg mer och var 7 cm längre än Alva när hon föddes. Och nu är Alva snart om hennes längd och vikt vid samma ålder! Så även om de båda var ganska små så är det en sjuhelsikes skillnad på hur de har vuxit! A har nu vid 6 mån vuxit lika mycket på längden som K gjorde på ett helt år!
    Jag beställde min egen BVC-journal i veckan och fick hem den häromdagen. Jag var tydligen bara 49 cm när jag föddes, men när jag var 1 år var jag lika stor som Klara var när hon var 2 Cool
  • Lalalong
    Theina skrev 2010-07-31 04:51:52 följande:
    Hur och var beställde du din egen BVC journal? Coolt.
    Jag mailade till Regionarkivet, och så skickade dem den I andra län, där det fortfarande heter län och int Region som här i SKåne skulle jag gissa att det heter länsarkivet.
    Jag hade fått höra att alla journaler från landstingsinrättningar skulle finnas där och det var egentligen mina journaler från sjukhuset jag vill ha, och ville slippa ringa runt till varenda avdelning jag varit på. Och när jag mailade slängde jag på kul iväg en förfrågan om min BVC journal. Det visade sig att det var det enda de hade där, men den fick jag i alla fall Glad.
  • Lalalong
    Ocikatten skrev 2010-07-31 09:34:15 följande:
    God morgon!
    Vi har haft Po.ps overaller till våra när de var små. Marcus är född i februari så när han närmade sig 1års-dagen funkade det perfekt även att röra sig lite i. De rear väl i början av året någon gång om du behöver köpa då?? *dålig koll*
    Tackar för svar!
    Ja, det måste ju vara en overall som är lätt att röra sig i.
    Alva kommer dessutom att skolas in på förskola redan i februari. Eftersom Mattias bara har CSN finns det inget utrymma att snåla på några dagar. Så det gåller verkligen att jag hittar något då!
    Men jag tror du har rätt i att de har REA någon gång efter jul, man får hänga på låset då och hoppas det finns kvar i rätt storlek
  • Lalalong
    jompa skrev 2010-07-31 09:41:10 följande:
    Kan tipsa om MAT som är väldigt smidiga. Om du kan hitta nån sån på rea skulle jag köpa det. Men POP är ju oxå bra.
    Tack så jättemycket för tipset!
  • Lalalong

Lite OT, men det har pratats om det innan så

Är ni många som ska till Plastisock på onsdag?
    Tror ni det kommer vara så mycket folk att man måste vara där en stund innan? Hur stor är lokalen...?

• Lalalong

Fick hem fin-fina kläder från B&R. Ta 3 betala för 2 på REAn kunde ju inte motstås. Jättenöjd med allt, men fick fel storlek i en Katvig t-shirt. Det stod 98 på taggen men 86 i tröjan. Enligt webshoppen är den slut i 98 också. Typiskt. Kan inte bestämma mig för om jag ska returnera, byta till annat plagg eller spara till Alva om så där 1,5 år... Jag är inte så bra på växalådor
    Kanske bara ska be att få skicka tillbaka helt enkelt...

Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17