• MajMamman08

December Bebis 2010 :)

Här e alla välkomna som plussat och ska ha bebis i December

Hoppas vi kan följas åt i den långa resan som gravida och prata om allt mellan himmel och jord!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-06 18:41
    BF-lista för December bebisar

www.familjeliv.se/Forum-11-233/m51802861.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-13 10:56
    Här kan vi presentera oss lite mer om vi vill
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m51935009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-24 19:12
    HÄR KAN VI LÄGGA IN BILDER PÅ VÅRA FINA GRAVIDMAGAR!
    www.familjeliv.se/Forum-2-297/m52702886-3.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-26 22:27
    Gissnings tråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m53225868.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-26 10:56
    BF-lista
    2/12 Lallan (32år) 3:e och 4:e barnet, Uppsala
    3/12 Jenni78 (32 år) första barnet, Gävle
    5/12 Utomlands (32 âr) första barnet, España (men skâne tös)
    6/12 NhjärtaD (25år) tredjebarnet, Småland
    6/12 linn78 (32år) andra barnet (son-08) Skåne
    7/12 ÄlskarNova (25år) 2barnet (dotter-04), Småland
    7/12 linasmamma (21 år) andra barnet (05) Falun
    9/12 mamma smurfen (37år) 3e barnet(99-01), Göteborg
    9/12 LillSnurr82 (28år) första barnet, Linköping
    12/12 delifi2 (35 år) 5 barnet,Skåne/Trelleborg
    12/12 Willes Mamma 08 (27år) andra barnet son-08, Småland
    14/12 ullabella sekreterare (28 år) första barnet, Skåne
    17/12 Sandragumman (24år) Andra barnet (son-07) Boden
    17/12 Bippa (28år) andra barnet dotter-07) utanför Örebro
    18/12 Saliva123 (31 år) andra barnet (dotter -08) Stockholm
    19/12 Jaya (22 år) första barnet, Blekinge
    20/12 MFJG (25 år) andra barnet (09:a) Malmö
    20/12 malinsmurfan (32år) 3:e barnet (00 och 03), sörmland
    20/12 AnnaCL (27 år) första barnet, Uppsala
    21/12 2 barns mamma84 (26år) tredje barnet (05-08), Danmark Riktiga datumet kommer 30 nov
    23/12 Emelle (30) fjärde barnet (-99, -02, -06) Småland
    24/12 Emynem (24år) Andra barnet (Son-07), Borlänge
    25/12 Cissi7006 (40år) fjärde barnet (96-97 och 09), skåne
    25/12 Haligh (31 år) första barnet, Stockholm
    27/12 Småstadsbönan (25 år) tredje barnet (06, 09), Frillesås
    28/12 Majorima (22 år) första barnet, Kungälv
    28/12 Stefanie (23 år) Första barnet, Stockholm
    30/12 Momalicious (20 år) första barnet, Orust/Bohuslän
    1/1 Ludicrous (22år) andra barnet dotter-06, Småland
    5/1 alberta77(33år) fjärde barnet, Borås
  • Svar på tråden December Bebis 2010 :)
  • Maria Larsson
    Karttikeya skrev 2011-01-04 11:28:05 följande:
    Maria Larsson skrev 2011-01-04 11:23:54 följande:
    Hej Majorima!

Tar du levaxin för skördskötteln? De satte in mig på levaxin f.o.m jag blev gravid, och har fått kolla värdet en gång i månaden under hela graviditeten. De skulle egentligen blåst av ett IVF försök på oss i våras p.g.a att de upptäckte att mitt ävre var för lågt. I samma veva blev jag gravid på naturlig väg och då var de snabba med att sätta i levaxinet. sedan har de höjt det från 50-125mg. Efter förlossningen ska jag enligt barnmorskan halvera dosen. Är det något  som du eventellt fått någon information om?
    Ja, jag tar levaxin och har fått en ordination på 50 mkg/dag efter förlossningen. (åt 100 mkg/dag innan)
    Men det kanske inte är tillräckligt ändå. Misstänker att jag gått länge med låg ämnesomsättning, bara det att det upptäcktes först när jag blivit gravid.
    jag misstänker oxå att jag gått med förlåg ämnesomsättnig i flera år. Har gått upp mellan 5-10 kg per år utan att jag fått någon riktig respons från sjukvården när jag tagit upp problemet med dem. Dock fick jag en super bra läkare för 1,5 år sedan som skriv ut reduktil och omeprazol då jag tillslut fick sådan fruktansvärd halsbränna av övervikten. Av reduktilen fick jag blodtrycksfall vilket egentligen är en motsatt bieffekt mot det normala  så jag fick sluta med den då jag nästan svimmade varje gång jag böjde mig ned eller ställde mig upp. (Inte så bra när man jobbar i hemtjänsten). Efter de här 9 mån med levaxin, så tror jag oxå att en halvering är en förstor sänkning. Jag kommer lägga mig på 75mg då jag hamnar mitt mellan 25mg skalan på min dos
  • Willes Mamma 08

NhjärtaD:
    Vad konstigt...så gjorde de när jag var osäker på Novas pappa?! Men ni är juh sambos....knas...här frågade de bara om vi var säkra på att Danne var pappa....

Hon sa till mig att de va 2 frågor de brukade fråga de som va sambo och den ena va då om man va säker på att F va pappa till barnet och sen hur mycket barnet vägde, så de kunde räkna ut i någon tabell på ett ungefär när barnet blev till, så fick man då ett datum. För tydligen så va de då vissa pappor som inte alls kände igen de datumet o va tex bortrest,vilket innebar att de kanske inte va deras barn då, ja väldigt invecklat må ja säga! Kan fortf inte förstå vad vikten har med saken o göra.

Karttikeya skrev 2011-01-04 11:05:18 följande:
    Hur har ni det med aptiten förresten? Jag har svårt att både äta och dricka. Har nästan ingen aptit alls.
    Hade inte min sambo gjort frukost o lagat middag hade jag nog överhuvudtaget inte ätit nånting. Kanske en smörgås på sin höjd! Han är en klippa! Vet inte hur de ska gå när han ska börja o jobba!
    Dricker alldeles för lite med,och de måste jag verkligen skärpa mig med,vill inte mjölken ska ta slut

I går kväll  va Albin helt crazy! Han skulle bara tutta o fick han inte de så bara skrek han! För lite mat kanske??
    Eller ont i magen? Han bajasade lite hela tiden o små fisar!
    I natt har han dock sovit bra, han fick mat 24:00 sen sov han till 05 och åt mat,somnade om o vaknade kl 9. Sen nu e han sig själv igen, lugn o tyst o nöjd! och nu till o med sover han!
    E nervös inför ikväll...om de blir samma visa! Önskar så de kunde säga vad de va som va fel.
    Men tänkte köpa mini form droppar i dag oi fall att de e magen!
    ♥ William 080419 & Albin 101213 ♥
  • Willes Mamma 08
    ludicrous skrev 2011-01-04 11:35:23 följande:
    Majorima - skönt att du pratat med nån och får stöd :) visst låter Tim som en mönsterbebis :)

Maria- hoppas det ökar nu! Det är konstigt att man längtar efter det extrema smärtan.. :P

Efter en dusch känns allt lite skönare faktiskt :)

Emil har de senaste dagarna, förutom igår, varit lite kinkig, inte riktigt nöjd med nått. Jag har två teorier... 1. Hans navel blöder lite och blöjorna satt åt, hade pampers, bytte till libero, som är tunnare för naveln, och Emil blev igår lugnare o nöjdare.
    2. En stressad mamma. "glada kor ger godare mjölk". Det här e jättehemskt att skriva för mig, vet inte hur många här som har bonusbarn, men när sambons barn några dagar efter förlossningen kom och stannade en vecka (jag e van vid varannan helg) blev det nog för mkt för mig :( de åkte igår förmiddag o jag känner mig så mkt lugnare. Med ny bebis och stimmiga barn som inte respekterar en blev det too much för en ammande Anna :( känner mig hemsk som tyvärr tror att teori två stämmer...
    Skulle med bli skit stressad av din teori nr 2,hehe! E nog tyvärr lättare och acceptera sina egna barn om de lever rövare än andras!
  • nikka

Hur har ni det andra med amning? Funkar den bra för er eller ger ni ersättning också?

Jag ammar på dagen för att sen på kvällen märker jag att Tove blir mindre nöjd. Det verkar som hon inte blir mätt. Det känns jätte konstigt att behöva ge ersättning men hon blir nöjd och sover mycket bättre så under natten får hon ersättning.
    Men får ändå en känsla i kroppen som säger att jag misslyckas. Fast egentligen är det ju inte mitt fel att jag inte har tillräckligt med mat..

• Haligh
    Maria Larsson skrev 2011-01-04 11:15:05 följande:
    Mamma Smurfen
    Cicci7006

Tack!! Så mycket tröst man kan få av bara några rader från er... Det är så skönt med den här sidan. JAg klockar lite värkar nu, men jag vågar inte tro att de är något annat än förvärkar och krafriga samanndragningar. Det liksom bara moler och jag har kunnat sova gasnka bra under natten utan någon panodil/alvedon. Det är ca 10 min mellan värkarna och de varar 40-60 sek. Några enstaka känns lite mer medan jag nästan glömmer att trycka igång timern när jag sitter och skriver.
    Vad spännande, Maria! Förstår att det måste kännas frustrerande nu! Håller tummarna! För min del var värkarna inte alls täta och inte starka heller samma dag som det satte fart, nu hade ju mitt vatten gått på natten (sipprade fram mest hela förmiddagen) så jag visste att det var på g. Sen på eftermiddagen satte det igång med buller och bång! Hoppas det gör det för dig också!
  • Haligh
    Mysmamma70 skrev 2011-01-04 08:21:51 följande:
    Har haft en riktig lyxnatt där Cornelia sov 00.30-08.00
    Gud så skönt! Tror att vi ska ändra taktik lite, Sigrid känns som att hon är så pigg på natten och inte alls lust att sova. Hon ligger inte och gallskriker men hon verkade liksom inget trött, och jag ammade typ 100 gånger men inte somnade hon för det... Sen nu minsann har hon sovit i flera timmar i sträck! Så jag tänkte om man kanske ska försöka hålla henne lite mer vaken framåt kvällen så hon är tröttare..?

Annars är hon så himla nöjd av sig, inte svårtröstlig utan gos eller mat hjälper bra. Ett problem vi haft det är att blöjorna läcker i grenen, benen är liksom för smala så det har gått åt MÅNGA plagg... Vi hade Pampers minsta modell men nu har vi testat med Huggies (läste att de var bra för smala bebisar) så vi håller tummarna att de funkar bättre

Magen är det en sjujäkla fart på! KOmmer gärna en fontän senapsbajs när man byter, trodde att spädisar inte alls bajsade ofta men här är det väääääldigt många gånger om dagen. Kanske för att mjölken just kommit igång ordentligt så att det blir en stor omställning för magen..?
  • Willes Mamma 08
    Haligh skrev 2011-01-04 12:45:09 följande:
    Gud så skönt! Tror att vi ska ändra taktik lite, Sigrid känns som att hon är så pigg på natten och inte alls lust att sova. Hon ligger inte och gallskriker men hon verkade liksom inget trött, och jag ammade typ 100 gånger men inte somnade hon för det... Sen nu minsann har hon sovit i flera timmar i sträck! Så jag tänkte om man kanske ska försöka hålla henne lite mer vaken framåt kvällen så hon är tröttare..?

Annars är hon så himla nöjd av sig, inte svårtröstlig utan gos eller mat hjälper bra. Ett problem vi haft det är att blöjorna läcker i grenen, benen är liksom för smala så det har gått åt MÅNGA plagg... Vi hade Pampers minsta modell men nu har vi testat med Huggies (läste att de var bra för smala bebisar) så vi håller tummarna att de funkar bättre

Magen är det en sjujäkla fart på! KOmmer gärna en fontän senapsbajs när man byter, trodde att spädisar inte alls bajsade ofta men här är det väääääldigt många gånger om dagen. Kanske för att mjölken just kommit igång ordentligt så att det blir en stor omställning för magen..?
    Har läst att det är lika vanligt att bebisar  bajsar 10 gånger om dagen som 1 gång i veckan när de får bröstmjölk, det är sen när de får mer barnmat som de ska bajsa ca 1 gång om dagen
  • Jenni78
    Haligh skrev 2011-01-04 12:45:09 följande:

Vi köpte prematurblöjor i början då Vanja var liten när hon kom (2778g). Köpte dem på Apoteket (fick fråga efter dem, låg inte framme). Nu har hon lagt på sig lite så nu kör vi med Libero 1. Tyckte Pampers luktade kemiskt. Vi har två paket Coop också men de var lite större i storleken så de får vänta. Huggies har vi inte provat. Du får rapportera hur de funkar.

Oj, ja... igår höll min man i skruttan utan blöja. Senapsfontän kom ur baken. Ha, ha! Vi byter blöja och kläder konstant då hon kräks dessutom det lilla kärlekslivet.
  • Maria Larsson
    Haligh skrev 2011-01-04 12:31:28 följande:
    Vad spännande, Maria! Förstår att det måste kännas frustrerande nu! Håller tummarna! För min del var värkarna inte alls täta och inte starka heller samma dag som det satte fart, nu hade ju mitt vatten gått på natten (sipprade fram mest hela förmiddagen) så jag visste att det var på g. Sen på eftermiddagen satte det igång med buller och bång! Hoppas det gör det för dig också!
    Slemproppen har kommit lite pö om pö sedan i natt utöver det lilla jag märkte av i söndagsnatt. Värkarna är mellan 9 min och 6,23. Tänkte ta en tur med hundarna, men den turen blev riktigt kort kom bara några hundra meter när en idiot kommer farandes i över 60 (är 40 här vi bor) och stänkte ned både mig och småtassarna med brun skitig modd. Så förbannad jag blev, man är verkligen hormonstinn nu. Vilken utskällning han fick av mig. Givetvis så märkte inte han av det med det stod som rök ur näsa och öron på mig när jag klampade tillbaka in. Så mycket för en "Värkstimulerande" promenad.

Vi ska åka in till min mamma så småning om, som bor tio min från förlossningen. Vi har en timma dit ifrån oss, känns bättre att vara där om det hela får för sig att ta fart framåt em/kvällen. Får bli pasta carbonara till middag i dag. Längtar så efter den, blivit något av en favvorätt.

Tack för peppningen!!
  • 3 barns mamma84

Hejsan på er alla.
    Nu har jag det bättre
    Det var visst vinterkräksjukan här i Dk alla spyr och skiter hejvilt Haha så nu har vi oxå fått detta.
    Men nu mår vi alla toppen igen och jag vågade äta idag en kopp te och 2 st knäcke mackor

Fick också en ny tid till hörselkontroll den 20:e januari
    Sen har Elias börjat äta 120ml nu i ersättning stora killen man fått nu då
    Och imorgon blir han 1 månad gammal

Sen kan jar säga att jag fick reda på att påvägmorsyskon har troligtviss åkt hem efetr att få göra 4 hinsvepningar igår också så troligtviss så hoppas jag hon ligger inne nu och föder

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden December Bebis 2010 :)