Inlägg från: Duntoffla |Visa alla inlägg
  • Duntoffla

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Chokladmoshin- Grattis till det vinnande budet! Skål

Idag kom paketet från Babyshop som jag beställde igår. Snabbt som rackarn meeeen.... Safariprintet föll inte i god jord här hemma. Tror att Noel tyckte alla ögon var lite läskiga (borde ju ha fattat det efter att ha fått plocka ner en tavla med en söt katt som "tittade" på honom i hans rum) Nu blir det retur och sen en Corvette T-shirt istället som jag först tänkte. Lurven gillade han däremot och det är lite stor men det funkar absolut ändå.
  • Duntoffla
    h80 skrev 2011-01-19 19:48:26 följande:
    OT, men ni är ju många i tråden som har dagisbarn så jag frågar iallafall. A började inskolning på dagis förra veckan. Det gick bra när jag var där, tors o fredag var hon där själv o hon var lite fundersam men det gick bra. I måndags var hon lite ledsen när jag lämnade, men det gick snabbt över. I tisdags var hon hysteriskt ledsen när jag lämnade o hon hade varit ledsen under största delen av tiden som hon var där (3timmar), när jag hämtade kom hon springade o gråtande o skrek A GÅ HEEEEM. Idag har hon varit ledig o nu ikväll så nämde jag att imorgon är det dagisdag, hon blev jätteledsen o sa NEJNEJNEJ. Hur 17 gör vi nu Rynkar på näsan
    Åh vad jobbigt för er! Noel har varit ledsen vid lämning men det har gått över i ett nafs. Kan ni inte få vara mer några dagar till då?
  • Duntoffla

Fick ju hem underbara lurven Fruity idag (rosa med lila kantband) Har någon tips på fin mössa att matcha till? Ska ha den i vår så lite tunnare mössa är jag ute efter. Behöver en till Noels turkosa berrie också. (funderar där på Katvigs turkosrandiga men hittar den inte i rätt storlek)

• Duntoffla
    Tessie2022 skrev 2011-01-19 21:40:06 följande:
    Måste säga att det är en dålig inskoling på ert dagis (kommun) Rynkar på näsan!.. Här har man 2 veckor normal inskolning (vi hade längre med sonen).. Under de 2 veckorna vill de ha som max 2 nya barn (kan dock strula till sig vid hösten om alla föräldrar kräver att de ska börja samma vecka (vi fick tex flytta inskolning framåt 2 veckor från vad vi från början ville, för att de inte skulle bli för många barn på inskolningen..).. 1 förskolelärare får barnet som "kontaktperson" och den tar hand om barnet under hela inskolningen (även om de andra är med i bakgrunden och börjar ta kontakt med barnet).. Kan säga att den som tog hand om oss var som sagt med oss hela tiden, och när jag sen lämnade sonen/dottern så var det hos den barnet var den mesta tiden (hela tiden om barnet själv ville det)..

3 dagar låter som jätte lite tid för barnet att vänja sig.... I synnerhet för en 2-åring (har hört att det är den svårast åldern, brukar tydligen vara lättare med yngre barn..).. Våra 2 veckor inskolning är kostnadsfri - men jag hade gladeligen betalat bara barnet får den tiden de behövde (sonen som jag berättade om via PM hade 3 veckor på sitt nya dagis - sen funkade det perfekt, men han var ju över 3 år då..)
    3 dagar har vårt dagis börjat med sedan något år tillbaka och deras erfarenhet är att det funkar väldigt bra. Vi hade 2 veckor på vårt första temporära dagis men sedan 3 dagar dit vi flyttade. Visst var det gråt vid lämning i början på bägge (nu var han ju redan "van" vid dagis vid andra starten förvisso men han är också en rätt känslig kille.) jag har bara positivt att säga om båda varianter. Det blir intressant att se hur det blir med nästa barns inskolning. Hade det inte funkat med 3 dagar här så hade de ändrat, de anpassar sig efter barnen (vårt barn blev sjukt så det tog någon dag extra)
  • Duntoffla
    Busbellan skrev 2011-01-19 21:44:59 följande:
    Fast just 3-dagars inskolning är jag väldigt positiv till! har bara hört nöjda personal och föräldrar bland de som provat det.
    Man är ju då heldagar från början och med barnet hela dessa dagar. Alltså är man med sitt barn mer tid på dagis än vid en 2-veckor inskolning samt att man får en chans att se hur alla delar i verksamheten fungerar.

Eftersom man är där så ång tid under dagen så bir det barnet som får bestämma när det är dags att lämna föräldern för lite små "utflykter" lär nog barnet våga göra medan föräldern sitter i soffan och väntar
    Men är dte bara tre dagar så är det såklart viktigt att det är 3 hela dagar
    Samma här!
  • Duntoffla
    solouniko skrev 2011-01-19 22:06:16 följande:
    Är den fin den nya vårfärgen? Tycker den påminner så mkt om den som kom förra våren, den var ju också superfin men kanske lite "tråkigt" att ha i stort sett samma igen? Fast jag har ju inte sett den IRL, och bilderna i shopparna är ju ibland rätt missvisande. Du får gärna fota och lägga i BT sen
    Ja, det är från nya. Jag har inte direkt förut kollat in den rosa sidan så jag har ingen aning om den är lik förra årets men i så fall är det ju trist. Tycker att de ofta har snarlika lurvar.

Lägger in bild i BT strax 
  • Duntoffla
    solouniko skrev 2011-01-19 22:23:51 följande:
    Ja dom är ju tyvärr det ibland. Jag älskade iofs den färgen men som sagt, roligare men någon ny kanske.. Såhär såg den ut, tycker den nya ser vääldigt lik ut?
    Jättefin lurv och söt tjej! Nu är det ju svårt att återge färgerna men denna är mer varm rosa och har ljuslila kantband och lila vid tassarna. men de verkar ju inte ha tokmycket fantasi direkt....
  • Duntoffla
    Lalalong skrev 2011-01-19 22:38:53 följande:
    Jag måste ha en lurvoverall till Alva (jag älskar när dom faktiskt _behöver_ nåt ). 
    Men vilken ska man ta?? Skitsvårt ju... Alla är fina!
    Hennes lurvjacka är lila med svarta kantband, så den vill jag inte ha i overall. Det blir ju rätt trist.

Jag kan inte namnet på alla olika färger, men jag gillar den turkosa (med röda? kantband...). Vi snackar höstens lurvar nu alltså, jag gillar rea . Sen finns det väl en mörkgrå med lila kantband ockaå? Den är också jättefin. Den kräkgula kan jag inte bestämma mig för om jag gillar eller inte... Lite kluvet minst sagt. .. Ja också den rosa också ju... PartyPink heter den väl, den skulle jag också kunna tänka mig!!.

Gaahhh, beslut beslut beslut!!

Ja, så gäller det ju sen att hitta den man vill ha i rätt strl någonstans också, Men det får bli ett senare problem

Jag köpte den turkosa med rosaröda kantband till Noel igår på Babyshops rea. Den är fin (bortsett från neongult vid tassarna men det får jag leva med. Bild i BT) Den mörkgrå är himla fin. Kräkgula säger folk är fin men jag är inte övertygad. Den rosa (party pink) hade jag hemma men sålde då jag inte gillade nyansen. Jag säger mao grå eller turkos
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17